Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19

Ämne: Bakgrund/Scenografi

  1. #1
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2016
    Ort
    Stockholm/Uppsala
    Inlägg
    22

    Standard Bakgrund/Scenografi

    Tycker att det visuella och den bakgrund som skapats till den här turnén förtjänar en egen tråd.
    När jag tänker tillbaka på tidigare konserter så har alla sina detaljer och effekter som varit väldigt effektfulla och minnesvärda. Tänker på tex konfettin i former av fåglar med låttexter från Röd, soluppgången i starten av Vy från ett luftslott, tältturnén som var inramad med träd etc i tältet och den akustiska delen, den vita konserten mm mm. Finns många snygga detaljer av ljus, bakgrundsfilmer & detaljer bakåt. Men den här slår det mesta tycker jag.. Tigrarna och hästarna som rör sig långsamt och ger ett så känslosamt intryck, barnen, elden, solen, vågorna, åskovädret. Ljuseffekter som passar in perfekt i rytm och musik och stämning. Så jävla bra helt enkelt! Ett riktigt snyggt avslut som ramar in mycket av det jag ser som Kent både igår & idag & måste krävt mycket jobb att få ihop.
    Senast redigerat av Förändring den 2016-10-16 klockan 07:36.

    Hur kan du vara så säker på ditt svar
    Hur kan du vara så iskall ren och klar
    När det finns platser i Vintergatan kvar
    som vi aldrig får se


  2. #2
    Medlem DanielOlins avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248

    Standard

    Och "Den döda vinkeln" hade en riktigt häftig vy av en bil som närmade sig långsamt från fjärran över snö eller is (tänkte halka) och sedan slirade omkring. Hoppas den återkommer.

  3. #3
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2016
    Ort
    Stockholm/Uppsala
    Inlägg
    22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanielOlin Visa inlägg
    Och "Den döda vinkeln" hade en riktigt häftig vy av en bil som närmade sig långsamt från fjärran över snö eller is (tänkte halka) och sedan slirade omkring. Hoppas den återkommer.
    Det låter snyggt!

    Hur kan du vara så säker på ditt svar
    Hur kan du vara så iskall ren och klar
    När det finns platser i Vintergatan kvar
    som vi aldrig får se


  4. #4
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2016
    Ort
    Stockholm/Uppsala
    Inlägg
    22

    Standard

    Vem är skaparen bakom?

    Hur kan du vara så säker på ditt svar
    Hur kan du vara så iskall ren och klar
    När det finns platser i Vintergatan kvar
    som vi aldrig får se


  5. #5
    Erfaren medlem Palace_Mains avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    16 980

    Standard

    Det enda jag inte förstår mig på är tjejerna på MNS, ska de föreställa vampyrer eller? tycker dom är läskiga bara, gillar egentligen inte barnen på DSS heller. Annars tycker jag att det är otroligt snyggt gjort.
    varje gång du möter min blick, blir min värld en aning större

  6. #6
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Palace_Main Visa inlägg
    Det enda jag inte förstår mig på är tjejerna på MNS, ska de föreställa vampyrer eller? tycker dom är läskiga bara, gillar egentligen inte barnen på DSS heller. Annars tycker jag att det är otroligt snyggt gjort.
    Tjejerna i MSN är väl dansare och modeller. Otroligt snyggt passande. Temat är väl ungefär att inte dansa "som man ska".

    Antar att du menar Den sista sången. Tycker projektionen är bra mycket bättre än vad sången är och faktiskt räddar den. Hur människan kommer och är nyfiken. På något. Utforskar, granskar och betraktar det. Låter sig bli betraktad av det. Och sedan återvänder tillbaka. Då den är klar.
    Senast redigerat av The Plague den 2016-10-16 klockan 22:57.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  7. #7
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2016
    Ort
    Stockholm/Uppsala
    Inlägg
    22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Tjejerna i MSN är väl dansare och modeller. Otroligt snyggt passande. Temat är väl ungefär att inte dansa "som man ska".

    Antar att du menar Den sista sången. Tycker projektionen är bra mycket bättre än vad sången är och faktist räddar den. Hur människan kommer och är nyfiken. På något. Utforskar, granskar och betraktar det. Låter sig bli betraktad av det. Och sedan återvänder tillbaka. Då den är klar.
    Jag känner också att det visuella med barnen faktiskt lyfter låten. Vet inte hur det ser ut på håll om det når fram, men på nära håll blir ansiktsuttrycket och ögonen på flickan som är längst fram så himla känslosamt.

    Hur kan du vara så säker på ditt svar
    Hur kan du vara så iskall ren och klar
    När det finns platser i Vintergatan kvar
    som vi aldrig får se


  8. #8
    Medlem DanielOlins avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248

    Standard

    I mitt tycke är Musik Non Stop den absolut snyggaste / häftigaste videon på turnén, tätt följd på topp 3:n av det stormblixtrande mellanspelet inför encoren / Förlåtelsen och V&A-tigrarna i Innan allting tar slut.

    Oerhört snygg turné!

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanielOlin Visa inlägg
    I mitt tycke är Musik Non Stop den absolut snyggaste / häftigaste videon på turnén
    Håller med! Såg riktigt häftigt ut.

  10. #10
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2016
    Ort
    Stockholm/Uppsala
    Inlägg
    22

    Standard

    Öppningen var ju också riktigt häftig! Trumslagen, vibrationerna i vattnet där grått var så snyggt, och att hon sen kom gåendes mot publiken enda fram. Det ramade in tema och känsla så bra från "avskedsvideon" (vilket egentligen alla videos bakom har i sig på något sätt) ihop med "var har du varit? som jag har längtat". Gigi är en fullträff där. Sen lite OT så hade jag gärna sett en annan av låtarna än 999 ta över så fort där (hur bra den än är) för den har spelats som öppningslåt tidigare och jag vill personligen gärna bli överraskad med något nytt, men hey, den ÄR bra och bandet gillar den uppenbarligen så försöker se helheten som dom har skapat och inte fastna i min egna lilla bubbla.

    Hur kan du vara så säker på ditt svar
    Hur kan du vara så iskall ren och klar
    När det finns platser i Vintergatan kvar
    som vi aldrig får se


  11. #11
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2004
    Ort
    Lerum, , Sweden.
    Inlägg
    24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Förändring Visa inlägg
    Öppningen var ju också riktigt häftig! Trumslagen, vibrationerna i vattnet där grått var så snyggt, och att hon sen kom gåendes mot publiken enda fram. Det ramade in tema och känsla så bra från "avskedsvideon" (vilket egentligen alla videos bakom har i sig på något sätt) ihop med "var har du varit? som jag har längtat". Gigi är en fullträff där. Sen lite OT så hade jag gärna sett en annan av låtarna än 999 ta över så fort där (hur bra den än är) för den har spelats som öppningslåt tidigare och jag vill personligen gärna bli överraskad med något nytt, men hey, den ÄR bra och bandet gillar den uppenbarligen så försöker se helheten som dom har skapat och inte fastna i min egna lilla bubbla.
    Tycker nästan tvärtom, 999 är fin i öppning (och ett mycket bra verk) men Gigi-intro är rätt meningslöst. Tycker man kunde kört en gammal goding i lite ny tappning i dunkelt intro istället, lex Ögon eller Vi kan väl vänta tills imorgon.
    Men det är intressant när man har olika åsikter.

  12. #12
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2016
    Ort
    Stockholm/Uppsala
    Inlägg
    22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeroztar Visa inlägg
    Tycker nästan tvärtom, 999 är fin i öppning (och ett mycket bra verk) men Gigi-intro är rätt meningslöst. Tycker man kunde kört en gammal goding i lite ny tappning i dunkelt intro istället, lex Ögon eller Vi kan väl vänta tills imorgon.
    Men det är intressant när man har olika åsikter.
    Ja olika åsikter behövs! Annars blir det rätt så tråkigt haha
    Just Ögon spelades i dunkelt intro vid Uppsala slott 2012 om jag inte minns fel, så det hade känts som en upprepning. Älskar gitarrerna i Gigi så tyckte det var en perfekt start med hur den sakta byggdes upp. Att gamla godingar görs om i lite ny tappning måste jag dock säga är riktigt riktigt bra. Blir väl lynchad nu, men jag har aldrig gillat Lilla Ego på skiva. Tycker den varit för släpig och inte tyckt om trumpeterna, men i ny tappning fick jag upp ögonen för den helt plötsligt! Hört den live förut men nu har det hänt mycket mer med den. Känslan i texten finns kvar, fast med snyggare sound. Det är just det här som gör konserter unika, att allt inte låter som på en skiva utan nya tolkningar görs.

    Hur kan du vara så säker på ditt svar
    Hur kan du vara så iskall ren och klar
    När det finns platser i Vintergatan kvar
    som vi aldrig får se


  13. #13
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2004
    Ort
    Lerum, , Sweden.
    Inlägg
    24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Förändring Visa inlägg
    Ja olika åsikter behövs! Annars blir det rätt så tråkigt haha
    Just Ögon spelades i dunkelt intro vid Uppsala slott 2012 om jag inte minns fel, så det hade känts som en upprepning. Älskar gitarrerna i Gigi så tyckte det var en perfekt start med hur den sakta byggdes upp. Att gamla godingar görs om i lite ny tappning måste jag dock säga är riktigt riktigt bra. Blir väl lynchad nu, men jag har aldrig gillat Lilla Ego på skiva. Tycker den varit för släpig och inte tyckt om trumpeterna, men i ny tappning fick jag upp ögonen för den helt plötsligt! Hört den live förut men nu har det hänt mycket mer med den. Känslan i texten finns kvar, fast med snyggare sound. Det är just det här som gör konserter unika, att allt inte låter som på en skiva utan nya tolkningar görs.
    Jo jag syftade på att de gjort t ex Ögon etc på tidigare turnéer som intron, gillade greppet på Kentfest med Vi kan väl vänta tills imorgon filmad live i svartvitt bakom skynket. Den här turnéns intro är sådär tycker jag personligen, men jag tycker ju också att Gigi och gitarrerna där inte alls speglar Kent överhuvudtaget. Men tur för mig att resten av spelningen var grym då

    Håller med dig om Lilla Ego, fantastiskt version. Grymt driv av Jocke i sången också.

  14. #14
    Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    HV71
    Inlägg
    5 794

    Standard

    Kan bara inte förstå varför de inte visar "the stars are up one fell down and flew away, flew away"-texten på skärmarna för att mana på till astårfylld, falsk allsång såhär på slutklämmen.
    meningslösa, menigslöösa

  15. #15
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Otroligt imponerande bakgrund /scenografi, funderade igår på om Rembrandt da Vinci etc levt idag så inte hade de blandat ägg tempera målningar som ändå så få går och ser idag, de hade troligen hållt på med tex filmer och musik och bilder/filmer passar så otroligt väl ihop, båda förstärker varandra.
    Älskar en massa med de här filmerna som när det känns som man rör sig för att skärmarna visar illusionen att man färdas i rymden.
    Här kan jag tänka mig att man kan göra hur mkt som helst i framtiden.

    En detalj jag kommer ihåg som jag tyckte var så fyndig var en massa kala trädstammar och så 'blixtrar' ljus längs med stammarna i takt med musiken.
    och alla vattenyteprojektioner passade så bra att jag tänkte 'vad konstigt att jag inte blir trött på dem' för det passade så bra även de 'skissade' projektionerna.
    Oj och så var det sol projektion som var extremt häftig . . . (såg ju konserten igår så mer och mer bilder ploppar upp)
    Jag kan fortsätta så här fragmentariskt . . . men lämnar det för tillfället till att säga att det var enormt häftigt med bild och musik ihop .

    Överträffade mina förväntningar.
    Gissar att det är frestande att fläska på med komplicerade bildserier som jag som amatör bedömer så hade man rätt avskalade i bildserier, långa vattenyte-sekvenser till exempel , jag är fan av 'det enkla är det svåra' att våga vara sparsmakad att våga skala ner.
    (har sett liknande tidigare men de här var bäst hitintills )

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •