Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 163

Ämne: Mixningen

  1. #16
    danbrynefall
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Det tvivlar jag inte en sekund på.
    tycker för övrigt det blir intressant att se hur dom löser det här live. om bovin får mer att göra, eller att dom ger sami lite mer jobb än på skivan och sen får bara dom "ledande" syntharna vara med å leka.

  2. #17
    Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    38 827

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Det tvivlar jag inte en sekund på.
    Med tungt & bra tryck menade jag mer hörbara trummor och bas (även mer gitarrbaserade melodier), men det kanske indirekt framgick. Det lär ha varit mer gitarrbaserat redan i Köpenhamn, där de spelade Elefanter, Berlin och Ingenting från nya plattan! Bovin lär väl få göra möda får sin lön om inte annat, haha! Men visst, den som lever får se!
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

  3. #18
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    8 289

    Standard

    Just nu har jag ju bara min dator som stereo och jag får känslan att det fattas någonting. Jag måste nog köra den i päronens Bose 3-2-1 för att få den bästa upplevelsen av skivan.

  4. #19
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hobbelvot Visa inlägg
    Just nu har jag ju bara min dator som stereo och jag får känslan att det fattas någonting. Jag måste nog köra den i päronens Bose 3-2-1 för att få den bästa upplevelsen av skivan.
    gle...sas, sas, sas. jag har sagt det förr och jag säger det igen. det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet dåra
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  5. #20
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    Den tanken slog mig med, men det får väl egentligen kent själva svara på huruvida det är medvetet eller inte. Jag älskar t.ex. hur Martins bas drar igång på det där distade viset under refrängen av Elefanter, det ger låten en tyngre dimension och där dominerar basen allt annat. Sedan försvinner dessvärre basen (och trummorna), eller kanske snarare dränks, i resten av ljudbilden och mixningen. Jag älskar de där synth- och ljudmattorna och effekterna (jag är inte så kunnig av termer och olika laptops / datorer / synthar / programmeringar och sådant), men liiite mer närvaro & tyngd i form av trummor och bas hade nog inte skadat, för att komma ifrån lite av det där slätstrukna. Jag tror dock att det kan bli jävligt tungt & bra tryck när kent väl spelar live!
    precis det partiet gillar jag också. vid din sida tilltalar mig jävligt mycket också för att basen är så rå och brutal på nåt sätt, lite gummiband över den
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  6. #21
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    8 289

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    gle...sas, sas, sas. jag har sagt det förr och jag säger det igen. det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet dåra
    Hmm, om man bara hade råd med en Bose 3-2-1 eller liknande...

  7. #22
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hobbelvot Visa inlägg
    Hmm, om man bara hade råd med en Bose 3-2-1 eller liknande...
    eller varför inte startpaketet med cd-spelare micromega stage 1. rotel förstärkare och högtalare tdl rtl 2
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  8. #23
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    841

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Tänkte bara kommentera en grej jag reflekterat över, nämligen mixningen av trummor och bas.

    Jag är förvånad att man inte försökt få fram dessa element ännu mer i ljudbilden. Ännu mer pumpande bastrumma och mer tryck/kick i trummorna och percussionelement överhuvudtaget.
    Detsamma delvis med basen, eller satt den i mer samspel med trummorna och få detta mer distinkt i ljudbilden.
    Citat Ursprungligen postat av moppler Visa inlägg
    Ja. Jag är inte helt förtjust i produktionen. Precis som du säger skulle det kunna vara mer tryck på sina ställen.
    Inget fel på soundet eller så, det tycker jag mycket om, men det skulle som sagt kunna vara mera pumpa och ståt i just basen och trummorna.
    Det låter lite svagt ibland, inte avskalat direkt utan mer tamt och tomt.
    Jag har inte tänkt på det direkt, men det är klart att jämför man med Du & Jag Döden så är åtminstone basen väldigt klen... Den skivan hade å andra sidan för tung bas i mitt tycke. Är det inte just bas och trummor som alltid är det största problemet på skivor, att få att låta bra? Särskilt trummor anser jag vara viktiga för hur man upplever ljudet på en inspelning. Dåligt trumljud kan stjälpa en hel skiva!

    Citat Ursprungligen postat av hedi Visa inlägg
    Jag håller även med om detta. Skivan i sig är riktigt bra och min favorit från bandet dock hade gärna ett flertal låtar fått varit längre och ännu mer "explosiva" och/eller "uppladdade". Både Columbus och Vy från ett luftslott är väldigt två bra låtar men hade gärna fått vara en till två minuter längre för att bli ännu bättre. Då hade det varit grymt.

    Ett flertal av de låtar av DM som jag gillar absolut mest är de längre låtarna, oftast runt fem och en halv till sex minuter långa. Enligt min mening krävs det oftast en sån längd för att bygga upp en riktigt bra låt (ett mästerverk) med uppladdningar eller vad man ska kalla det.
    Jag håller alls inte med om att låtarna skulle bli bättre om de var längre. Det är bättre att inte göra dem längre än nödvändigt. "Columbus" är över fyra minuter lång, det räcker gott och väl. Annars skulle man bara tycka att den sista minuten eller så var utfyllnad. Själv brukar jag, när jag har vant mig vid en "single edit" av en låt, bara bli irriterad på de extra bitarna som läggs till på albumversionen.

  9. #24

    Standard

    Gillar särsilt bas trumman i början på "Ensammast i Sverige" nån som håller med?

  10. #25
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    , , .
    Inlägg
    76

    Standard

    Håller verkligen inte med.

    Det här är helt klart Kents snyggaste skiva någonsin, den absolut renaste skivan och bästa produktionen. Låtarna håller i sig, de får en att längta och lyssna efter inte efter något som inte finns utan för att det blir en spänning som istället för att skena iväg besvaras med otroligt läckra ackordgångar och snygga elektrostycken.

    Finns dock vissa ackordgångar jag är tveksam till, kanske syftar mest på B-sidan på ingenting, Min Värld. Det måste nog varit en av de sämsta låtarna kent gjort. Den skulle kunna varit skriven till Nanne Grönvall. usch.
    "..att folk som verkligen hatar oss ändå kan säga: fan det här är ju riktigt bra"

  11. #26
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Jan 2003
    Ort
    , , .
    Inlägg
    11

    Standard

    måste säga jag hade exakt samma tanke. hade förväntat mig att dom skulle kräma på riktigt och försöka komma ut på dansgolven.

    jag hoppas och tror kanske att det här gör att låtarna blir bättre i längden för oss som går och lyssnar i hörlurar mörka höstkvällar, men kanske istället går lite sämre ute på klubbar osv. hoppas det.

  12. #27
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Norrköping, , Sweden.
    Inlägg
    42

    Standard

    Jag tycker precis exakt tvärtom. Ibland tycker jag nästan det är för mycket tryck, men jag gillar det! Det är dock väldigt komprimerat, vilket kanske inte är så kul.

  13. #28
    Erfaren medlem megalomanias avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Antarktis
    Inlägg
    12 935

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vilken tidning? Stod det inget mer?
    Menade dom att dom gjorde en lite mer slätstruken produktion på plattan för att kunna spetsa till det live?
    Låter ju helt otroligt. Att dom håller tillbaka ljudet på plattan pga det.
    Det jag menade var att jag har läst att Kent med sitt "nya sound" ville kunna få mer tryck live. Jag antyder ingenting om att de gjort "en slätskuren produktion på plattan för att spetsa till det live". Förstår inte hur du kunde missuppfatta mig så grovt. Sen höll jag med dig att det inte är så mycket tryck eller hur man nu ska uttrycka det på själva skivan när man spelar i stereon.

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Ok, nu har jag redigerat till "Varför tänka på ett särskilt sätt..." istället för "sett" som det stod innan.
    Herregud, det var inte det jag menade. Jag förstod inte frågan bara

  14. #29
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av megalomania Visa inlägg
    Det jag menade var att jag har läst att Kent med sitt "nya sound" ville kunna få mer tryck live.
    Okej.
    Men undrar varför dom höll tillbaka så mycket av trycket på plattan?

    Jag antyder ingenting om att de gjort "en slätskuren produktion på plattan för att spetsa till det live". Förstår inte hur du kunde missuppfatta mig så grovt. Sen höll jag med dig att det inte är så mycket tryck eller hur man nu ska uttrycka det på själva skivan när man spelar i stereon.
    Okej, jag trodde väl inte nödvändigtvis att du sa att det var så dom sagt, jag ställde mig bara frågande till det.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  15. #30
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mick Box Visa inlägg
    Jag tycker precis exakt tvärtom. Ibland tycker jag nästan det är för mycket tryck, men jag gillar det! Det är dock väldigt komprimerat, vilket kanske inte är så kul.
    Var är det för mycket tryck i såna fall?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •