Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 83

Ämne: Berlin

  1. #1
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Eskil, , Sweden.
    Inlägg
    27

    Red face Berlin

    Jag är inte speciellt bra på att analysera låtar, någon som vill dela med sig av sina tankar om Berlin?
    Om ni har lust att skriva om nån annan låt går väl de med.
    ...Jag låter mina tankar vandra...

  2. #2
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    10

    Thumbs up

    Ok, låt mig först säga att detta är min högst personliga tolkning, jag påstår inte att det är så. Håller du inte med mig så fine, vem är jag? Bara en lallare med vild fantasi. Jag tycker själv att det är oerhört intressant att läsa andras tolkningar då det kan ge låtar nya vinklar och/eller bättre förankrad text och lyfta de ytterliggare.

    Jag tolkar låten som en begravning av... Kent. Jag vet att Jocke har sagt i samband med släppet av V&A att alla "faller" d.v.s. man orkar inte stå emot alla normer och ideal hur länge som helst, man blir en vanlig Svensson. Men som i det sägs i låten dom andra gäller det att sälja sig dyrt. När man faller gäller det att göra det med stil. Jag ser väll knappast medlemmarna som Svenssons. Det tror jag inte de själva gör heller men jag tror man känner att man förändrats/utvecklas mycket sen man startade bandet. Vissa har ju familj t.ex. Man orkar kanske inte gå i frontlinjen längre. Någon annan får ta över. Det kan speglas i raderna:
    //De kan bli något stort, de kan få jobbet gjort. Deras uppgift i år är att skita i allting vi sagt. Vi ger upp till slut, vi abdikerar nu och föruttnelsen börjar precis när vi fyllt 37 //

    Raderna i början: //Visst är natten svart, visst är marken kall. Men vi fryser tillsammans, två benrangel skallrar i takt. //
    känns onekligen som några är begravda.
    Ihop med efterföljande rader:
    // Du står utanför, jag står utanför. Ur besvikelsen, skammen kom långsamt en känsla av makt. De viskar: Du är tidlös, men de menar omodern. En elakhet som blir den ultimata komplimangen //
    tror jag handlar om "utanförskapet", "vi mot världen". "Du är tidlös, men de menar omodern" känns som en referens till namnet Kent, man valde väll namnet för att det var lite omodernt och melankoliskt, precis som bandet kände sig.

    Refrängen:
    // Du är liv. Du är de långa milen mot Berlin//
    Kent eller kanske snarare musiken är liv, det är kärleken till musiken som gör att de långa milen till Berlin uthärdas. Jag tror för övrigt att kärleken till musiken är det som gör att man fortfarande håller på.

    //Älskling jag har aldrig kunnat lära dig någonting. I bästa fall så kan jag bidra med en känsla //
    Tror jag också är en referens/hyllning till musiken.

    //I mitt liv. Var du ett gräl i bilen från Paris//
    Förbryllar mig. Skrev inte Jocke och Martin en del av låtarna i Paris. Åkte de bil dit? Kan de åkt via Berlin?

  3. #3
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Göteborg, , Sweden.
    Inlägg
    3 585

    Standard

    Bra tolkning, JimJ..

  4. #4
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    "Älskling jag har aldrig kunnat lära dig nånting, i bästa fall så kan jag bidra med en känsla".
    Där har jag exakt samma tolkning som dig, har tänkt på det faktiskt.
    Och "Två benrangel som skallrar i takt" är onekligen några som ligger under jorden. "Visst är marken kall".
    Jag tycker om din tolkning väldigt mycket.
    Allt tar slut helt enkelt. Känns det som med låten alltså.
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  5. #5
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JimJ Visa inlägg
    Ok, låt mig först säga att detta är min högst personliga tolkning, jag påstår inte att det är så. Håller du inte med mig så fine, vem är jag? Bara en lallare med vild fantasi. Jag tycker själv att det är oerhört intressant att läsa andras tolkningar då det kan ge låtar nya vinklar och/eller bättre förankrad text och lyfta de ytterliggare.

    Jag tolkar låten som en begravning av... Kent. Jag vet att Jocke har sagt i samband med släppet av V&A att alla "faller" d.v.s. man orkar inte stå emot alla normer och ideal hur länge som helst, man blir en vanlig Svensson. Men som i det sägs i låten dom andra gäller det att sälja sig dyrt. När man faller gäller det att göra det med stil. Jag ser väll knappast medlemmarna som Svenssons. Det tror jag inte de själva gör heller men jag tror man känner att man förändrats/utvecklas mycket sen man startade bandet. Vissa har ju familj t.ex. Man orkar kanske inte gå i frontlinjen längre. Någon annan får ta över. Det kan speglas i raderna:
    //De kan bli något stort, de kan få jobbet gjort. Deras uppgift i år är att skita i allting vi sagt. Vi ger upp till slut, vi abdikerar nu och föruttnelsen börjar precis när vi fyllt 37 //

    Raderna i början: //Visst är natten svart, visst är marken kall. Men vi fryser tillsammans, två benrangel skallrar i takt. //
    känns onekligen som några är begravda.
    Ihop med efterföljande rader:
    // Du står utanför, jag står utanför. Ur besvikelsen, skammen kom långsamt en känsla av makt. De viskar: Du är tidlös, men de menar omodern. En elakhet som blir den ultimata komplimangen //
    tror jag handlar om "utanförskapet", "vi mot världen". "Du är tidlös, men de menar omodern" känns som en referens till namnet Kent, man valde väll namnet för att det var lite omodernt och melankoliskt, precis som bandet kände sig.

    Refrängen:
    // Du är liv. Du är de långa milen mot Berlin//
    Kent eller kanske snarare musiken är liv, det är kärleken till musiken som gör att de långa milen till Berlin uthärdas. Jag tror för övrigt att kärleken till musiken är det som gör att man fortfarande håller på.

    //Älskling jag har aldrig kunnat lära dig någonting. I bästa fall så kan jag bidra med en känsla //
    Tror jag också är en referens/hyllning till musiken.

    //I mitt liv. Var du ett gräl i bilen från Paris//
    Förbryllar mig. Skrev inte Jocke och Martin en del av låtarna i Paris. Åkte de bil dit? Kan de åkt via Berlin?
    Jag tror knappast att "du var ett gräl i bilen från Paris" skulle syfta på ett enkelt grabbtjaffs mellan Jocke och Martin, det referear nog mer till ett par som haft det kämpigt i sitt förhållande och åker på en semester för att spendera lite tid med varandra (dem bråkar i bilen till Paris9 men även på vägen hem uppkommer grälandet.
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

  6. #6
    Erfaren medlem JoakimArringers avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    6 263

    Standard

    "JimJ" skit bra tolkning håller på den !
    Jag är rädd att man glömmer, glömmer allt
    Som vi glömde att vi älskade varandra . .


  7. #7

    Standard

    "JimJ" Jag bugar mej i vördnad till ditt suveräna inlägg! YEES!
    It’s not a question of devotion, you cannot carve your own tattoo.
    I’m not a part of your emotion, you cannot tell me what to do.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av _Livrädd_ Visa inlägg
    Jag är inte speciellt bra på att analysera låtar, någon som vill dela med sig av sina tankar om Berlin?
    Om ni har lust att skriva om nån annan låt går väl de med.
    Det som slår mig mest när jag hör Berlin är att "hästklappret" mot slutet påminner väldigt mycket om klapperet i Jens Lekmans Into Eternity.

    Båda är mycket bra låtar.

  9. #9
    Erfaren medlem iias avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Ort
    Sundbyberg, Sweden
    Inlägg
    6 576

    Standard

    Jag har redan skrivit något om det i någon annan tråd men jag tror att första versen handlar om hur de, som unga, gick runt i Eskilstuna och aldrig passade in, allt var nattsvart och kallt och de låg på marken för alla sparkade på dem för att de inte var vanliga.
    Men de frös tillsammans och därför uthärdade de det och till slut började de känna att, fan, vi är bättre än de som är vanliga ("ur besvikelsen, skammen kom långsamt en känsla av makt").
    Andra versen har jag fått för mig handlar lite om media, att de kan sälja en massa på att skita ner kents namn och att kent inte orkar bry sig om det längre för det går inte att påverka.
    "Du är liv" tror jag också handlar om musiken och "du är de långa milen mot Berlin" betyder i så fall att med hjälp av musiken kan de ta sig bort från Eskilstuna, så långt som till Berlin osv.

  10. #10

    Standard En tanke

    jag brukar ibland tänka på refrängen i sig som

    Berlin=Krig=Något Ångestfyllt

    Du är liv = Något man älskar och får en att klara de svåraste stunder.

    Du är dom långa milen mot Berlin = Det man tänker på för att klara av denna väntan inför det svåra som man vet kommer hända.

    En tanke, läste inte igenom de tidigare inläggen så supernoga så nån kasnke redan sagt nåt liknande.

    Edit: o ett gräl i bilen från (eller var det mot) berlin blir då typ att man bråkar med sina egna tankar och utan anledning anklagar denna "sak" som är "Liv" för något. Iallafall brukar jag i jobbiga situationer vilja klaga på saker utan nån anledning, för att jag är nervös o ängslig. Typ.
    Senast redigerat av PojkenMedTigern den 2007-11-27 klockan 09:06. Anledning: Glömde lite i all hast
    -kentMangel-

  11. #11
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Växjö, Småland
    Inlägg
    100

    Standard

    "Man orkar kanske inte gå i frontlinjen längre. Någon annan får ta över. Det kan speglas i raderna:
    //De kan bli något stort, de kan få jobbet gjort. Deras uppgift i år är att skita i allting vi sagt. Vi ger upp till slut, vi abdikerar nu och föruttnelsen börjar precis när vi fyllt 37 //"
    Sjukt bra tänkt, jag tycker att det passar precis! Jag kanske inte har riktigt samma bild av resten av låten men det här tycker jag verkligen låter vettigt!

  12. #12
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Eskil, , Sweden.
    Inlägg
    27

    Standard

    Tack för hjälpen.

    "Dom viskar: Du är tidlös, men dom menar omodern
    En elakhet som blir den ultimata komplimangen "
    vi är annorlunda allstå "fel", men det blir den ultimata komplimangen för vi orkar vara annorlunda.

    "Du sa du vill ha stulna, svarta rosor vid din grav
    En Fleur de lise i guld på svart bredvid ditt namn "
    menar de att de drömmer om ära, eller att vara någon som stod i frontlinjen eller vad symboliserar stulna svarta rosor och fleur de lise. Franska liljan vad str den för?
    ...Jag låter mina tankar vandra...

  13. #13
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    "De viskar: Du är tidlös, men de menar omodern. En elakhet som blir den ultimata komplimangen" passar på kent - men på Berlin också.

    kent är ett band men bara ett namn. Att fylla det med musikaliska idenditet hade varit
    hard work. det har varit en lång väg att göra kent till det som vi ser i bandet nu. hard
    work och en lång väg - som dom långa milen man måste åka för att komma till berlin
    (från stockholm eller paris: berlin ligger 100 mil från stockholm och 100 mil från paris).

    edit: jag tror att kent befinner sig max på halva vägen. låten är inte en begravning.
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2008-01-04 klockan 23:35.

  14. #14
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Tänk också på att Blind Willie Johnsons inspelning av Dark Was The Night, Cold Was The Ground följde med voyager ut i rymden 1977.

  15. #15
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Tänk också på att Blind Willie Johnsons inspelning av Dark Was The Night, Cold Was The Ground följde med voyager ut i rymden 1977.
    "De ännu längre milen mot universums ände"
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Sidan 1 av 6 123456 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •