Sidan 10 av 10 FörstaFörsta 12345678910
Resultat 136 till 144 av 144

Ämne: 18.29-4

  1. #136
    Erfaren medlem olivia bs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 749

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Trångbodd Visa inlägg
    Att det skulle vara Job. 29:4 tycker jag känns mindre troligt än [vilken bok som helst] 18:29, eftersom man aldrig numrerar böckerna och kolonet sitter just där det sitter.

    Det blir lite skumt att hamna i nästa kapitel med -4, men det går alltså?
    tja, man skulle ju aldrig ("aldrig") skriva så, men så borde det helt enkelt vara.
    och det jag menar. 18:29-4 är helt enkelt inte en bibelvers i dess rätta tolkning. sen kan det givetvis referera till bibeln i alla fall, och många gör automatiskt den kopplingen pga just kolonet och bindestrecket. men det är ju inte korrekt.

    Citat Ursprungligen postat av Trångbodd Visa inlägg
    Jag själv kollade först i Matteus eftersom jag fattade som om det är den viktigaste boken i nya testamentet och/eller bibeln, den är t ex överst i Bibeln online :P
    en väldigt lyckad gissning.
    det går inte säga att matteus skulle vara "viktigare" än någon annan bok, ens bland evangelierna. just att den är överst på bibel online kan ju bero på andra saker. som att det trots allt är den första boken i nya testamentet..
    men som sagt, du lyckades ju hitta det, och matteus var ju faktiskt, som kentina påpekade, tullindrivare (taxman).

    överlag så är ju just tro ett genomsyrande tema på röd. eller snarare en anspelning som återkommer många gånger.
    men allt går ju att tolka hur som helst, och man kommer förmodligen att hitta massa saker bara man letar.
    som djävulshuvudet på töntarna-singeln ("satanisktiska symboler hos kent!": befriande rolig om man är uttråkad.)
    alltings mening går att diskutera i en oändlighet.

  2. #137
    Smygare
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av olivia bengtsson Visa inlägg

    det går inte säga att matteus skulle vara "viktigare" än någon annan bok, ens bland evangelierna. just att den är överst på bibel online kan ju bero på andra saker. som att det trots allt är den första boken i nya testamentet.. :)
    men som sagt, du lyckades ju hitta det, och matteus var ju faktiskt, som kentina påpekade, tullindrivare (taxman).
    Oj, klart att Matteus låg överst på sidan eftersom om den är först i NT, haha. Kommer inte ihåg var jag fått att det är viktigast ifrån, men är det först borde det vara viktigast, eftersom det är där man kollar först ;)

    men allt går ju att tolka hur som helst, och man kommer förmodligen att hitta massa saker bara man letar.
    som djävulshuvudet på töntarna-singeln :p ("satanisktiska symboler hos kent!": befriande rolig om man är uttråkad.)
    alltings mening går att diskutera i en oändlighet
    Absolut. Det är det som är så skoj med kent :)

  3. #138
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kentina Visa inlägg
    Matteus var Taxmannen.
    Jesus lärjunge Matteus var tullindrivare minsann - men skrev han boken ; )

    Tänk om Kent vill hylla Mustonen genom en hänvisning till Markusevangeliet, då! Det har tyvärr bara 16 kapitel.

    Men låten spelades in i en kyrka så de kanske såg något på psalmtavlan! Här är psalm 18 i Svenska psalmboken:
    http://sv.wikisource.org/wiki/Allena_Gud_i_himmelrik
    Den har inte 29 verser dessvärre.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  4. #139
    Erfaren medlem olivia bs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 749

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Jesus lärjunge Matteus var tullindrivare minsann - men skrev han boken ; )
    troligtvis inte. men evangelisten kanske också var tullindrivare.
    fanns säkert gott om såna på den tiden, för att den stackars kejsaren inte skulle behöva leva i misär borta i rom.

  5. #140
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av olivia bengtsson Visa inlägg
    troligtvis inte. men evangelisten kanske också var tullindrivare.
    fanns säkert gott om såna på den tiden, för att den stackars kejsaren inte skulle behöva leva i misär borta i rom.
    Miserabelt men kul just här : )
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  6. #141
    Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Ort
    Sveriges framsida
    Inlägg
    18 202

    Standard

    Jag vet inte varför men.
    Jag kan inte sluta jämföra den med Patrick Wolf - Hard Times.

  7. #142
    Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    15

    Standard

    Håller tummarna hårt för att 18.29-4 kommer i en "vanlig" version, där herr Berg står för pipan, i något kommande släpp.

  8. #143
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Turnén möjligen? Vore nice.
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  9. #144

    Standard

    Älskar denna inledningen på Röd. Texten och sen den underbara övergången till Taxmannen. Gillade dock även den inledningen som gjordes under vårturnen. Är nog mitt bästa konsertminne nånsin från en Kent-konsert. Det va så mäktigt med ljudet från taxmannen och en nyskriven inledning o sen när Taxmannen drog igång på riktigt.. Shit va bra det var!
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Sidan 10 av 10 FörstaFörsta 12345678910

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •