Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 31

Ämne: Tolkningar omslaget

  1. #1
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard Tolkningar omslaget

    (Måste börja med att be om ursäkt att jag startar en ny tråd om omslaget, men de andra chattas ju sönder av så mycket oväsentligt skit, så jag ville börja med en ny fräsch...)


    Jag tycker omslaget är grymt bra! Snyggt och skönt att se på.
    Och passar så jävla bra till titeln.
    Här sitter en människa som inte visar någon min och ser helt tom ut. Uttryckslös.
    Hon har en position att ha all möjlighet i världen att se ut över samhället vi lever i.
    Men hon tittar åt helt motsatt håll. Tittar bort om man så vill.
    Hon har även tillgång till medel(egentligen samma som vi har haft i flera tusen år) att röra på sig. Men hon använder sig inte av det utan låter det bara stå och vila/slumra.
    Allt detta i skymnings- eller gryningsljus. Vilket som passar rätt bra.
    Hon står där människan stått rätt länge nu.
    Hon är tillbaka i samtiden.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #2
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    2 130

    Standard

    Vettigt skrivet! Vad tror du om färgvalet rosa, du som är den enda här på forumet som intresserar sig för symbolik?

    Jag funderade lite över varför det ser ut som att flickan och hästen är ett eftermontage på bilden. Linnel är en erkänd fotograf och det känns som ett taffligt jobb om det inte är med avsikt att hon ser ut att vara inklistrad i efterhand?

    Jag tänkte i banorna att detta symboliserar svårigheterna att passa in i samhället, i samtiden? Att hon har "klistrats in" i samtiden utan att egentligen gjort något val?

    Eller så är det inte med avsikt, för det känns rätt långsökt...
    Senast redigerat av Rotuhiiri den 2007-09-10 klockan 21:09.

  3. #3
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Rotuhiiri:
    Jo, glömde att flika in det där om att de ser inklippta ut.
    Gillar det du skrev i andra tråden: "Flickan och hästen på bilden symboliserar svårigheten att passa in i samtiden. Därför ser det ut som att de inte hör hemma där.

    Ang färgvalet har jag inte reflekterat över det så mycket. Ska fundera lite på det.
    Spontant känns väl ett rosa skimrande ljus som någon slags kärlek som sprider sig på avstånd.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #4
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Jag tycker om att läsa dina funderingar Plague.
    Du bidrar till att det finns lite intressant att läsa här.
    Sen om dom tänkte lika mycket på alla detaljer som du gör när dom gjorde omslaget vet man ju inte, men gillar det jag läser. Jag ser även fram emot att läsa dina tolkningar av dom kommande texterna.
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  5. #5
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Is:
    Tack, måste man väl säga.
    Sedan:
    1. Jag älskar att analysera och tolka texter, bilder, litteratur, konst.
    2. Jag är övertygad om att Jocke lägger mycket mer tanke åt alla detaljer än vad de flesta ens är i närheten att fatta.
    3. Jag är ännu mer övertygad att bilden till omslaget har tänkts ut och valts utifrån sådana detaljer.
    4. Jag ser fram emot att få läsa och analysera de nya texterna, samt läsa när andra har aningen seriösare analyser av desamma.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  6. #6
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    2 130

    Standard

    Jag gillar kontrasterna i bilden, flickan på hästen (som sagt ett av de första transportmedlen för människan) över en modern bro, framför en modern stad. Fokuset ligger på henne och på hästen, samtiden och bakgrunden är inte det viktiga även om hon befinner sig här och nu.

    Varför är hon inte glad? Kanske handlar det om att hennes, människans roll i samtiden inte passar henne, därför ser hon ut att vara inklistrad här. Hon har blivit placerad här utan att göra ett medvetet val.

    Hon ser passiv ut, hon har ändå accepterat den rollen precis som alla vi andra.

    Flickan och hästen är lite uppförstorade jämfört med broräcket känns det som. Kanske är det för att det är oss, planetens invånare allt bör handla om egentligen. Vi bör kanske fokusera på det istf vem som bygger högsta skyskrapan, landar först på månen, tjänar mest pengar etc. Att ta vara på varandra och vår planet.

    Det rosa i bakgrunden kanske handlar om att kärleken och möjligheterna ändå finns här, vi måste bara anstränga oss?

    Jag säger inte att ett ord av det jag skrivit stämmer, bara lite egna tankar om det hela.
    Senast redigerat av Rotuhiiri den 2007-09-11 klockan 08:11.

  7. #7
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Nu känner jag mig kränkt, för om ni kollar i de andra trådarna om omslaget så är jag typ den enda som försökt diskutera symboliken i omslaget. Goddamit...

    Och såhär skrev jag i första tråden om omslaget:

    Läs mina senaste tankar och reflektioner i detta blogginlägg: http://superfreedan.blogg.se/1189261...n.html#comment

    Där skriver jag, på ett ungefär, att bilden representerar en häst och en person som inte alls hör hemma på den plats de befinner sig vid. Färgen rosa representerar det nya glada soundet som det ryktats om, men samtidigt så måste man återkomma till tjejen och hästen som står för ensamheten och utanförskapet.

    Vad tror ni om symboliken i omslaget?

    PS: Kommentera gärna blogg
    Senast redigerat av Sundance_kid den 2007-09-11 klockan 09:26.

  8. #8
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Nu känner jag mig kränkt, för om ni kollar i de andra trådarna om omslaget så är jag typ den enda som försökt diskutera symboliken i omslaget. Goddamit...

    Och såhär skrev jag i första tråden om omslaget:

    Läs mina senaste tankar och reflektioner i detta blogginlägg: http://superfreedan.blogg.se/1189261..._samtiden.html

    Där skriver jag, på ett ungefär, att bilden representerar en häst och en person som inte alls hör hemma på den plats de befinner sig vid. Färgen rosa representerar det nya glada soundet som det ryktats om, men samtidigt så måste man återkomma till tjejen och hästen som står för ensamheten och utanförskapet.

    Vad tror ni om symboliken i omslaget?

    PS: Kommentera gärna blogg
    Länken fungerar icke...
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  9. #9
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Länken fungerar icke...

    Nu ska den göra

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    uppsala, , Sweden.
    Inlägg
    263

    Standard

    Ja, vi förstår nu..

  11. #11
    Medlem mintlakriss avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Götelaborg
    Inlägg
    170

    Standard

    Tack Plague! Jätte fina tankar och reflektioner!
    Angående den rosa färgen blev jag först "chockad".. Den är ju raka motsatsen till D&JD... Men tror jag (och många andra?) måste smälta den ett tag för att börja gilla den..
    Som ni sagt tidigare speglar säkert den rosa färgen den "mer glada" musiken på skivan. Alltså motsatsen till D&JD?
    Vem vet!?
    llll Du är min hjälte för du vågar vara rak. Du är min hjälte för du är precis så svag som jag. llll

    www.mintlakris.bilddagboken.se

  12. #12
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mintlakris Visa inlägg
    Tack Plague! Jätte fina tankar och reflektioner!
    Man känner sig inte så välkommen på det här forumet, om man inte skrivit 5000 inlägg innan så att säga. Här, och i andra trådar, har jag försökt lägga fram åsikter och tankar kring omslaget men ingen har reagerat. Men nu när smarta och kloke The Plague skapar en tråd om samma sak som diskuteras i den redan befintliga som Henrik skapade, nej då är han jättebra och trevlig. Räknas hans åsikter mer än mina?

  13. #13
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Sundance Kid:
    När jag startade om tråden tänkte jag(vilket jag kanske inte var så tydlig med) att de som faktiskt hade gett sig in på aningen seriösare tankar runt symbolik och betydelser av omslaget kunde fortsätta i en helt ny tråd där vi slapp all annan skit som "jag tycker den är ful", "snygg himmel", "ful häst", "ful tjej" etc etc. Och även gärna posta tankar de redan postat i den här tråden. Precis som du gjorde.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  14. #14
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Jag tror inte att kent har valt rosa(eller något) annat för att symbolisera(representera eller spegla) deras sound.
    I sådana fall motsvara innehållet av låtarna. Inte ljudet, utan innebörden.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  15. #15
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Jag tror inte att kent har valt rosa(eller något) annat för att symbolisera(representera eller spegla) deras sound.
    I sådana fall motsvara innehållet av låtarna. Inte ljudet, utan innebörden.
    Nödvändigtvis behöver inte soundet vara "gladare", men jag tänker mig att det rosa ändå står för optimism (som antagligen kommer speglas mer i texterna om jag har "rätt").

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •