Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 123456789101112 ... SistaSista
Resultat 16 till 30 av 186

Ämne: Egoist

  1. #16
    Medlem Diephers avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Tyskland, Braunschweig
    Inlägg
    179

    Standard

    UNDERBART!!!<3
    Sommartid
    Jag är tystnaden och vinden
    Mitt land är ditt land, allt är fritt
    Sommartid
    Jag är lyssnaren som, som tårar
    mot din kind
    Min dröm är din…<3

  2. #17
    Erfaren medlem Anxs avatar
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Sjöstan, Stockholm, Sverige.
    Inlägg
    3 558

    Standard

    åh.. fin! <3
    Det är jag som är polisen, det är jag som bestämmer!

  3. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 978

    Standard

    Är det verkligen "syrener" och inte "sirener"?

  4. #19
    Medlem gutteds avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Det är en helt okej dänga, som lyckas sammanfatta typ allt Jocke har velat sagt i tidigare låtar.
    Som ett bokslut, nästan. Vilket känns logiskt med tanke på nyheten om nedläggning.

    Och för att ta död på ytterligare ett ting: gitarrerna ÄR där, har alltid varit där.
    De har inte försvunnit längs vägen. Bara gömts under andra mattor. Vilket bara varit en logisk del av deras utveckling.
    Men som i övrigt har avstannat imo. Vilket gör beslutet om avslut ännu mer logiskt! Hur mycket kan en gnata om samma saker innan det blir tjatigt bara?
    Dit vill nog varken bandet eller vi. Istället är det bättre att stanna i tid. Innan vi känner oss bedragna. (som i greatest hits-samlingen... wtf?)
    Håller med, soundet de började med på JÄIRFM verkar vara svårt att slå sig från.
    Bättre att lägga ned än att höra folk börja kalla de irrelevanta.
    Har inget emot en greatest hits-samling dock, alla här kommer ju ändå bara lyssna på de två nya låtarna på Spotify.

  5. #20
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Edvin_747 Visa inlägg
    Är det verkligen "syrener" och inte "sirener"?

    egoist-text-500.jpg


    Ja, det är syrener han sjunger. Se själv från Jockes textbok.

  6. #21
    Medlem buster89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Norge (men älskar svenska språket)
    Inlägg
    323

    Standard

    Tycker att "Egoist" är en väldigt fin låt, efter första lyssningen. Rätt "luftig" produktion känns det som (i betydelsen "inte tung"), väldigt behagligt att lyssna på och några vackra små detaljer. Texten känns naturligt nog som en sorts sammanfattning. Jag har liksom inte erkänt för mig själv ännu att det här markerar sista förstasingel-släppet. Kent har varit där sedan tonåren började och det finns ingen annan numera aktiv artist som har jämförbar betydelse för mig (förutom kanske Olle Ljungström då, men hans uppträdanden har ju blivit rätt sporadiska). Nåväl, märker att jag spårar ur, these are emotional times. Men sista kommande album och turné återstår än, som tur är.
    Senast redigerat av buster89 den 2016-03-14 klockan 17:34.



  7. #22

    Standard

    Etter første lytt: Njaa.. ok minus.. litt skuffa.
    Andre lytt: Ok da, den er ikke så verst!
    Tredje: Bra låt!

    Omtrent som vanlig altså. Og man skulle nesten tro den er spesialskrevet med tanke på den avsluttende turneen. Dette er en perfekt låt for de store arenaene!

  8. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gutted Visa inlägg
    Håller med, soundet de började med på JÄIRFM verkar vara svårt att slå sig från.
    Det var vel isåfall på EPIS de startet med det soundet? Synes det er et ganske klart skille etter H&S EP, da de først kom med TTS, og så perfeksjonerte denne retningen på Röd. Etter det synes jeg (det litt mer udefinerte) soundet på EPIS og JÄIRFM var ganske likt (jeg blander ihvertfall alltid sammen sangene fra de to platene, ser nesten på dem som ett dobbeltalbum . Og så kom Tigerdrottningen, som på en måte ikke ligner noen av de andre platene, og på en annen måte ligner dem alle.

  9. #24
    Medlem DanielOlins avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248

    Standard

    Hade varit intressant att få veta om låten (och albumet) är skriven innan eller efter beslutet fattades. (Textrader som "vi ger upp till slut, vi abdikerar nu" och "vi har spelat ut vår roll, vi glömmer hela skiten" etc har ju förekommit tidigare, menar jag. Även om sådana formuleringar givetvis inte behövt ha refererat till "vi" som bandet, vilket texten till Egoist inte heller behöver göra även om det är den uppenbara associationen.) Oavsett - de lämnar i snygg sorti med en slängkyss, på väg mot nästa fest, och tipsar oss om att vara snälla mot varandra. Storslaget!
    Senast redigerat av DanielOlin den 2016-03-14 klockan 18:13.

  10. #25
    Medlem Preben.Ls avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Bergen
    Inlägg
    100

    Standard

    Den beste første singel siden Töntarna!

  11. #26
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Jag måste erkänna att den faktiskt är ganska bra (även om jag är gitarrälskare) och det känns klassiskt kent men den lite vemodiga melodin i refrängen men det känns så jävla sorgligt och vemodigt att det här markerar början på slutet, det är startskottet för sista året med Orkestern
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  12. #27
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Är jag ute och cyklar eller kan det var D Bm F#m A som är huvudföljden i låten? Eller nåt liknande?
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  13. #28

    Standard

    Menar du att den är bra FÖR att du är gitarrälskare, eller TROTS? För låten har ju framträdande gitarrer rakt igenom.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  14. #29
    Medlem buster89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Norge (men älskar svenska språket)
    Inlägg
    323

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanielOlin Visa inlägg
    Hade varit intressant att få veta om låten (och albumet) är skriven innan eller efter beslutet fattades. (Textrader som "vi ger upp till slut, vi abdikerar nu" och "vi har spelat ut vår roll, vi glömmer hela skiten" etc har ju förekommit tidigare, menar jag. Även om sådana formuleringar givetvis inte behövt ha refererat till "vi" som bandet, vilket texten till Egoist inte heller behöver göra även om det är den uppenbara associationen.) Oavsett - de lämnar i snygg sorti med en slängkyss, på väg mot nästa fest, och tipsar oss om att vara snälla mot varandra. Storslaget!
    Det att Tigerdrottningen förklarades som en sorts "testamente" innan det släpptes gör mig nyfiken på om tankar om att slutet snart skulle börja fanns redan då. Men det är bara spekulationer.



  15. #30
    Medlem DanielOlins avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248

    Standard

    Fast det var nog mest under de allra första lyssningarna som jag kom att associera texten till bandets avsked, tack o hej "vi ska leva livet", var schyssta mot varandra, och den där känslan, men efter ett större antal lyssningar nu har den känslan glidit över till att låten & texten självklart står för sig själv. Det var mest sammanhanget den släpps i som fick tankarna att gå till ett avsked.
    Senast redigerat av DanielOlin den 2016-03-14 klockan 19:07.

Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 123456789101112 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •