Sidan 5 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 98

Ämne: Socker (demo) (inklusive texten)

  1. #61
    Medlem ErikFribergs avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Ort
    Karlskrona, Nereihörnet
    Inlägg
    280

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    Jag vet inte ens vilken som är att betrakta som original, det får Jocke svara på. En demo kan vara nog så mycket original (säkert mer i de flesta fall) eftersom det är den inspelade ursprungsversionen (demon = originalet?). Till skillnad från t.ex. en albumversion.
    Palla, själva grejen med en demo är att det är det "ursprungliga" :P Man kan inte spela in en Demo efter albumversionen, förstår inte ens varför du spekulerar i saken? :P

    Förlåt om "originalet" gjorde dig förvirrad, jag menar givetvis "originalreleasen".

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det känns som att ni kanske inte riktigt förstår poängen med "Ingenting-demon".
    Anledning till att den överhuvudtaget är med är förstås inte att det är en fantastisk version.
    Anledningen är att demon spelades in väldigt snabbt, med bara låtens grundläggande anatomi färdig, men ändå är den väldigt nära album-versionen, redan på ett hotellrum i Paris, där två snubbar sitter och säger: OK. Vi slänger in en 4/4:a. Nu kör vi riffet på acke och sjunger det lilla som är skrivet, och det som är oklart lallar man bara!

    Idén om en slutproduktion är således färdig redan i ett väldigt tidigt stadie.
    Den är alltså inte med för att den ska Njutas utan mer som ett exempel på något som väldigt sällan inträffar när man skriver och spelar in musik.
    Att en idé som man har i skrivande stund faktiskt förblir i stort sett intakt (med vissa tekniska och känslomässiga förbättringar) från demo till slutgiltig version.
    Även om vissa demos går att njuta av ganska rejält (t.ex. Socker) så tycker jag detta är hela meningen med att släppa dem!

    Som musiker tycker iaf jag det är kul och inspirerande att se hur andra band, och framförallt så bra band, går tillväga när en låt växer fram!

    Om vi tar Socker som exempel så fick iaf jag svar på varifrån namnet "socker" kom ifrån :P Det var även kul att höra att "Brinn pengar brinn" ursprungligen kom ifrån den demon!

    Tackar och bugar Jocke o co! =D
    Något som flög in via TV:n
    kan nuförtiden få mig ur balans...

    Adda gärna: EriikFriiberg@hotmail.com

  2. #62
    Erfaren medlem Kentinas avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Ort
    Finland
    Inlägg
    14 212

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Nu när jag lyssnar på "Socker" på V&A känns den så plastig och tråkig, demon känns mycket bättre. Mer känsla i den liksom. Varmare på något sätt
    Jag har alltid haft lite svårt för den låten, den versionen på Vapen & Ammunition, men live har Socker alltid varit helt underbar, och den här demon då, åååh, vacker.

  3. #63
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    , , .
    Inlägg
    25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det känns som att ni kanske inte riktigt förstår poängen med "Ingenting-demon".
    Anledning till att den överhuvudtaget är med är förstås inte att det är en fantastisk version.
    Anledningen är att demon spelades in väldigt snabbt, med bara låtens grundläggande anatomi färdig, men ändå är den väldigt nära album-versionen, redan på ett hotellrum i Paris, där två snubbar sitter och säger: OK. Vi slänger in en 4/4:a. Nu kör vi riffet på acke och sjunger det lilla som är skrivet, och det som är oklart lallar man bara!

    Idén om en slutproduktion är således färdig redan i ett väldigt tidigt stadie.
    Den är alltså inte med för att den ska Njutas utan mer som ett exempel på något som väldigt sällan inträffar när man skriver och spelar in musik.
    Att en idé som man har i skrivande stund faktiskt förblir i stort sett intakt (med vissa tekniska och känslomässiga förbättringar) från demo till slutgiltig version.

    Information av det här slaget (om bonuslåtarna) som bilaga till boxen istället för forum-poster hade varit grymt...

  4. #64
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av e-a Visa inlägg
    Nästan bättre än originalet (eller vad man ska säga), så fin
    den är finare än originalet riktigt bra
    --------------------------------
    Ge mig en vinterdrog

  5. #65
    Erfaren medlem dödgrävlings avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Muppsala
    Inlägg
    2 456

    Standard

    Jag gillar inte riktigt det där sista med flugorna på socker, blir liksom lite äcklad xD så på ett sätt är jag glad att de tog bort det. Annars det den rätt mysig och stämningsfull, gillar introt
    Jag har gärna grytet i sandjord.
    Creds till sundance_danne
    Min wombat är närsynt.

  6. #66
    Medlem ErikFribergs avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Ort
    Karlskrona, Nereihörnet
    Inlägg
    280

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dödgrävling Visa inlägg
    Jag gillar inte riktigt det där sista med flugorna på socker, blir liksom lite äcklad xD så på ett sätt är jag glad att de tog bort det. Annars det den rätt mysig och stämningsfull, gillar introt
    Förstår precis vad du memar =)
    Något som flög in via TV:n
    kan nuförtiden få mig ur balans...

    Adda gärna: EriikFriiberg@hotmail.com

  7. #67
    Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Malmö, Sweden
    Inlägg
    19 279

    Standard

    Älskar den.
    Kan inte sätta fingret på det riktigt, men det är verkligen nåt speciellt med just det här.. ofärdiga. Det är en charm över det på nåt sätt. Hehe ingen fattar vad jag pratar om säkert men ja. Tur att man fattar själv
    When you can live forever, what do you live for?

  8. #68
    Medlem KaffeMedKanels avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Strax utanför Gbg
    Inlägg
    274

    Standard

    Älskar den Bättre än orginalet...
    Ännu är det vinter
    och den stora vita björnen ligger kvar
    den har lagt sig över asfalten och husen
    Jag hoppas att den inte ger sig av
    Så vi kan ligga kvar

  9. #69
    Medlem Grävlingens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 375

    Standard

    Nej,inte bättre-saknar Ingen Ingen osv. Utan den refrängen blir det så platt. Men annars fint

  10. #70
    Medlem KaffeMedKanels avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Strax utanför Gbg
    Inlägg
    274

    Standard

    Jag har jag aldrig fallit för Ingen Ingen-refrängen :'))
    Ännu är det vinter
    och den stora vita björnen ligger kvar
    den har lagt sig över asfalten och husen
    Jag hoppas att den inte ger sig av
    Så vi kan ligga kvar

  11. #71
    Medlem Grävlingens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 375

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KaffeMedKanel Visa inlägg
    Jag har jag aldrig fallit för Ingen Ingen-refrängen :'))
    Märkligt Tänk vilken känsla på en konsert, då hela publiken klämmer i Men kan bara konstateras igen, smaken är väldigt olika trots att man gillar samma band!

  12. #72
    Nybörjare Enzymers avatar
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    , , .
    Inlägg
    50

    Standard

    jag e lite förvånad över att ingen nämnt att gitarr-introt är densamma som till MIDVH

  13. #73
    Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    , , .
    Inlägg
    10 546

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dödgrävling Visa inlägg
    Jag gillar inte riktigt det där sista med flugorna på socker, blir liksom lite äcklad xD så på ett sätt är jag glad att de tog bort det. Annars det den rätt mysig och stämningsfull, gillar introt
    Jag gillar den frasen. Det satte sig direkt: Som flugorna på socker. Som kärleken på film. Går och nynnar det för mig själv hela tiden.

  14. #74
    Medlem KaffeMedKanels avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Strax utanför Gbg
    Inlägg
    274

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Märkligt Tänk vilken känsla på en konsert, då hela publiken klämmer i Men kan bara konstateras igen, smaken är väldigt olika trots att man gillar samma band!
    Ja, live är det underbart, men jag gillar demon bättre när jag sitter hemma och lyssnar ) Sista stycket sätter sig rejält....
    Ännu är det vinter
    och den stora vita björnen ligger kvar
    den har lagt sig över asfalten och husen
    Jag hoppas att den inte ger sig av
    Så vi kan ligga kvar

  15. #75
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Enzymer Visa inlägg
    jag e lite förvånad över att ingen nämnt att gitarr-introt är densamma som till MIDVH
    Det är det inte eftersom det är en helt annan ackordföljd.


Sidan 5 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •