Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 34

Ämne: Silver

  1. #16

    Standard

    Öijer var förband till Kent på Stadionspelningen 03, så man kan nog utgå från att Jocke läst samlingen.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  2. #17
    Erfaren medlem J. Bergtagens avatar
    Reg.datum
    Jan 2016
    Inlägg
    2 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Öijer var förband till Kent på Stadionspelningen 03, så man kan nog utgå från att Jocke läst samlingen.
    Jaha oj, då talar ju mycket för en slags referens.

  3. #18
    Det är tårar
    Guest

    Standard

    Jag tycker att den här låten påminner om Stoppa mig juni.Inte soundmässigt, men texten, och jag får lite samma känsla i kroppen som avStoppa mig juni. Det här med att vara tillbaka på skolgården och se hemskasaker hända och tom vara delaktig i det till viss del trots att man inte vill.Och vara en betraktare för att man är rädd för att agera trots att man villskrika och bara stoppa det som sker, men man har inte modet. Det tycker jag gårigen i båda låtarna. Men det här är som en version två där det har gått fleraår till och man kan se tillbaka på sig själv med lite mer milda känslor. IStoppa mig juni är det så mycket ångest och självanklagelser medan det här ärmer förståelse. "Det är inte fegt att vara rädd" är liksom det manvill säga till sitt barn-jag.

    Lite flummigt inlägg, men ni kanske fattar vad jag menar.



  4. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ort
    Etown
    Inlägg
    204

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Det är tårar Visa inlägg
    Jag tycker att den här låten påminner om Stoppa mig juni.Inte soundmässigt, men texten, och jag får lite samma känsla i kroppen som avStoppa mig juni. Det här med att vara tillbaka på skolgården och se hemskasaker hända och tom vara delaktig i det till viss del trots att man inte vill.Och vara en betraktare för att man är rädd för att agera trots att man villskrika och bara stoppa det som sker, men man har inte modet. Det tycker jag gårigen i båda låtarna. Men det här är som en version två där det har gått fleraår till och man kan se tillbaka på sig själv med lite mer milda känslor. IStoppa mig juni är det så mycket ångest och självanklagelser medan det här ärmer förståelse. "Det är inte fegt att vara rädd" är liksom det manvill säga till sitt barn-jag.

    Lite flummigt inlägg, men ni kanske fattar vad jag menar.


    Inte helt oäven jämförelse, även om jag känner att Stoppa mig juni mer handlar om att vara en "bakgrundsmobbare". Dvs, att vara del av gruppen som mobbar utan att på något sätt ta några större initiativ till mobbandet.
    Allt av vikt jag säger har jag stulit ur en bok

  5. #20
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard

    Ja men det är ett perspektiv som återkommer på lite olika sätt i skildrandes av barndom i Kents texter:
    Vi mot världen- i gruset låg en fegis kvar, när mina glasögon just sparkats av.

    Det är ju något många kan relatera till på något sätt, om inte i verkligheten så populärkulturellt.

    De flesta av oss har gått över skolgårdens grus.
    Senast redigerat av Fjant den 2016-09-21 klockan 09:50.
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

  6. #21
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Släpp denna som er sista singel bitte sehr!
    Det skulle nämligen bli er allra bästa...
    En sagolik fullträff!
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  7. #22
    Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2003
    Ort
    Åtvidaberg, , Sweden.
    Inlägg
    47

    Standard

    Sjukt bra! Alla spåren på Best of 2 är ju helt underbara. I morgon ska vi till Saab Arena och bara njuta!
    Dödlig kyss på vänster hand - Änglar väntar i drömmarnas land

  8. #23
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    När jag lyssnade på Silver igår slog det mig att introt påminner svagt svagt om en Placebolåt och sen kom jag på att det var introt till Scene of the crime jag kom att tänka på, de är inte lika men i mina öron påminner de om varandra eller rättare sagt jag börjar tänka på Scene of the crime när jag hör introt på Silver
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  9. #24
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    När jag lyssnade på Silver igår slog det mig att introt påminner svagt svagt om en Placebolåt och sen kom jag på att det var introt till Scene of the crime jag kom att tänka på, de är inte lika men i mina öron påminner de om varandra eller rättare sagt jag börjar tänka på Scene of the crime när jag hör introt på Silver
    Nej nej för fan, det är Twenty years jag tänker på, plocket/arpet i Twenty years får mig att tänka på Silver och vice versa
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  10. #25
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard



    Jag kan inte sätta fingret på det men jag associerar låtarna lite med varandra melodimässigt, det kanske är nåt i det mörka anslaget och det lite melankoliska i melodin och just att båda är byggda på nån slinga/arp...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  11. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fjant Visa inlägg
    Ja men det är ett perspektiv som återkommer på lite olika sätt i skildrandes av barndom i Kents texter:
    Vi mot världen- i gruset låg en fegis kvar, när mina glasögon just sparkats av.

    Det är ju något många kan relatera till på något sätt, om inte i verkligheten så populärkulturellt.

    De flesta av oss har gått över skolgårdens grus.
    De rör sig i gäng
    De vet var vi är
    De har siktet inställt
    Plötsligt är de där, kommer ingenstans
    De bildar en ring, ingenmansland
    Värda ingenting

    Jag står bredvid, jag tittar på
    Skamsen och lättad, är inte målet
    De skrattar åt, de spottar på
    Min bästa vän
    Jag springer därifrån


    Jag tänkte också på likheten i texten Älskar verkligen det. Vi mot värden a 2016.
    Det vi har är oändligt mycket större än vanlig jävla kärlek.

  12. #27
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    Norge
    Inlägg
    86

    Standard

    Växer hela tiden.

    Underbar sista låt av bandet.

  13. #28
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Förstora bilden och bli hänförd!

    66967.JPG

    Innan allting tar slut och Kent går upp i rök...
    Senast redigerat av Embrace den 2016-10-06 klockan 14:17.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  14. #29
    Medlem buster89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Norge (men älskar svenska språket)
    Inlägg
    323

    Standard

    Bara att hålla med om att det här är en riktigt riktigt vacker allra sista låt... De övriga nya låtarna på samlingen ter sig alla som hyfsat bra såhär långt, habila bonusspår liksom, men den här sticker verkligen ut. Tycker om att kärnan i textens berättelse är ganska rakt på sak (så känns det för mig iaf), fast det också förekommer bildspråk som är svårare att tolka... Jag tror att alla som inte kände sig tuffast i skolgården kan relatera till texten på något sätt.



  15. #30
    Nybörjare
    Reg.datum
    Feb 2015
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    20

    Standard

    Vem är den här "bästa vännen" Jocke sjunger om (som är två år äldre än Jocke)?
    28.10.2016 Hartwall Arena, Helsingfors
    15.12.2016 Tele2 Arena, Stockholm

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •