Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 46

Ämne: Tolkning av Sverige?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 445

    Standard Tolkning av Sverige?

    Jag såg på världens modernaste land igår och där nämnde de att många ville ha sverige som ny nationalsång.

    Vad tror ni om detta?
    Jag har för mig att jocke sa någon gång att låten inte alls var någon form av hyllning till sverige, men jag kanske minns helt fel...

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matte_vinternoll Visa inlägg
    Jag såg på världens modernaste land igår och där nämnde de att många ville ha sverige som ny nationalsång.

    Vad tror ni om detta?
    Jag har för mig att jocke sa någon gång att låten inte alls var någon form av hyllning till sverige, men jag kanske minns helt fel...
    Jag uppfattar inte den som en hyllning i alla fall, har alltid tagit den som väldigt ironisk och som kritik/hån.

    Vilket jag verkligen hoppas att den är.

  3. #3
    Erfaren medlem rose_noires avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Rain
    Inlägg
    8 319

    Standard

    haha, nationalsången måste ju berömma landet, inte skratta åt, tror jag
    Besegra inte
    Slå inte tillbaka
    Ge inte upp

  4. #4
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Det är ju både kritik och hyllning.
    Förstör inte landet och vad det en gång var ännu mer.
    Fortsätt inte fega och inte stå upp för det vi en gång gjorde.
    Låt inte allt det vackra, underbara och härliga självdö i sin egen passivitet.
    Ungefär.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  5. #5
    Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Spinnargränden/Upendi
    Inlägg
    18 046

    Standard

    Sverige som nationalsång?

    Hade vart kul på sitt sätt, men hånar man sitt land i sin nationalsång?
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

  6. #6
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Jag tycker absolut den skulle passa som nationalsång, för inte handlar det enbart om hyckleri. Det finns annat fint också, och om den nu skulle bli nationalsång är det ju även där fokus kommer hamna. Och med sina verser "Välkommen, välkommen hit; vem du än är, vart du än är" passar det ju ganska bra in på Sverige som land och inte heller är den rasist-kopplad som våran nuvarande nationalsång har blivit. Tror "Sverige" skulle bli en bra ersättare.

  7. #7
    Erfaren medlem hultsfred_emmas avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    6 022

    Standard

    Usch när idrottsmänniskor vinner & sjunger nationelsången. Tänk om dom då skulle sjunga fel på vissa ställen som dom gjorde i kören när vi skulle sjunga sverige på skolavsltninge. hemska tanke.
    .

  8. #8
    Medlem Insektens avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    192

    Standard

    Visst "Sverige" är en mycket fin låt.Men som en annan nämnde här i tråden så har jag också för mig att jag såg en intervju med jocke inför skivsläppet av "Du och jag döden" att "Sverige" inte handlar om det fina i landet utan tvärtom.Jag skulle nog inte lägga mitt val på den låten om man fick rösta för en ny nationalsång.
    Hellre "Öppna landskap" med Ulf Lundell.
    30 maj, 14 juli 2012.

  9. #9
    Erfaren medlem What it feels likes avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Motala, Sweden.
    Inlägg
    2 450

    Standard

    alla som röstar på Hardrock halleluhja som nationallåt i finland räck upp en hand
    En tekopp från de dödas värld

    Först ut med skandalerna:
    www.kentbloggen.nu

  10. #10
    Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    HV71
    Inlägg
    5 794

    Standard

    ja tycker det, den vi har nu, det är ju nordens nationalsång typ "....ja jag vill leva jag vill dö i NORDEN" eller jag vet inte, men sverige är ju så svenskt det kan bli, och hur många är det som fattar att han hånar sverige eler vad jocke menade,,, den är ju mycket finare också, tänk dig på en fotbollsmatch, 50.000 ungefär står och sjunger "sverige,sverige älskade vän en tiger som skäms jag vet hur det känns..."
    meningslösa, menigslöösa

  11. #11
    Helena Terechenko
    Guest

    Standard Får en känsla

    av att Berg pissar ganska hårt på sv i den låten. Sen kommer en o annan gulli mening.. tveksam, lite schizofreni över den.

  12. #12
    Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ort
    ,Gotland, Sweden.
    Inlägg
    14

    Standard

    Håller med, tycker att det mer är ett..tja lite starkt att kalla det hån, men nåja, till Sverige. Hela låten är lite sarkastisk. 'En tiger som skäms' säger ganska mycket. Vad beträffande meningen "Välkommen, välkommen hit
    Vem du än är var du än är", så låter det som lite sarkasm i mina öron. Men men alla tycker ju olika.
    / kentad dansoholist.

  13. #13
    Helena Terechenko
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av imported_HeavenlyJunkie_ Visa inlägg
    Håller med, tycker att det mer är ett..tja lite starkt att kalla det hån, men nåja, till Sverige. Hela låten är lite sarkastisk. 'En tiger som skäms' säger ganska mycket. Vad beträffande meningen "Välkommen, välkommen hit
    Vem du än är var du än är", så låter det som lite sarkasm i mina öron. Men men alla tycker ju olika.
    men visst?
    tveklöst intressant om denna blir sv nationalsång, de vore nått!
    - Alla ställer sig upp me långfingret i vädret så tar Kent tonen!?

  14. #14
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Göteborg, , Sweden.
    Inlägg
    3 585

    Standard

    Det skulle vara rätt coolt med den som nationalsång, fast det skulle nog ändå bli fel på något vis.

  15. #15
    Erfaren medlem popnonstops avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    2 180

    Standard

    njaa, det skullle nog bli kännas väldigt fel, men det skulle ändå va kul på nåt sätt. fast jag tror att sverige, landet alltså, är alldeles för tråkiga för att kunna ha den som nationalsång.
    one november, spawned a monster in the shape of this child

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •