Sidan 1 av 10 12345678910 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 144

Ämne: 18.29-4

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Berlin
    Inlägg
    116

    Standard 18.29-4

    Såg att det enda spåret det ännu inte fanns någon tråd om var öppningslåten, så jag tänkte passa på och starta en egen.

    Vad tror ni var det Kent tänkte sig när de valde en kyrkolåt som albumets inledning? Det är ju första gången Kent har en låt på ett album som de inte producerat själva. Därmed bryter de också sin tradition med att ha en öppningslåt som ofta var (en av) albumets bästa spår.

    Nån som har texten? Själv har jag som tysk lite svårt att uppfatta svensk körsång.

  2. #2
    Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad
    Inlägg
    2 779

    Standard

    De ringer alla klockor nu
    som ett bomblarm över stan
    men ingen tänker tanken
    ingen orkar ställa frågor
    & De stirrar som om ansvaret bara vilade på mig
    Jag som betalat dyrt för att slippa vara med
    Det sista brevet skickades till en ogiltig adress
    med ett frimärke värt en halv långvårdsenhet
    & De skjuter alla soldater nu till en
    gammal sång om fred
    Ett helt hav normala människor sjunger med
    men även hundratusen röster kan ha fel


    För övrigt är det en sjukt bra inledning på albumet. Får rysningar när jag hör den.

  3. #3
    Erfaren medlem Flaskbottnadgaphalss avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ort
    Där du vill att jag ska vara
    Inlägg
    14 720

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nichtmoeglich Visa inlägg
    Såg att det enda spåret det ännu inte fanns någon tråd om var öppningslåten, så jag tänkte passa på och starta en egen.

    Vad tror ni var det Kent tänkte sig när de valde en kyrkolåt som albumets inledning? Det är ju första gången Kent har en låt på ett album som de inte producerat själva. Därmed bryter de också sin tradition med att ha en öppningslåt som ofta var (en av) albumets bästa spår.

    Nån som har texten? Själv har jag som tysk lite svårt att uppfatta svensk körsång.
    Jag tror att de skulle kunna vara någon slags ironi. Att inleda ett album som har ett väldigt modernt sound med en kör. En sångform sjungit i väldigt väldigt länge. Det gammla möter det moderna

  4. #4
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nichtmoeglich Visa inlägg
    Såg att det enda spåret det ännu inte fanns någon tråd om var öppningslåten, så jag tänkte passa på och starta en egen.

    Vad tror ni var det Kent tänkte sig när de valde en kyrkolåt som albumets inledning? Det är ju första gången Kent har en låt på ett album som de inte producerat själva. Därmed bryter de också sin tradition med att ha en öppningslåt som ofta var (en av) albumets bästa spår.

    Nån som har texten? Själv har jag som tysk lite svårt att uppfatta svensk körsång.
    Han/hon som recenserade albumet på DN tyckt att låten på ett bra sätt representerade övergången från den analoga ljudbilden till den elektroniska diton. En tolkning iaf!

    Jag tycker den är väldigt charmig och en bra öppning på albumet! Personligen ser jag den som en del av Taxmannen också snarare än en egen låt.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Berlin
    Inlägg
    116

    Standard

    Ja, det var ju iaf en väldigt oväntad början på albumet, men bra på sitt sätt.
    När jag lyssnade på den för första gången undrade jag om jag kanske hade fått tag i fel låt. Men sen tänkte jag direkt att det säkert varit Kents avsikt att förvåna och att låten har en speciell betydelse för hela albumet.
    Texten verkar iaf varit skriven av Kent själva och inte hämtad ur nån kyrkobok.

  6. #6
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Ett starkt bevis på att det är en bra låt är ju att Anders Nunsted på Expressen inte ens kommer låta låten finnas med på sin iPod, och han tror att fler kommer följa efter.

  7. #7
    Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad
    Inlägg
    2 779

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Ett starkt bevis på att det är en bra låt är ju att Anders Nunsted på Expressen inte ens kommer låta låten finnas med på sin iPod, och han tror att fler kommer följa efter.
    Anders Nunstedt är ju typ den sämsta recensenten genom alla tider, så jag lägger inte så stor vikt i hans ord.

  8. #8
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Kentlåtar man ler åt:
    1. 18.29-4
    2. Prästens jakt
    3. Sverige
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  9. #9
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sgt. Tatter Visa inlägg
    Anders Nunstedt är ju typ den sämsta recensenten genom alla tider, så jag lägger inte så stor vikt i hans ord.
    Helt klart.

  10. #10
    Nybörjare
    Reg.datum
    Feb 2008
    Inlägg
    16

    Standard

    Jag förstår inte alls poängen med en falsksjungande kyrkokör måste jag säga, brukar ALDRIG hålla med Nunstedt, men jag följer nog honom här....

  11. #11
    Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    772

    Standard

    Jag tycker introlåten är ganska schysst,
    blir en grym kontrast till det elektroniska.

  12. #12
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanneDJ Visa inlägg
    Jag förstår inte alls poängen med en falsksjungande kyrkokör måste jag säga, brukar ALDRIG hålla med Nunstedt, men jag följer nog honom här....
    Referens till "verklighetens folk". Vem vet.

  13. #13
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Jag ser det som att det är en gammal kör av vanligt folk som inleder berättelsen om besvikelsen av vad vi/ni/alla har gjort med det land dom slut röven av sig för att bygga upp.
    För det är precis vad skivan handlar om.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  14. #14
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Det är en intressant inledning med en bra text. Förstår helt klart syftet med att ha en sån låt som intro..

    .. tyvärr kommer det nog bli så att iaf jag skippar första spåret och hoppar på Taxmannen direkt istället. Tror inte jag orkar lyssna på otajt falsksång allt för mycket..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  15. #15
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Introt kan nog också ses som ett sätt att visa på att kent inte alltid måste ta sig själva på jättestort allvar.

    Det är nog förresten få svenska band som kan komma undan med ett sånt här intro. De är så väletablerade att folk inte lägger undan skivan när de sätter på första spåret, eftersom de vet att kent inte tänker göra ett helt album med en kör inspelad i en kyrka
    Senast redigerat av frågg den 2009-11-05 klockan 22:06.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Sidan 1 av 10 12345678910 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •