Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 31 till 40 av 40

Ämne: Visslaren

  1. #31
    Medlem Raffeds avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    216

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Melack Visa inlägg
    ...även om den påminner om "Watching the Wheels"
    Har inte tänkt på det förut, men det stämmer ju nu när du säger det.
    Lite innan refrengen i Watching the Wheels så sjunger ju Lennon precis som Jocke gör. Eller, rättare sagt, Jocke sjunger precis som Lennon gör.

    "Jag sparar allt du slänger, Allt det fula som berör"

    "Well they shake their heads and they look at me as if Ive lost my mind"
    Var är hjärnan?
    Här är våldet.

  2. #32
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Visslaren är oerhört vacker, både musikaliskt och textmässigt. texten svider som ett öppet sår när den påminner om ett smärtsamt uppbrott där jag var den som blivit lättantändlig och brände allt jag rörde...
    Eftersom jag har ett så personligt förhållande till de flesta låtarna på HH tycker jag det är mycket svårt att rangordna dem men visslaren tillhör, tillsammans med berg & dalvana, de bästa...
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  3. #33
    Medlem buster89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Norge (men älskar svenska språket)
    Inlägg
    323

    Standard

    Tänkte göra en egen tråd om detta ämnet men jag kan väl fråga här i stället då....

    Jag undrar om det finns någon anledning för att "Visslaren" jämt blir så översedd i jämförelse med Kent:s andra avslutande spår f.o.m. Isola? Den frambringar ju samma episka stämning som "747," "Mannen i den vita hatten," "Ensammast i Sverige" och senaste "Det finns inga ord." "Sverige" på V&A lockar ju inte fram den stämningen men är ändå ofta omtalad pga sin nakenhet i jämförelse med övriga spår på skivan, och är på så sätt även den en självklar avslutning.

    Själv tycker jag att "Visslaren" är en helskön och vacker låt som är en perfekt avslutning på en mäktig skiva. Någon som har någon teori om varför den inte blir omtalad på samma sätt som nämda låtar?



  4. #34
    Medlem Lennys avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Litenstadnånstans
    Inlägg
    289

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av buster89 Visa inlägg
    Tänkte göra en egen tråd om detta ämnet men jag kan väl fråga här i stället då....

    Jag undrar om det finns någon anledning för att "Visslaren" jämt blir så översedd i jämförelse med Kent:s andra avslutande spår f.o.m. Isola? Den frambringar ju samma episka stämning som "747," "Mannen i den vita hatten," "Ensammast i Sverige" och senaste "Det finns inga ord." "Sverige" på V&A lockar ju inte fram den stämningen men är ändå ofta omtalad pga sin nakenhet i jämförelse med övriga spår på skivan, och är på så sätt även den en självklar avslutning
    Jag har undrat samma sak.....för min del är Visslaren den bästa avslutaren
    efter 747 och MIDVH. Svergie är liksom inte samma sak, den har en annan
    feeling, inte så episk (som även den är jävligt bra dock!) Ensammast i Sverige spelar inte i samma division. Det finns inga ord......ja det är just det, jag är mållös, känns konstigt att säga det om en kent-låt men jag tycker faktiskt att den är kass. Känns som nåt en viss Winnerbäck skulle ha kunnat spotta ur sig. (Röd i övrigt är dock HELT suverän!!)
    Mina tankar är så klara nu
    Ni kan släppa den där bomben nu
    Över axeln ser jag pärlband av blåljus
    Vår hämnd blir ljuv

  5. #35
    Erfaren medlem Sockeeers avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Värmland, Karlstad
    Inlägg
    3 901

    Standard

    Den är så mäktig.
    Jag blir alltid alldeles tårögd när jag sitter där på bussen och det kommer fram till det partiet i låten då det bara exploderar...
    herregud... vilken låt...

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    , , .
    Inlägg
    131

    Standard

    Jag tycker Visslaren är en av Kents absolut bästa låtar. Framförallt det extatiska slutet. Har haft förmånen att se låten live två gånger på HH-turnén. Tyvärr hade jag inte fattat den låten riktigt då. Tyckte att Hagnesta Hill när den släpptes kändes rätt lång och jobbig. Hade liksom inte ork att ta mig igenom den ordentligt, så Visslaren förblev gömd för mig en bra stund. Synd att de lite svårare, obskyra låtarna nästan inte spelas live alls annat än precis efter skivsläpp. Om du var här fattade jag direkt när den kom, men den har lyssnat mig lite mätt på nuförtiden. Visslaren däremot känns aldrig som om jag kommer att tröttna på.
    960805, 980204, 980628, 000307, 000309, 000630, 000715, 020712, 020803, 021123, 021206, 050521, 050527, 050528, 050610, 060617, 071116, 071117, 071118, 071119, 080313, 080321, 080322, 080323, 080712, 080801, 100225, 100226, 100227, 100228, 100722, 130824, 140615, 160923

  7. #37

    Standard

    Fruktansvärt bra.

  8. #38
    Smygare
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ort
    Hangö, Finland
    Inlägg
    6

    Standard

    Gillar den enormt, påminner mig om en viss tid i mitt liv då allt bara var så annorlunda.

  9. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bumbsan Visa inlägg
    Gillar den enormt, påminner mig om en viss tid i mitt liv då allt bara var så annorlunda.
    Håller med fullständigt, på gott och ont :P

  10. #40
    Medlem erols avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    427

    Standard

    Vackraste. Ensammaste. Mörkaste
    Så länge fötterna bär
    Så länge lungorna kan

    automobiliana.blogspot.se

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •