Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: En timme, en minut

  1. #1
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard En timme, en minut

    Här står tiden still
    Jag är bara ljud
    Jag gör allt på ren vilja osv.

    Fantastisk text och låt. Funderar lite på meningen av den. Ett ode till självsäkerheten! Kontrakt med Gud kan vara en referens till Running up that hill med Kate Bush - vad nu det innebär.

    Musiken associerar jag lite till bob hund och när man tänker efter är JB:s lyrik här inte helt olik Thomas Öbergs (lite absurd på något sätt). De kanske hade samma influenser.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  2. #2
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    2 130

    Standard

    Off-topic, ja eller halvt iaf, men trummorna i "Dom andra" är ju lika de i "Running up That Hill" också.

  3. #3
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Funderar lite på meningen av den. Ett ode till självsäkerheten!
    Låten kanske formulerar känslan att stå på scenen (här) och att ha chansen till en underbar
    karriär - tack vare skivbolagskontraktet (gud) och rösten (något i min hals).

    Bara en idé.

  4. #4
    Erfaren medlem Cheapos avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9 640

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Fantastisk text och låt. Funderar lite på meningen av den.
    I växjö sa han nått om att han hade fått inspiration att skriva 'En timme en minut' eftersom det hade varit en skottlossning för en massa år sen i Sthlm och att massvis av deras kompisar hade varit ute då, och man visste inte vad som hade hänt riktigt, nått sånt där vill jag minnas att han sa...
    När Du är tunn som luft, så är Du nästan perfekt


  5. #5
    Erfaren medlem knyffels avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    skogen
    Inlägg
    8 394

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cheapo Visa inlägg
    I växjö sa han nått om att han hade fått inspiration att skriva 'En timme en minut' eftersom det hade varit en skottlossning för en massa år sen i Sthlm och att massvis av deras kompisar hade varit ute då, och man visste inte vad som hade hänt riktigt, nått sånt där vill jag minnas att han sa...
    ja, han sa samma i Malmö i våras.
    allt är mer eller mindre trasigt


  6. #6
    Medlem frippe99s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    1 596

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cheapo Visa inlägg
    I växjö sa han nått om att han hade fått inspiration att skriva 'En timme en minut' eftersom det hade varit en skottlossning för en massa år sen i Sthlm och att massvis av deras kompisar hade varit ute då, och man visste inte vad som hade hänt riktigt, nått sånt där vill jag minnas att han sa...
    Förmodligen när idioterna Jara och Zethreus sköt med automatvapen rakt mot entrén på Sturecompagniet (och entrétrappan där alla stod och hängde på den tiden) efter att ha blivi nekade inträde. Fyra personer omkom. Nästan alla i Stockholm (inklusive jag själv) kände någon eller några som var i krokarna den där natten och det var nog många som var oroliga innan man visste om folk hade klarat sig oskadda. Det var ingen rolig morgon.

  7. #7
    Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Malmö, Sweden
    Inlägg
    19 279

    Standard

    Efter att man fick höra det med skottlossningen så fick låten verkligen en helt annan innebörd. På ett bra sätt då
    When you can live forever, what do you live for?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •