Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Buktafestivalen, Tromsø

  1. #1

    Standard Buktafestivalen, Tromsø

    Da var første festivaldagen unnagjort på Bukta'08.
    Jeg skal skrive et innlegg hver dag, så får dere en anmeldelse av hele festivalen! (kanskje jeg får noen fler svensker lurt opp hit til Nordens Paris en annen gang??)

    Leningrad Cowboys (fi)
    hadde den utakknemlige oppgaven å varme opp et småfrossent festivalfolk i duskregnet klokka 5 om ettermiddagen. De kjørte showet hardt, men dessverre for konsertopplevelsen var bassen stillt alt for høyt, så det skrangla mest i elementene. Veldig ubehagelig! Heldigvis bestemte sola seg for å skinne ned på festivalfolket fra andre halvdel av konserten, og sola ble deretter værende.. til langt over klokka 3 om natta!

    The Mojomatics (it)
    Var første band ut på Paradisbukta (lillescenen). De kjørte hardt, men hadde bare rundt 500 av ca 1500 mulige tilskuere.

    Wowen hand (us)
    tok over på hovedscena da det ble stille på lillescena, og ga oss en fantastisk opplevelse! Lydteknikerene klarte å dempe ned skranglebassen, og steminga ble nærmest ekstatisk!

    The box of Mothers (no)
    Lokalt tromsøband som tydelig hadde sin egen fanskare i publikum. Og de leverte! Forøvrig fikk jeg under denne konserten se årets første utkastelse fra bukta, klokka kvart på åtte var det slutt for en veldig full festivalgjenger. Bedre lykke i morra!

    Patti Smith (us)
    På hovedscena dro denne dama på 61 år i gang en konsert som sent skal glemmes. Hun rocka! Patti gjorde sine egne tolkninger av rockeklassikere som Nirvanas Smells Like Teen Spirit og Jimi Hendrix' Are You Experienced, samt mange andre legendariske sanger. Patti hadde også lydteknikere som klarte å temme bass-trollene, så lyden var fantastisk!!

    The Disciplines (no/en)
    Eneste bandet jeg ikke fikk hørt, dessverre. Men det var det bandet på lillescena som hadde absolutt flest tilskuere, og de solgte en god del plater i etterkant av konserten. De må ha gjort en bra konsert, platesalget tatt i betraktning.

    DumDum Boys (no)
    Norges egne rockelegender fikk avslutte første dag på bukta. 1,5 time med DumDumklassikere som Englefjes, Tyven tyven og Møkkamann satte publikum i allsangmodus, og det var fantastisk! Dessverre, igjen kjørte lydteknikrene bassen på alt for høyt, og det ble veldig skranglete til tider. Lyd som kan minne om sprengte elementer er ikke vakkert! Publikum eksploderte i lykke da en umiskjennelig lyd: Me-me-me-me-me-me....! rasa ut av høyttalerene.. Metallic hvit avsluttet DumDums konsert.

    Oppsummering: Dette blir en bra festival, jeg håper at lydteknikere og band har mage/baller nok til å skru ned litt på bassvolumet fraover. Ikke så mye at musikken dør, men slik at det faktisk går an å høre basslinja og ikke bare masse skrammel..
    Senast redigerat av Sorrow den 2008-07-18 klockan 13:39.
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!



  2. #2

    Standard 18. juli

    Madrugada (no)
    Var den eneste konserten jeg fikk med meg på fredag, dessverre. Men hvilken konsert! Tjåkfullt i bukta, og ekstremt god stemning! Madrugada har reist seg etter Robert Buråas' tragiske bortgang, og står igjen som en kjempe på scenen! Hitperlene kom som perler på en snor, lyden var grym og publikum var helt med! Noen bedre slutt på fredagens program finnes ikke.

    En uting jeg har merket meg; publikum kastet mange ølglass opp mot scenen. Øl er ikke noe særlig å få i håret eller på klærne, og især ikke på instrumenter. Usj!
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!



  3. #3

    Standard Formiddag, 19. juli

    Mye regn, små band, stor stemning! Lørdag formiddag er gratisdagen på buktafestivalen. Det er heller ingen aldersgrense (men hørselvern anbefales til de minste!). Det ble også servert tårta (!) til alle i anledning buktas' femårsdag!

    Superfamily (no)
    starta showet med 2 dansere og uhorvelig mye folk på scenen. De klarte å dra opp temperaturen ganske mange grader før neste band tok over. Et veldig bra liveband, forresten!

    Fingerprince (no)
    Et lokalt band som fikk prøve seg på storscena. Og de infridde! Vokalisten hadde en god stemme, og de visste tydelig hva og hvor de ville. En god del mellomsnakk ble det også, trivelig for de få fremmøtte.

    The Jessica Fletchers (no)
    fikk avslutte formiddagens konsert, og det var faktisk de som holdt ut til siste slutt i regnværet. Vi håper på bedre vær i kveld.

    Det var også to band i Paradisbukta, men de fikk jeg dessverre ikke med meg. Nå gleder jeg meg til kveldens konserter, men kent helt sist!
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!



  4. #4

    Standard Kveld, lørdag 19. juli

    Siste økt med konserter for Bukta 08. Relativt godt vær, og veldig god stemning!

    Åge Aleksandersen & Sambandet (no)
    Gamle gubber rocker best? Det var mange av de eldre publikummerene som kom ens ærend for å se Åge live. Og de fikk nok det de ba om med en opplagt Åge som kjørte hit på hit på hit: Levva livet, Rosalita, Fire pils og en pizza... Og publikum sang med! Det er enklere å gjøre en god konsert når publikum begynner allsangen allerede i inntroen til den første låta. Og med 4 opplagte gitarister på scenen måtte det jo rocke for 50-åringene...

    Hellsongs (se)
    Buktas store overraskelse. De hadde fått tildelt Paradis-scenen, men med tanke på hvor få som faktisk så Fuckemos på hovedscena, og hvor overfyllt det var på Paradisbukta da Hellsongs kom i gang (det var nesten 3000 tilskuere, plassen tar maks 1500 heter det..), hadde denne svenske trioen faktisk forsvart seg på hovedscena med sin lounge metal. De hadde fantastisk kontakt med sitt publikum, og det var tydelig at folk virkelig koste seg!

    Fuckemos (us)
    Tja. De klarte ikke å dra så mange folk som Hellsongs, men var samtidig det litt hardere rockealibiet til Buktafestivalen. De kunne gjerne ha blitt plassert på Paradis-scena, uten at noen ville ha gått glipp av seansen.

    Bigton Gulch Town Orchestra (no)
    Fikk jeg dessverre ikke med meg.. De spilte forøvrig i Paradisbukta.

    Legendary Shack Shakers (us)
    Helt grei konsert, men den varte for lenge i følge de fleste publikummerene, som i stor grad gikk lei etter den første halvtimen. Det skal ikke være lett med et kresent publikum!

    Cyaneed (no)
    Jentekvartett som liker å rocke, skal man tro lokale Tromsøværinger. Jeg fikk ikke med meg annet enn lydprøva, men det hørtes nå bra nok ut.. det!
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!



  5. #5

    Standard Avslutningskonserten -kent- 19. juli

    Det var med stor spenning at publikum møtte opp til siste konsert på Bukta 08. Det sies at arrangørene har jobbet med å få kent opp hit til Bukta i over 3 år, faktisk har det vært planen hele tiden siden festivalens oppstart for 5 år sia. Og endelig klarte de det!

    Det har vært en del skriverier på buktas egne hjemmesider der noen har uttrykt misnøye med at kent skulle opptre:

    "Vi ønsker å formidle det vi mener er de beste rockbandene - uavhengig hvor de kommer fra, hvilket miljø eller sjanger de tilhører. Festivalen vil presentere lokale, regionale, nasjonale og internasjonale artister av høy kvalitet."
    klippet fra buktasiden om festivalens formål. Bare et lite spørsmål....Når begynte Kent å spille ROCK??? Å hvor blir det av rock med litt pondus og tyngde her?? å da helst av typen som ikke står i fare for å falle om på scenen av alderdom...all respekt til gamle gutta men det finnes mye bra moderne rock også..Litt, tyngre og sortere enn det som har vært presentert hittil. Enhver rockefestival med respekt for sjangeren bør ikke undervurdere hordene av metalfans der ute...
    (kilde: http://www.twodeadducks.net/forum/vi...62d48339a808e0 )

    Et opplagt kent motbeviste disse sure påstandene med stor overbevisning, sammen med et heltent publikum som VILLE høre de "gamle gutta som sto i fare for å falle av scenen av alderdom"...

    I typisk kentstil begynte de Stenbrott med tildekket scene, og jubelen var det ikke å ta feil av. Folket i nord digger kent!

    Selv om lyden ikke var den beste i følge meg (noe jeg har klaget over hele festivalen), var intensiteten på max mellom Sami og Jocke denne kvelden. Det så ut som de virkelig koste seg på scenen, og de ga alt.

    Låtlista var stort sett den samme som på resten av konsertene i Norge; mye kjent låtmateriale for å tekkes festivaldeltagere som kanskje ikke var så kjent med kents diskografi. Men for all del, det funka! Dessuten fikk vi jo høre en litt endra versjon av max 500, men jeg klarte ikke å tyde hva det var han sang i stedet for "går ett Yeti-spår".. Noen som hørte det?

    Jocke virka også glad og opplagt under mellomsnakket. Og ja, man kan bli gal av sollys som står på hele døgnet om sommeren, om man ikke raskt lærer seg teknikker for å få sove. Så fikk du svar på det spørsmålet også...

    Publikum var helt med på notene under hele konserten, og under intervju med festivalsjefen sjøl nevnes det at Bukta er den beste festivalen kent har spilt på i år, i følge Jocke. Er det virkelig sant? I tilfelle håper jeg at Jocke & co tar seg bryet med å dra nordover igjen et annet år, for jeg ser dere gjerne igjen i Bukta! Og jeg håper at flere svenske fans finner veien nordover, det er fantastisk her.

    Av negative ting med konserten har jeg alt nevnt at lyden kunne ha vært bedre (det skrangla atter en gang i basselementene, dessverre). En annen ting er publikum som kaster ølglass og ting på hverandre og scenen. Martin fikk bl.a. et skjerf over basshalsen midt inne i en låt. Dårlig stil, skjerpings! Det er dårlig stil av noen få publikummere å ødelegge for både musikere og andre publikumere. Utover det kunne man jo alltids ønske seg en overraskelse på låtlista, men det får vi ønske oss en annen gang?

    Jocke avslutta konserten med å invitere seg selv og bandet på etterfest hos lokale Tromsøværinger. Det var visst bare å ringe.. Så, ble det noen fest? Tromsøværinger kan være harde på party-party, især når det er mulig å sitte i sola med øl hele døgnet..

    Tusen takk for en ekstremt intens og bra opptreden, kent!
    Senast redigerat av Sorrow den 2008-07-22 klockan 18:31.
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!



  6. #6
    Medlem Wastis avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    1 890

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sorrow Visa inlägg
    Dessuten fikk vi jo høre en litt endra versjon av max 500, men jeg klarte ikke å tyde hva det var han sang i stedet for "går ett Yeti-spår".. Noen som hørte det?
    Han brukar sjunga "går ett varulvsspår" på konserterna. Kan det vara det?
    Glääääääns över sjööööö o straaaand...
    -Ni kan ju inte bete er!"
    "-Jooooooooo!"
    (5 sekunder senare...) "-Aaaaahhhhhhh"

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wasti Visa inlägg
    Han brukar sjunga "går ett varulvsspår" på konserterna. Kan det vara det?
    Utom og jeg diskuterte det, og det kan godt være at det var det han sang.
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!



  8. #8
    Erfaren medlem dödgrävlings avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Muppsala
    Inlägg
    2 456

    Standard

    Jag tror också att det var varulvsspår blev lite förbluffad när han sjöng det.
    Jag har gärna grytet i sandjord.
    Creds till sundance_danne
    Min wombat är närsynt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •