Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 55

Ämne: "Ingenting" - Videon

  1. #16
    Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    Stockholm, Sweden.
    Inlägg
    1 339

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kostym Visa inlägg
    Någon som har en tolkning?
    Hur reflekterar musikvideon låten?
    Innan fattade inte jag vad Ingenting handlade om. När jag såg halva videon (fram till gorillan) klarnade allt för mig.

    Anledningen till att alla djur är med är att de är utrotningshotade (alla utom hästen). Människor tar bort allt de inte behöver och till slut är det ingenting kvar. Tänk på fågeln som sprängs, och det är inte fågel fenix som återföds.

    Hästen, pianot, ryttarinnan på omslaget (en modern Jeanne D'Arc), de konstiga symbolerna som kom upp på förstasidan förut (skatan, den franska liljan, gubbarna och schackpjäsen) är symboler för allt gammalt som vi har lämnat bakom oss. Tidigare var hästen viktig för samhället; den användes som transportmedel, plog etc. Nu har vi skapat en värld där allt levande är dödsdömt.I början "håller" Sami i flygande fåglar som om han kontrollerar dem. I slutet sprängs fågeln till ett skottljud.

    I videon står bandet i något metallskjul och har skyddsglasögon, som om de vore de enda överlevande.

    Vad gäller texten så är det väl rätt uppenbart: Ingenting är kvar i den förlorade världen som vi har vuxit upp i och haft som vårt hem. Trots allt bryr sig ingen, tv-reklamen rullar och det blir sport ändå.

  2. #17
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pico Visa inlägg
    Det var väl du som sa något om att Min värld var en referens till Guns N' Roses My World från andra Illusion-plattan? Delfinen här i videon är ju en klar hyllning till Guns pampiga Estranged-video där det fullkomligt kryllar av delfiner!

    Ge oss Sami långsamt stigandes ur havet under ett gitarrsolo nästa gång!
    det var just det jag tänkte på också och glömde skriva, min första tanke om delfinen. fattas liksom bara att jocke ligger och gömmer sig i sitt stora hus när kravallpolisen stormar stället. och sen hoppar han i havet från ett stort jävla tank-fartyg


    men seriöst så var det ganster trippin' och freak on a leash jag tänkte på när jag såg pianot som besköts
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  3. #18
    Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    772

    Standard

    "Ingenting" samt "Max 500" är ju något av de bästa de gjort i videoväg.

  4. #19
    Erfaren medlem Havsänglars avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Sweden.
    Inlägg
    8 639

    Standard

    Jag älskar videon. En av de bästa i kentväg, tycker jag. Iofs skulle kent själva kunna vara med lite mer, kanske. Hm. Aja, mycket bra video!
    "If there's one thing I've grown to NOT expect it's good reviews.
    The ONLY thing from me that the British press will review positively is my death." - Morrissey

  5. #20
    Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    772

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    Innan fattade inte jag vad Ingenting handlade om. När jag såg halva videon (fram till gorillan) klarnade allt för mig.

    Anledningen till att alla djur är med är att de är utrotningshotade (alla utom hästen). Människor tar bort allt de inte behöver och till slut är det ingenting kvar. Tänk på fågeln som sprängs, och det är inte fågel fenix som återföds.

    Hästen, pianot, ryttarinnan på omslaget (en modern Jeanne D'Arc), de konstiga symbolerna som kom upp på förstasidan förut (skatan, den franska liljan, gubbarna och schackpjäsen) är symboler för allt gammalt som vi har lämnat bakom oss. Tidigare var hästen viktig för samhället; den användes som transportmedel, plog etc. Nu har vi skapat en värld där allt levande är dödsdömt.I början "håller" Sami i flygande fåglar som om han kontrollerar dem. I slutet sprängs fågeln till ett skottljud.

    I videon står bandet i något metallskjul och har skyddsglasögon, som om de vore de enda överlevande.

    Vad gäller texten så är det väl rätt uppenbart: Ingenting är kvar i den förlorade världen som vi har vuxit upp i och haft som vårt hem. Trots allt bryr sig ingen, tv-reklamen rullar och det blir sport ändå.
    Oj. Det där var en tolkning jag sökte.
    Och den stämmer nog ganska så bra.

  6. #21
    Medlem Eliites avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    1 304

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    Innan fattade inte jag vad Ingenting handlade om. När jag såg halva videon (fram till gorillan) klarnade allt för mig.

    Anledningen till att alla djur är med är att de är utrotningshotade (alla utom hästen). Människor tar bort allt de inte behöver och till slut är det ingenting kvar. Tänk på fågeln som sprängs, och det är inte fågel fenix som återföds.

    Hästen, pianot, ryttarinnan på omslaget (en modern Jeanne D'Arc), de konstiga symbolerna som kom upp på förstasidan förut (skatan, den franska liljan, gubbarna och schackpjäsen) är symboler för allt gammalt som vi har lämnat bakom oss. Tidigare var hästen viktig för samhället; den användes som transportmedel, plog etc. Nu har vi skapat en värld där allt levande är dödsdömt.I början "håller" Sami i flygande fåglar som om han kontrollerar dem. I slutet sprängs fågeln till ett skottljud.

    I videon står bandet i något metallskjul och har skyddsglasögon, som om de vore de enda överlevande.

    Vad gäller texten så är det väl rätt uppenbart: Ingenting är kvar i den förlorade världen som vi har vuxit upp i och haft som vårt hem. Trots allt bryr sig ingen, tv-reklamen rullar och det blir sport ändå.

    ok bäsa tolkningen! hah , men tror absolut att det kan vara så, & videon blev genast mycket bättre, när man inte "bara såg några djur från zoo" haha

    ...& sen i slutet så kommer ju typ "elden" in till dom, vilket jag tolkar som att vi typ "utplånar oss själva" eller nåt...

    ...Det ser ut som att Jocke har kjol btw hihi

  7. #22
    Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    3 038

    Standard

    jag tänkte såklart också på gangster trippin´ videon

    det ser ju exakt likadant ut
    fast vissa saker var väl baklänges istället här?


    och ja nånting annat i videon påminde om grejer från street spirit videon

    är det svets-glasögon dom har på sig?

    (jag orkar inte se videon en gång till för låten låter som FF)

  8. #23
    Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    Stockholm, Sweden.
    Inlägg
    1 339

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kostym Visa inlägg
    Oj. Det där var en tolkning jag sökte.
    Och den stämmer nog ganska så bra.
    Den är något komprimerad, eftersom jag slängde ur mig den flera gånger tidigare. Det finns lite mer att hämta i "Min Värld" också. Den här textbiten säger en hel del:

    Och hur som helst och när som helst
    och var som helst kan allt ta slut
    Så stanna klockan ta en timeout
    spara spelet jag har bara ett halvt liv kvar nu

  9. #24
    Medlem Jasses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    hultsfred
    Inlägg
    860

    Standard

    tyckte inte att viedon passade till låten, men efter att ha läst "halka_på:s" tolkining så ändrades det lite

  10. #25
    Erfaren medlem mylarsjäls avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    trondheim
    Inlägg
    2 381

    Standard

    ååh, pianogreia er best da
    alt teit som gjøres kan, gjøres bør!

  11. #26
    Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    Stockholm, Sweden.
    Inlägg
    1 339

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mylarsjäl Visa inlägg
    ååh, pianogreia er best da
    De har gjort en spegelvariant av den. Den har identiska skador på bägge sidorna på ett ställe...

  12. #27
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    28 180

    Standard

    jag gillar den plus att den får låten att framstå som bättre (åtminstone enligt mig och en del jag pratat med) djurtema är fint också, sen att det ser ut som att jocke har kjol är bara qte

  13. #28
    Medlem ensams avatar
    Reg.datum
    Jan 2003
    Ort
    Sweden.
    Inlägg
    1 537

    Standard

    Jag tycker väl inte att det är den bästa videon dom har gjort, men den passar låten väldigt bra och det är det som är huvudsaken.
    Låt mig behålla det här Det kan väl jag vara värd
    Kom och slå sönder min värld Det är allt jag begär

  14. #29
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pico Visa inlägg
    Det var väl du som sa något om att Min värld var en referens till Guns N' Roses My World från andra Illusion-plattan? Delfinen här i videon är ju en klar hyllning till Guns pampiga Estranged-video där det fullkomligt kryllar av delfiner!

    Ge oss Sami långsamt stigandes ur havet under ett gitarrsolo nästa gång!
    nej nej Delfinen är en hyllning till delfinen i tv-serien"Flipper", örnarna/falkarna är en solklar hyllning till falcon öl, att hylla järvsöfax direkt med hästen tycker jag känns väldigt kentigt och bra.

    Som ni ser är allt kent gör en enda stor hyllning.
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

  15. #30
    Medlem Jolenes avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 427

    Standard

    Elvis var jo kjent for å skyte i stykker TV'n hvis han var i det rette humøret. Har selv vært på Graceland og sett mange av de TV'ne han ødela opp gjennom årene.
    Och jag känner en sån lättnad när musiken går på igen...

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •