Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nostromo

  1. #1
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard Nostromo

    Fantastisk låt! Och jag tyyyyycker mig höra ett lån av melodi från Taylor Swifts(fantastisk!!! f.ö) "Wildest Dreams".
    Och så snyggt hur Jocke återigen använder, men skruvar till det ännu mer, det här med utanförskapet/ alienationen när han sjunger om den enda levande på det där rymdskeppet!

    Har tyvärr inte läst boken som är den andra Nostromoreferensen(och frågan är om det inte finns en koppling till varför rymdskeppet heter detsamma), men läser på lite och förstår på flera vis varför det använts som en metafor i den här texten. Sett till Jockes/Kents position och integriteten/värderingarna(hittade inget bättre ord) man behåller.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nostromo

    "Nostromo is a commanding figure in Sulaco, respected by the wealthy Europeans and seemingly limitless in his abilities to command power among the local population. He is, however, never admitted to become a part of upper-class society, but is instead viewed by the rich as their useful tool. He is believed by Charles Gould and his own employers to be incorruptible, and it is for this reason that Nostromo is entrusted with removing the silver from Sulaco to keep it from the revolutionaries. Accompanied by the young journalist Martin Decoud, Nostromo sets off to smuggle the silver out of Sulaco. However, the lighter on which the silver is being transported is struck at night in the waters off Sulaco by a transport carrying the invading revolutionary forces under the command of Colonel Sotillo. Nostromo and Decoud manage to save the silver by putting the lighter ashore on Great Isabel. Decoud and the silver are deposited on the deserted island of Great Isabel in the expansive bay off Sulaco, while Nostromo scuttles the lighter and manages to swim back to shore undetected. Back in Sulaco, Nostromo's power and fame continues to grow as he daringly rides over the mountains to summon the army which ultimately saves Sulaco's powerful leaders from the revolutionaries and ushers in the independent state of Sulaco. In the meantime, left alone on the deserted island, Decoud eventually loses his mind. He takes the small lifeboat out to sea and there shoots himself, after first weighing his body down with some of the silver ingots so that he would sink into the sea"
    Senast redigerat av The Plague den 2016-09-16 klockan 01:51.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #2

    Standard

    Gillar strukturen, drivet i refrängdelarna (eller vad man nu annars ska kalla dem). Det är något med sättet Jocke sjunger på i slutet, det har lite "bett" i sig. Kan inte riktigt sätta fingret på det bättre än så, men det är väldigt bra.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  3. #3

    Standard

    Alltid lite svag för låtar med tuna-referenser, så obotligt nostalgiskt fånig är jag!
    I den här låten var det extra fint. Fick en bild uppmålad över när jag själv vaknade
    på ett golv i en lägenhet i Nyfors, för att se solen gå upp och röka cigg inomhus.
    Full som ett ägg, förstås. Det var också nån slags kärlek där.

    Det här är nog den bästa låten av de fyra.
    Senast redigerat av donberg den 2016-09-17 klockan 10:12.

  4. #4
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Älskar sättet Jocke sjunger på i vissa partier i denna låten!
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  5. #5

    Standard

    Texten är jättefin. "Mötte mitt livs kärlek utan att egentligen levt" är en sån textrad jag blir avundsjuk på.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  6. #6
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Måste ju erkänna att jag gillar referenserna till min älsklingslåt
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  7. #7

    Standard

    Någon mer som ser/hör/märker liknelsen mellan Nostromo och När det blåser på månen? Tänkte på detta med Astronauter osv.

  8. #8
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Columbuuus Visa inlägg
    Någon mer som ser/hör/märker liknelsen mellan Nostromo och När det blåser på månen? Tänkte på detta med Astronauter osv.
    Nej den är uppenbar. Har tagits upp här innan väl?
    Älskar det.
    Hur han liksom svarar sig själv från första låten:

    Då:
    "Är jag en Astronaut?
    Är jag så ensam?"


    Nu:
    "Ensam kom du och ensam går du
    En vilsen astronaut
    Den enda levande på Nostromo
    Den sista i ditt slag
    "
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  9. #9
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Så snyggt!
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •