Sidan 1 av 37 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 549

Ämne: Forumets musiker

  1. #1
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard Forumets musiker

    på gamla forumet fanns det några trådar i övrigtavdelningen där folk kunde posta sina egna, kentcovers och covers på andra låtar (tror jag). tänkte man kunde samla allt detta i en egen tråd där man kan posta länkar till sin myspacesida (om man själv eller ens band har en sån), egna låtar med text osv samt kentcovers och andra covers så kan folk kommentera detta. det fanns en del duktiga musiker på gamla forumet så man kan ju hoppas att vi får många bidrag här...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  2. #2
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    börjar då med att tipsa om min egen myspace-sida

    http://www.myspace.com/tnsmusik
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  3. #3
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Göteborg, , Sweden.
    Inlägg
    3 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    börjar då med att tipsa om min egen myspace-sida

    http://www.myspace.com/tnsmusik
    Jag har lyssnat på din musik där, den är riktigt bra faktiskt!

  4. #4
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Beah Visa inlägg
    Jag har lyssnat på din musik där, den är riktigt bra faktiskt!
    tack så mycket

    hoppas att jag nån gång får möjlighet att spela in under bättre förhållanden. i en studiodemo kanske eller nåt...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  5. #5
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    då är frågan... ska jag länka till forumtråden jag startat om mitt band, eller ska jag posta här istället? äh, jag multitaskar. fast vill ni kommentera så kan ni gott göra det i tråden "cult of anomie". lite megaglomani har ingen dött av. nedan ska jag gå igenom låten alpha för er.

    först har vi introt, där man får trumkompet presenterat för sig. det är inte så mycket fills och grejer på trummorna, de följer i stort sett det mönster jag brukar använda när jag programmerar trummor. själva kompet skiljer sig en del, dock, vilket jag tycker ger en hel del till resten av låten.

    efter det korta trumintrot så möts man av en massiv gitarrmatta som dränker allt motstånd, om jag inte minns fel så är det lajnad gitarr via guitar rig 2 och roomworks-reverb, två spår och sen dubblingar internt i guitar rig. utpanorerat till stereo. reverbet är ett rätt så långt sådant.

    basspåret, som hela låten bygger på, är löjligt simpelt och bygger egentligen på två ackord i versen och tre i refrängen. basljudet blev helt tillbögat dock, men det fixar vi nån gång. tror vi körde basen genom guitar rig och något kasst chorus-plugin. kanske lite roomworks också, minns inte riktigt.

    syntharna är gjorda helt i reason 3. trummorna likaså. jag gillar verkligen reasons rv7000-reverb. speciellt plate-reverbet, det är perfekt till långa reverbsvansar a'la 1984. kärlek.

    leadgitarren som ni säkert reagerar på är lajnad till guitar rig och roomworks, tror det ligger något ärkemodulerat delay på den också, men det hörs typ inte. själva gitarren är spelad med ebow, och i sann tobbestil så är ddet mesta improviserat, sen gav jag klarare instruktioner efter det, sen satte vi det på en andra tagning. bästa sättet att jobba.

    sången... är en yrkeshemlighet. eller okejdå. dynamisk mic, mest i nödfall eftersom vår vanliga sångmic bestämde sig för att gå sönder, in i mixern med massa eq (kapa bas helt, höja diskanten som fan), sen in i datorn och in i guitar rig (mångsidigt verktyg!), höjde diskanten ännu mer och la på lite dist, la på lite delay och mängder med reverb, körde det hela genom en aural exciter för ÄNNU mer diskant. sen var det klart tror jag.

    och ja, så var hela låten klar, och för mastring körde vi en fem-minutare, in i audacity och på med lite limiter, maxade nivån, och upp på myspace. ett trevligt dagsverke! och där ligger den klar. nu bifogar jag text, sen länk. håll till godo!

    CULT OF ANOMIE - ALPHA

    Fall apart or fall behind
    Today you've saved another sleepless mind
    Behind the shelf she was looking for
    Behind his desk the librarian told

    Suicide next to poetry
    Suicide next to poetry
    Suicide next to poetry
    Suicide next to poetry

    In life she was just another soul
    Roaming around, cause unknown
    Now she's back in hallowed soil
    And now she'll always be your own

    Suicide next to poetry
    Suicide next to poetry
    Suicide next to poetry
    Suicide next to poetry

    Suicide next to poetry
    Suicide next to poetry
    Suicide next to poetry
    Suicide next to poetry



    http://www.myspace.com/cultofanomie <- där ligger den.

    som sagt, kommentera i tråden "cult of anomie" i samma forumdel som denna.
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

  6. #6
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    tack så mycket

    hoppas att jag nån gång får möjlighet att spela in under bättre förhållanden. i en studiodemo kanske eller nåt...
    ey. skaffa egen studio. ska jag rita en karta?

    dator - har du redan.

    emu 0404 - ljudkort, tusen spänn
    m-audio audio buddy - preamp, tvåkanalig, 1000 spänn
    mikrofoner, tips är en dynamisk a'la sm58, 500 spänn, samt någon billig kondensator för en tusenlapp ungefär, tsm gör vettiga och billiga saker.

    utöver detta behöver du programvara, cubase LE medföljer med ljudkortet, samt hörlursförstärkare, det brukar ligga grejer som kan duga provisoriskt hemma (gammal hifi-utrustning med linjeingångar + hörlursutgångar duger bra).

    så svårt är det. sen kan du göra vad du känner för (så länge du programmerar trummor).
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

  7. #7
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Meany Visa inlägg
    ey. skaffa egen studio. ska jag rita en karta?

    dator - har du redan.

    emu 0404 - ljudkort, tusen spänn
    m-audio audio buddy - preamp, tvåkanalig, 1000 spänn
    mikrofoner, tips är en dynamisk a'la sm58, 500 spänn, samt någon billig kondensator för en tusenlapp ungefär, tsm gör vettiga och billiga saker.

    utöver detta behöver du programvara, cubase LE medföljer med ljudkortet, samt hörlursförstärkare, det brukar ligga grejer som kan duga provisoriskt hemma (gammal hifi-utrustning med linjeingångar + hörlursutgångar duger bra).

    så svårt är det. sen kan du göra vad du känner för (så länge du programmerar trummor).
    hade jag kunnat förmå soc att betala de där grejorna åt mig hade jag skaffat det direkt. pengar är det alltid kärvt om. tack för tipsen iaf. jag har för mig att frågg tipsade om diverse enkel utrustning man kan skaffa till sin hemdator. så frågg, om du ser det här och minns inlägget jag syftade på så

    förresten så är min dator en 3,5 år gammal athlon xp 2500+, 1.83 ghz med 512 ram. 120 gig hårddisk så jag kanske behöver en ny dator också eller åtminstone mer internminne och en extra hd?
    Senast redigerat av tobbe non stop den 2007-05-26 klockan 13:10.
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  8. #8
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    hade jag kunnat förmå soc att betala de där grejorna åt mig hade jag skaffat det direkt. pengar är det alltid kärvt om. tack för tipsen iaf. jag har för mig att frågg tipsade om diverse enkel utrustning man kan skaffa till sin hemdator. så frågg, om du ser det här och minns inlägget jag syftade på så

    förresten så är min dator en 3,5 år gammal athlon xp 2500+, 1.83 ghz med 512 ram. 120 gig hårddisk så jag kanske behöver en ny dator också eller åtminstone mer internminne och en extra hd?
    uppgradera ramet lite och sen har du så att du klarar dig. det är en liknande dator jag skriver all min musik på, och som vi spelade in på innan vi bytte replokal/studio. nu sitter vi på lite grymmare grejer. med betoning på lite kanske. extra hårddisk behöver du inte oroa dig för.

    när jag tänker efter skulle du kunna få köpa det mesta av vår utrustning till snikpriser, vi ska nog uppgradera snart. låter det intressant?
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

  9. #9
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Meany Visa inlägg
    uppgradera ramet lite och sen har du så att du klarar dig. det är en liknande dator jag skriver all min musik på, och som vi spelade in på innan vi bytte replokal/studio. nu sitter vi på lite grymmare grejer. med betoning på lite kanske. extra hårddisk behöver du inte oroa dig för.

    när jag tänker efter skulle du kunna få köpa det mesta av vår utrustning till snikpriser, vi ska nog uppgradera snart. låter det intressant?
    som sagt, hade jag haft pengar så men det är en stor bristvara så det lär dröja innan jag kan skaffa de grejorna. och dessutom är min hd typ ganska full så jag behöver en extra i vilket fall som helst. annars tack för erbjudandet
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  10. #10
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    dagens i-landsproblem. man kan formatera hårddisken och börja om från scratch också, du vet inte hur långt 120 gb räcker om du säger så :P
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

  11. #11
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Meany Visa inlägg
    dagens i-landsproblem. man kan formatera hårddisken och börja om från scratch också, du vet inte hur långt 120 gb räcker om du säger så :P
    mycket av det man samlat på sig vill man ogärna göra sig av med. i vilket fall som helst har jag ändå haft planer på att skaffa en extra hd en längre tid. vet inte om det går att göra något åt min kraschade 80-gigare som bara ligger och skräpar, inte ens enhetshanteraren i win kan hitta den. fick dock räddat datan på den med getdataback

    funderar förresten på hur man bäst spelar in elgitarr eller gitarr överhuvudtaget. spela in med micken från förstärkaren eller ska man koppla stärkaren till ljudkortet. och duger min 10-watts ministärkare (dock ingen sån där mikrosak man kan fästa i ett bälte. större grejor funkar inte så bra i lägenhet med grannar. anyway slipper jag gärna strängsmattret som fångas upp av miken i min webkamera när jag försöker spela in elgitarr

    och om man inte direkt känner för att ha en elbas stående hemma när det inte är ens huvudinstrument utan bara skulle använda den för att eventuellt spela in bas till elektriska gitarrlåtar, duger det i nödfall med nån effekt som sänker gitarren en oktav och får det att låta som bas (sitter i skrivande stund och läser om att 'basen' på seven nation army egentligen är jacks halvakustiska sänkt en oktav i en whammy). det är bara en känsla jag får men jag antar att en digitech wh1 blir dyrare i inköp än en beg budget-elbas med stärkare. finns det nåt billigare alternativ för att sänka en elgitarr en oktav, har fortfarande inte bemödat mig om att lära mig göra egna effektprogram till min korg ax100 men skulle det vara möjligt att åstadkomma önskad effekt genom att programmera den smart?
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  12. #12
    Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    ?
    Inlägg
    8 823

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    mycket av det man samlat på sig vill man ogärna göra sig av med. i vilket fall som helst har jag ändå haft planer på att skaffa en extra hd en längre tid. vet inte om det går att göra något åt min kraschade 80-gigare som bara ligger och skräpar, inte ens enhetshanteraren i win kan hitta den. fick dock räddat datan på den med getdataback

    funderar förresten på hur man bäst spelar in elgitarr eller gitarr överhuvudtaget. spela in med micken från förstärkaren eller ska man koppla stärkaren till ljudkortet. och duger min 10-watts ministärkare (dock ingen sån där mikrosak man kan fästa i ett bälte. större grejor funkar inte så bra i lägenhet med grannar. anyway slipper jag gärna strängsmattret som fångas upp av miken i min webkamera när jag försöker spela in elgitarr

    och om man inte direkt känner för att ha en elbas stående hemma när det inte är ens huvudinstrument utan bara skulle använda den för att eventuellt spela in bas till elektriska gitarrlåtar, duger det i nödfall med nån effekt som sänker gitarren en oktav och får det att låta som bas (sitter i skrivande stund och läser om att 'basen' på seven nation army egentligen är jacks halvakustiska sänkt en oktav i en whammy). det är bara en känsla jag får men jag antar att en digitech wh1 blir dyrare i inköp än en beg budget-elbas med stärkare. finns det nåt billigare alternativ för att sänka en elgitarr en oktav, har fortfarande inte bemödat mig om att lära mig göra egna effektprogram till min korg ax100 men skulle det vara möjligt att åstadkomma önskad effekt genom att programmera den smart?
    egentligen har jag noll koll på de praktiska aspekterna av instrumentinspelning, även om jag vet hur det går till i teorin, och gjorde det på en massa gamla låtar. hur kraftig förstärkaren är gör ingen direkt skillnad, mer än att små förstärkare i allmänhet är lättare att micka upp och få bra ljud ur, eftersom man inte behöver dra på volymen så fasligt mycket för att belasta stärkaren lagom mycket, vilket är en förutsättning för ett bra ljud, iallafall i rörförstärkare. transistorditon är inte riktigt lika känsliga, men det krävs fortfarande en hel del belastning innan de låter som de är tänkta att låta. osv osv.

    jag själv, som du säkert kunde läsa ut av min långa utläggning om alpha, använder näsan bara mjukvara när jag skulpterar ljud. det är tusen gånger mer mångsidigt, osv, även om det ofta låter lite mer kliniskt. men det är en uppoffring jag lärt mig leva med. iallafall, vad som behövs då är ett hyfsat ljudkort, hyfsad preamp och mjukvara. då är det liksom du själv och möjligen mjukvaran som sätter begränsingarna, istället för förstärkare och mikrofoner och shit. möjligen att gitarren spelar in, men det mesta brukar gå att kompensera för.

    bas är ett helvete att spela in, och jag hatar det. till och med när jag lajnar så låter det förjävligt. det finns två lösningar på det, och ingen är väl direkt optimal i produktionssyfte. alternativ ett är att köra synthbasar raktigenom, vilket jag använder i mina demos. nästa alternativ är att lajna och sen jobba med eq, förstärkaremuleringar och kompressorer, vilket kan fungera om man vet vad man håller på med. fast när det verkligen gäller så litar jag mer på maskiner än bandmedlemmar. så, programmerad synthbas for teh win!

    och slutligen så tror jag att du borde fundera på vad du vill uppnå med din musikutrustning. är det inspelning du vill hålla på med så tycker jag att du ska lägga mindre vikt på hårdvara, och nöja dig med en hyfsad a/d-omvandlare och en preamp (kan uppnås med ex ett 0404 och en extern preamp, eller ljudkort med inbyggda preamps, fast jag skulle vilja pusha för det tidigare tror jag). sen köper du ett par hyfsade mikrofoner, sen är det verkligen bara mjukvaran som sätter gränserna för vad du kan åstadkomma.
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

  13. #13
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    det var mest funderingar, till en början skulle jag nog inte spela elektroniskt, det mesta jag gör är akustiskt och jag vill gärna få det att låta snyggt och rent, slippa allt jävla brus och skit som det blir nu. och kunna finslipa lite bättre och synkronisera olika tagningar, kanske göra nåt pålägg då och då eller köra mig själv. magix som jag spelar in i nu är rena skiten när det gäller att synkronisera olika tagningar och det hörs...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  14. #14
    Erfaren medlem vilowens avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Ort
    Stockholm.
    Inlägg
    16 891

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    det var mest funderingar, till en början skulle jag nog inte spela elektroniskt, det mesta jag gör är akustiskt och jag vill gärna få det att låta snyggt och rent, slippa allt jävla brus och skit som det blir nu. och kunna finslipa lite bättre och synkronisera olika tagningar, kanske göra nåt pålägg då och då eller köra mig själv. magix som jag spelar in i nu är rena skiten när det gäller att synkronisera olika tagningar och det hörs...
    det handlar förmodligen mer om latency än om programmet. eller jag vet inte, jag har aldrig använt det programmet. brus är aldrig trevligt, men när du skaffar bättre utrustning kommer du reagera på motsatsen - med mindre brus lägger man märke till rummet och bakgrunds-surr från datorer, kass akustik, et cetra. och på det spåret fortsätter, när du akustikbehandlat rummet är det dags att skaffa nya mikrofoner och då måste du skaffa bättre preamps, och då måste du uppdatera dina DA-omvandlare, och då måste du uppdatera akustiken igen, och då måste du köpa nya mikrofoner. då är det dags för ett hd-system och dsp-chipp, och då börjar du få dåligt med plats, och måste flytta för att kunna göra utrustningen rättvisa.

    jag vet, jag är bitter, men det är så det fungerar. jag jobbar digitalt! då slipper man inte allt, men iallafall mycket.

    /meany, om inte det är uppenbart.
    Do you think I'm wonderful? she asked one day as they leaned against the trunk of a petrified marple. No, he said. Why? Because so many girls are wonderful. I imagine hundreds of men have called their loves wonderful today, and it's only noon. You couldn't be something that hundreds of others are.
    - Jonathan Safran Foer

  15. #15
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vilowen Visa inlägg
    det handlar förmodligen mer om latency än om programmet. eller jag vet inte, jag har aldrig använt det programmet. brus är aldrig trevligt, men när du skaffar bättre utrustning kommer du reagera på motsatsen - med mindre brus lägger man märke till rummet och bakgrunds-surr från datorer, kass akustik, et cetra. och på det spåret fortsätter, när du akustikbehandlat rummet är det dags att skaffa nya mikrofoner och då måste du skaffa bättre preamps, och då måste du uppdatera dina DA-omvandlare, och då måste du uppdatera akustiken igen, och då måste du köpa nya mikrofoner. då är det dags för ett hd-system och dsp-chipp, och då börjar du få dåligt med plats, och måste flytta för att kunna göra utrustningen rättvisa.

    jag vet, jag är bitter, men det är så det fungerar. jag jobbar digitalt! då slipper man inte allt, men iallafall mycket.

    /meany, om inte det är uppenbart.
    måste erkänna att jag blev en smula förvånad över att åsa gjorde egen musik och besatt de här kunskaperna

    men allt är nog en förbättring för min del, bättre program och bättre mickar, som det är nu låter det för jävligt och jag måste vrida ner volymen på miken för att det inte ska gå i taket och bara brusa och låtar ännu jävligare. dessutom är nog min teknik för att göra pålägg rätt dålig, jag spelar upp spåret jag först spelat in samtidigt som jag spelar in på spåret under (i programmet ligger det 'tracks på rad under varandra). det blir ju en viss fördröjning och det pålagda spåret förskjuts och sedan är det i princip omöjligt att få det helt synkroniserat.

    vad jag är ute efter är bättre kvalitet än nu på inspelningarna samt att kunna 'leka' lite, lägga på eko eller reverb på en gitarr, dubbla gitarren, justera sången om jag spelar in sång och gitarr för sig eller lägga på nåt extra gitarrplock eller nån enkla slingor eller plinka lite ljud på min keyboard och lägga på. dvs jag behöver kunna spela in olika spår och lägga dem på varandra utan att det låter förskjutet eller så. och kanske då ha möjlighet att spela in gitarren för sig på nåt sätt även om jag sjunger eller nynnar till som stöd. alltsomoftast är det dock bara jag och en akustisk gitarr som ska spelas in live och låta bättre än det gör nu

    förresten så är det lite synd att ingen annan hittat till den här tråden än, kanske blir lite tråkigt om bara du och jag skriver även om jag finner det ytterst intressant och givande och diskutera med någon som är insatt i ämnet...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Sidan 1 av 37 1234567891011 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •