Sidan 4 av 13 FörstaFörsta 12345678910111213 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 186

Ämne: Egoist

  1. #46

    Standard

    Tycker om tolkningarna ovan. En annan sak jag gillar är det som KÄNNS som allusioner till tidigare texter, i fråga om ordvalen. Självklart kan jag inte svära på att det är någonting medvetet, och är det inte det så gör det ingenting, för jag älskar ändå hur dessa rader står så bra på egna ben, och samtidigt får mig att tänka på tidigare texter. Några exempel:

    Vi ska aldrig bli som ni - Vi blev som dom andra.
    Vi tar allt, ja allt för givet - Du tar allting för givet.
    Du är socker.
    Jag är starkt, svart kaffe - Till skillnad från Kallt kaffe.
    En monoton vers behöver en stark refräng - Ta mig till refrängen nu-
    Bered en väg - (för motvägarna, för nya ägare).
    Ego - Lilla ego.
    Studenter - Mannen i den vita hatten.
    + att Jocke lyckades arbeta in "drevet" i ännu en förstasingel - underbart.

    Som sagt, oavsett om meningen var att göra en massa allusioner eller inte tycker jag om att kunna känna Kents historia genom denna fina text.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  2. #47
    Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41 169

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    yup, men precis!

    Men självklart vill jag göra det. Jag gillar alla kreativa-handhantverks utmaningar, och det handlar om kent - och du är ju en vän

    Men du, nu måste du göra några beslut:
    1) Vill du att det ska vara en modern snurr på de broderier våra mormödrar gjorde? Jag tänker svart tyg och vit tråd, eller vill du att ha lite mer traditionellt; vit duk med svart tråd?
    Du kan få vilken som helst färg på tråden.
    2) Hur många ord är citatet?
    3) Vilken typ av bokstäver vill du ha?
    4) Beroende på längden av citatet skulle jag vilja föreslå att vi håller det inom storleken A4. - kanske mer på längden än kvadratiskt?
    (Om citatet är inte alltför långt kan jag nog göra det, så att den passar inuti en cirkel - om det är vad du vill.)

    Jag kan köpa en ram ...men jag föreslår att du själv går till en professionell rammakare, eftersom de gör ett mycket snyggt jobb med att sträcka tyget tätt innanför ramen.
    Bara för att visa att jag faktisk kan göra detta Bifogad fil 10307... Jag gjorde det för 10 år sedan.

    Men snälla Ödet, du får ha lite tålamod. Eftersom jag måste avsluta detta lite bokhylla projektet först Bifogad fil 10309
    - så jag kommer inte att börja direkt. Jag hoppas det är okej?
    Klart jag har tålamod! Ja A4-storlek blir bra. Jag funderar på om inte vit duk och röd text skulle bli bra. Först tänkte jag att bara "En monoton vers behöver en stark refräng" men nu kanske hela versen "Du är socker, nyfikenhet. Jag är starkt svart kaffe, ambition och regn. En monoton vers behöver en stark refräng" får plats.
    Det allra enklaste kanske är att köra det i samma typsnitt som din dotters namn (röd tråd) annars kanske svart text och vit duk skulle vara snyggt. Och samma typsnitt som det brukar vara på gamla skrivmaskiner, om det skulle funka att brodera
    Vi får väl hålla kontakt på Messenger sen, när det här forumet lagt ner.

  3. #48

    Standard

    Skriver aldrig här på forumet men tänker att någon gång måste man väl börja och nu är det väl lika bra att passa på! Tycker mycket om egoist, känns som en perfekt sista första singel. Den lämnar mig med en positiv känsla vilket är välbehövligt nu efter de tunga nyheterna.

    Någon mer som tolkade "en monoton vers behöver en stark refräng" som en blinkning till när la belle epoque släpptes och någon eller några musikkritiker (Markus Larsson om inte jag minns fel) skrev att den inte har någon refräng? Tyckte det var en kul rad om så är fallet!
    Senast redigerat av blålinjer den 2016-03-15 klockan 19:10.

  4. #49
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    08
    Inlägg
    608

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av laller Visa inlägg
    Tack för en fin tolkning, jag själv har snöat in mig på
    att det du säger är extremt vänstervridet.

    Självklart ska alla vara mycket, mycket snällare.

    Men jag kan ändå inte släppa "nu är hat okej om det riktas åt rätt håll".
    Vad är okej att hata?
    Det är väl tydligt att det är hatet mot rasismen som är okej, inte mot högern.
    Jag tolkar inte alls det som att det är "okej" att hata utan snarare tvärtom. Det är ett smärtsamt konstaterande att vissa sanktionerar hat utifrån sin ideologi och inte Jockes egen personliga åsikt.
    Texten känns till stora delar som en tung djup suck, att se på en skenande polarisering som skapar hat och bereder vägen för en ny terrorist. Jag tänker bl a på händelserna i Kärrtorp när raden "inget slår så hårt som vänstervåld."
    Jag skulle tappa respekten helt för Jocke om han skulle uppmuntra till hat eller vänstervåld och den slags texter får Kartellen eller något dylikt band stå för.

    Sen finns det en rad andra teman också. Vers 2 byter riktning helt och verkar vara mer personlig. Som vanligt är det svårt att dra för stora slutsatser då texterna är för kryptiska och ger möjligheter till flera tolkningar.

  5. #50
    Medlem lallers avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Kanada
    Inlägg
    70

    Standard

    Jag var inne på det från början, att det var mer ett konstaterande än en uppmuntran.
    Men som du säger, man ska nog inte dra för stora slutsatser.
    Älskar låten!
    Storängsbotten 050528, Annexet 071118, Zinkensdamm 080626, Annexet 100225, Långholmen 100722,
    Cirkus 120526, Holmentorget 120727, Sjöhistoriska 120819, Gärdet 140615, Bråvalla 150627, Linköping160923, Örebro 161118, Stockholm 161217

  6. #51
    Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Ort
    Land of Procrastination ... eller Själland
    Inlägg
    3 368

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Klart jag har tålamod! Ja A4-storlek blir bra. Jag funderar på om inte vit duk och röd text skulle bli bra. Först tänkte jag att bara "En monoton vers behöver en stark refräng" men nu kanske hela versen "Du är socker, nyfikenhet. Jag är starkt svart kaffe, ambition och regn. En monoton vers behöver en stark refräng" får plats.
    Det allra enklaste kanske är att köra det i samma typsnitt som din dotters namn (röd tråd) annars kanske svart text och vit duk skulle vara snyggt. Och samma typsnitt som det brukar vara på gamla skrivmaskiner, om det skulle funka att brodera
    Vi får väl hålla kontakt på Messenger sen, när det här forumet lagt ner.
    Okej
    Alltså vit duk, röd tråd. När du säger "typsnitt som det brukar vara på gamla skrivmaskiner", menar du då såhär?
    https://www.facebook.com/25933653420...type=3&theater

    Och du vill ha detta citatet?
    "Du är socker, nyfikenhet. Jag är starkt svart kaffe, ambition och regn. En monoton vers behöver en stark refräng"
    Vill du ha raderna uppdelade på något särskilt sätt?
    Jag kommer att försöka göra bokstäverna som skrivmaskinen, men jag kan inte lova någonting. Och om det inte ser bra ut, hör jag av mig!

    Naturligtvis kommer vi att hålla kontakt, fb-kompis! Jag njutar ju av dina inlägg ... alltid roliga och/eller tankeväckande



  7. #52
    Medlem DanielOlins avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av laller Visa inlägg
    Tack för en fin tolkning, jag själv har snöat in mig på
    att det du säger är extremt vänstervridet.

    Självklart ska alla vara mycket, mycket snällare.

    Men jag kan ändå inte släppa "nu är hat okej om det riktas åt rätt håll".
    Vad är okej att hata?
    Det är väl tydligt att det är hatet mot rasismen som är okej, inte mot högern.
    Nä nä, jag tolkade aldrig textraden om att "nu är hat okej" som att hat riktat åt något håll skulle vara rättfärdigat. Jag tycker raden är självklar kritik mot den extrema polariseringen. Alltså att hatarna blir hatade för att de hatar, är inte då det hatet mot hatarna också något problematiskt, typ...

  8. #53
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Jag är inte säker på att ni har helt rätt i era tolkningar, mer exakt vad tänker ni menas med "Inget slår hårt som vänstervåld"? Jämfört med högervåld eller annat våld alltså.
    Jag tycker mig se Jocke ta position från samhället som inte alls har förståelse varför våldet/hatet föds och kommer fram. Vad som skapar våldet.
    Det är den personen som säger "Vi ska aldrig bli som ni".
    Som vanligt mångbottnat.
    Men någonstans tycker jag mig se att Jocke vill säga att vänstervåldet ses som allvarligare och ses med mindre förståelse, än högervåldet(som helt plötsligt börjar få grepp i Sverige). Kanske för att det finns en bakomliggande ideologi som är ett större hot mot det högersverige det här samhället har blivit.
    Inte som en hyllning av vänstervåld, men någon slags förståelse vart det kommer ifrån. Desperationen.
    Med handen på hjärtat, om Sverige radikaliseras åt höger ännu mer framöver, då kommer de som står för vänstervåldet ses som hjältar. Precis som motståndsrörelsen i Nazityskland eller liknande samhällen/situationer.

    Jag har som ni märker hakat upp mig på "Inget slår så hårt", att det betyder något att ämnet tas upp på det viset. Det tror jag inte har tillåtits passera genom hur som helst.

    Men jag håller med, jag tänker att låten ha delar om att ALLA ska ha lite mer förståelse och kärlek till sina medmänniskor. Att vara lite snällare.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  9. #54
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tralfamadore Visa inlägg
    Jag tolkar inte alls det som att det är "okej" att hata utan snarare tvärtom. Det är ett smärtsamt konstaterande att vissa sanktionerar hat utifrån sin ideologi och inte Jockes egen personliga åsikt.
    Texten känns till stora delar som en tung djup suck, att se på en skenande polarisering som skapar hat och bereder vägen för en ny terrorist. Jag tänker bl a på händelserna i Kärrtorp när raden "inget slår så hårt som vänstervåld."
    Jag skulle tappa respekten helt för Jocke om han skulle uppmuntra till hat eller vänstervåld och den slags texter får Kartellen eller något dylikt band stå för.

    Sen finns det en rad andra teman också. Vers 2 byter riktning helt och verkar vara mer personlig. Som vanligt är det svårt att dra för stora slutsatser då texterna är för kryptiska och ger möjligheter till flera tolkningar.
    Håller med. Tänkte skrivit ett eget inlägg, men som vanligt är jag lat, orkar inte formulera mig själv när andra skriver det jag vill säga... Och det är självklart att han inte uppmuntrar till våld eller hat.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  10. #55
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Jag tycker raden är problematisk.
    "Inget slår så hårt som vänstervåld" alltså.
    Det blir en syftning om att "hat riktas åt rätt håll" vänster mot höger är ok.
    Vilket indikerar att det inte är rasisters hat mot invandrare/flyktingar som problematiseras utan vänsterns motvärn gentemot det.
    Eller vänsterns motvärn gentemot borgarbrackorna helt enkelt. Det antyder att vänstern är problemet. Vilket förvånar mig stort.

  11. #56
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Jag tycker raden är problematisk.
    "Inget slår så hårt som vänstervåld" alltså.
    Det blir en syftning om att "hat riktas åt rätt håll" vänster mot höger är ok.
    Vilket indikerar att det inte är rasisters hat mot invandrare/flyktingar som problematiseras utan vänsterns motvärn gentemot det.
    Eller vänsterns motvärn gentemot borgarbrackorna helt enkelt. Det antyder att vänstern är problemet. Vilket förvånar mig stort.
    Jag tror inte det nödvändigtvis är samma "person" som säger de två raderna. Det är väl inte första gången han gör så.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  12. #57
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av laller Visa inlägg
    Tack för en fin tolkning, jag själv har snöat in mig på
    att det du säger är extremt vänstervridet.

    Självklart ska alla vara mycket, mycket snällare.

    Men jag kan ändå inte släppa "nu är hat okej om det riktas åt rätt håll".
    Vad är okej att hata?
    Det är väl tydligt att det är hatet mot rasismen som är okej, inte mot högern.
    Jag tolkade "nu är hat okej om det riktas åt rätt håll" direkt som en kritik mot sociala medier, som exempel. Dvs om man får gehör för sitt hat, mot tex rasism, så är det helt okej att säga vad som helst för att utmäta sitt hat. Om "alla" är med på det hatet som man riktar åt ett visst håll, så är det ingen som ifrågasätter att man faktiskt bedriver ett hat - som borde vara lika illa som vilket hat som helst.

    Min tolkning gick direkt till sociala medier, men det kan ju röra sig om vad som helst - mobbing av en person, eller vad som helst egentligen.

  13. #58
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Jag tror inte det nödvändigtvis är samma "person" som säger de två raderna. Det är väl inte första gången han gör så.
    Alltså att "etablissemangets" (samhälle, säpo, press osv) reaktion på vänstervåld fortfarande är starkare, medan högervåld bortförklaras som "ensamma galningar" "invandringskritik", "de är bara oroliga" osv. Motsvarande handlingar från vänster skulle ju omedelbart klassas som terrorism...
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  14. #59
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Stabil modern Kent-macka till förstasingel. Men lite tråkig i mina öron, en aning platt i sin trallvänliga refräng. Med några lite väl välbeprövade musikaliska knep. Texten är grym.

    Måste tyvärr kanske hålla den som den svagaste förstasingeln, tråkigt på den sista och allt.
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar


    http://hajpland.blogspot.com

  15. #60
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Alltså att "etablissemangets" (samhälle, säpo, press osv) reaktion på vänstervåld fortfarande är starkare, medan högervåld bortförklaras som "ensamma galningar" "invandringskritik", "de är bara oroliga" osv. Motsvarande handlingar från vänster skulle ju omedelbart klassas som terrorism...
    Det här kan jag köpa. Vänstern ses ofta som de extrema även om de bara protesterar mot orättvisor och ojämlikhet. Motparten döms inte lika hårt. Se bara på alla "invandringskritiker" senaste tiden.
    Media, säpo och polisen daltar med dem. Men polisen har inga problem med att bjussa polishundar på motdemonstranter och så. Så om en läser in två röster blir det genast mer logiskt!

Sidan 4 av 13 FörstaFörsta 12345678910111213 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •