Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 22 av 22

Ämne: cowboys

  1. #16

    Standard

    Jag gillar verkligen det där klickande ljudet som spelas till takten av synthslingan (eller vad det nu är). Har försökt härma det själv genom att använda ett sample av ett tangenttryck på en skrivmaskin. Vet inte riktigt vad Kent använde. Igår fick jag för mig att det kanske var en kulspetspenna av nåt slag som användes, men det spelar väl egentligen ingen roll. Det är bara en sån där liten detalj som är rolig att höra.
    Þú söngst til mín svo hljótt...

  2. #17
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2004
    Ort
    Lerum, , Sweden.
    Inlägg
    24

    Standard

    Jag MÅSTE verkligen få tag på den versionen som spelades live i år, gärna ihop med Elever men främst Cowboys. Så sjukt jävla bra version. Eftersom Kent vägrar släppa live-inspelningar så är det ju svårt att hitta en bra inspelning. Finns några kassa på Youtube. Skulle bli förbannat lycklig om man kunde få in denna version i playlist i Spotify

  3. #18

    Standard

    Har alltid tänkt att klicken i början är tändare som tänds. Tyckte det passade bra med "mina nyårslöften", eftersom sluta röka är ett av de vanligaste nyårslöftena.

  4. #19
    Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 158

    Standard

    Känslan att sitta på KI kl. 23.30 en fredagskväll, alldeles ensam, mikroskopera och lyssna på Cowboys på högsta volym. Det är då man minns hur mycket man älskar kent. Det som träffade rakt in i hjärtat i ens ungdom, kommer alltid att göra en knäsvag, oavsett hur många år som passerat.

  5. #20

    Standard

    Ja, vad är klickljuden inspelade med/samplade från?
    Jag tänker mig typ ljudet när man trycker på nån knapp på en walkman eller diktafon eller nåt "sånt".

  6. #21
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Martin_747 Visa inlägg
    Ja, vad är klickljuden inspelade med/samplade från?
    Jag tänker mig typ ljudet när man trycker på nån knapp på en walkman eller diktafon eller nåt "sånt".
    När jag såg det här så fick jag bestämt för mig att jag läst ett gammalt inlägg som Jocke skrivit i gästboken, där han svarar på just detta. Gick in på archive.org och lyckades hitta inlägget. Istället för att återberätta vad jag kommer ihåg med massa felaktigheter så citerar jag inlägget, brukar ju uppskattas när Jocke svarar och det var inte helt lätt att hitta den gamla gästboken.
    1999-12-17 00:02:45 skrev J.Berg
    Det är inte Bladerunner som åsyftas i "en himmelsk drog".Det är inga existerande filmer överhuvudtaget.Men mannen med pistol är(i min värld)alltid Clint Eastwood c:a 1976.
    I stoppa mig juni sjunger jag: Det är tårar...
    Anledningen till att det finns felaktigheter i texthäftet är att de är kopierade ur min textbok.
    Det som är "fel" ändrade jag på ren känsla när jag gjorde sången.
    Annars är det originaltexterna med min egen handstil och hela skiten.
    Det finns inget Supermarioljud på skivan...Ljuden i början av cowboys är en samplad högtalartelefon med knappljud och allt som Sköld spelade rakt av i studions reception.Resten av knäppningarna och surren kommer från Harri Martin och Sami som "spelade" på lösa kablar medan jag spelade gitarren och zed programmerade hjärt-rytmen.
    Fan vad vi tycker om er
    KNNNRERT

    Knäppningar på telekablar som endast är inkopplade i gitarrstärkaren och samplad högtalartelefon alltså, inte tändare.
    Senast redigerat av Gustaf-747 den 2015-01-18 klockan 03:00.


  7. #22
    Medlem gutteds avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg

    När jag såg det här så fick jag bestämt för mig att jag läst ett gammalt inlägg som Jocke skrivit i gästboken, där han svarar på just detta. Gick in på archive.org och lyckades hitta inlägget. Istället för att återberätta vad jag kommer ihåg med massa felaktigheter så citerar jag inlägget, brukar ju uppskattas när Jocke svarar och det var inte helt lätt att hitta den gamla gästboken.

    Knäppningar på telekablar som endast är inkopplade i gitarrstärkaren och samplad högtalartelefon alltså, inte tändare.
    Skulle bli väldigt glad om du kunde dela med dig av fler liknande gamla citat!

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •