Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 47

Ämne: Ku Klux Klan-referenser i konvolutet

  1. #31
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Googla.

    ......
    Vet inte riktigt vad jag ska söka efter.

  2. #32
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Vet inte riktigt vad jag ska söka efter.
    Makode Linde
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  3. #33
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Jahaa, jag gjorde inte alls den kopplingen. Tack!

  4. #34

    Standard

    Bilden som finns på baksidan av konvolutet verkar finnas utgiven i många olika utföranden. Kents variant sticker ut mest. Om jag förstod det rätt så heter bilden "The Guardian Angel over Bridge". Någonstans stod det att upphovsmannen heter/hette Lindberg. Har inte mycket som styrker det utöver vad jag som en del av "Internetgenerationen" lyckats läsa kortfattat under en Google-session.

  5. #35
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Entertainer Visa inlägg
    Bilden som finns på baksidan av konvolutet verkar finnas utgiven i många olika utföranden. Kents variant sticker ut mest. Om jag förstod det rätt så heter bilden "The Guardian Angel over Bridge". Någonstans stod det att upphovsmannen heter/hette Lindberg. Har inte mycket som styrker det utöver vad jag som en del av "Internetgenerationen" lyckats läsa kortfattat under en Google-session.
    Makode Linde heter han, det står ju i bookleten.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  6. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Makode Linde heter han, det står ju i bookleten.
    Riktigt. Men det finns otaliga varianter av det motivet, ängeln, barnen, bron, floden osv. Det märker du om du googlar på bilden. Slutsatsen jag drar är att han inte kommit på hela idén med ängeln som vakar över barnen på bron själv.

  7. #37
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kristus under granen Visa inlägg
    Sundance_kid: jag har inte påstått att de skulle vara rasister! Det har jag väldigt svårt att tro och i så fall skulle jag inte lyssna på dem. Tycker ovanstående tolkning är mycket bättre. Allt jag menade var att jag blev förvånad när jag såg konvolutet och gärna skulle vilja höra Kents kommentar av det hela.

    Och vem fan är elitisten?! Den upphöjde? Kan vi försöka växa upp och inse att samhället inte är så svart och vitt? Dessutom tycker jag att överklass vs. underklass tolkningen börjar bli lite gammal. Folk måste sluta gruppera människor bara för att någon har mer eller mindre pengar än någon annan och anta att alla beter sig på ett visst sätt osv.
    "Den upphöjde" är i detta fall inte nödvändigtvis den med mest pengar.
    Diskussionen ligger inte på så sätt mellan över- och underklass.
    Snarare om dem som har makten (även om det oftast är = de som sitter på pengarna, men i alla fall) och vad de gör med den. Hjälpa svaga eller underlätta för sig själv. Svika samhället eller bygga upp det till ett bättre...

  8. #38
    Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    28

    Standard

    Underbart!

    Vilken vansinnigt häftig tråd detta är.

    Skall man gråta eller skall man gråta?

    OSA..på en använd servett.

    JEEEEEEEESUS..jag är klar nu.

  9. #39
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Entertainer Visa inlägg
    Riktigt. Men det finns otaliga varianter av det motivet, ängeln, barnen, bron, floden osv. Det märker du om du googlar på bilden. Slutsatsen jag drar är att han inte kommit på hela idén med ängeln som vakar över barnen på bron själv.
    Vad söker du på då? För att hitta bli ku klux klan-änglar som vakar över svart barn? Det är hans idé och konstverk.
    Jo, ängeln som vakar övar barnen är ju en gammal klassisk skildring av skyddsängelns roll, vilket är är rätt ointressant i sammanhanget.
    Den har man nu gjort någon slags parafras på.

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    "Den upphöjde" är i detta fall inte nödvändigtvis den med mest pengar.
    Diskussionen ligger inte på så sätt mellan över- och underklass.
    Snarare om dem som har makten (även om det oftast är = de som sitter på pengarna, men i alla fall) och vad de gör med den. Hjälpa svaga eller underlätta för sig själv. Svika samhället eller bygga upp det till ett bättre...
    Precis.

    Citat Ursprungligen postat av Individ Visa inlägg
    Underbart!

    Vilken vansinnigt häftig tråd detta är.

    Skall man gråta eller skall man gråta?

    OSA..på en använd servett.

    JEEEEEEEESUS..jag är klar nu.
    Ok vad bra, hej då...
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  10. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vad söker du på då? För att hitta bli ku klux klan-änglar som vakar över svart barn? Det är hans idé och konstverk.
    Jo, ängeln som vakar övar barnen är ju en gammal klassisk skildring av skyddsängelns roll, vilket är är rätt ointressant i sammanhanget.
    Den har man nu gjort någon slags parafras på.
    Du har rätt, det jag tog upp tillför inte argumentationen något speciellt. Däremot fann jag det intressant rent kunskapsmässigt att det finns så många varianter av just den bilden med skyddsängeln och barnen på bron. Jag tvivlar inte en sekund på att Makode står bakom kents bild. Att bilden visar en skyddsängel tillför symboliken något viktigt, det förstår vi båda. Då forumet ibland hyser personer vars kommentarer vittnar om att de inte är insatta i religiös konst eller har vett nog att hålla sina störande kommentarer borta från något som ändå är en seriös diskussion om än över ett underligt ämne så vågade jag mig på att tillföra tråden en tanke om att Makode använt sig av ett motiv som många använt sig av före honom(Det blev en lång mening utan större mening).

    Jag är fortfarande nyfiken på vad J.Berg menade med den befängda anklagelse som han trodde skulle riktas av "oss". Om det nu inte var det du nämnde, Plague, om djurplågarhistorien så är vi i alla fall förvarnade om att något kan komma fram som kan uppfattas störande. Hur snabba är vi att döma kent innan vi lyssnat på hela historien och har alla detaljer?

  11. #41
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Entertainer Visa inlägg
    Du har rätt, det jag tog upp tillför inte argumentationen något speciellt. Däremot fann jag det intressant rent kunskapsmässigt att det finns så många varianter av just den bilden med skyddsängeln och barnen på bron. Jag tvivlar inte en sekund på att Makode står bakom kents bild. Att bilden visar en skyddsängel tillför symboliken något viktigt, det förstår vi båda. Då forumet ibland hyser personer vars kommentarer vittnar om att de inte är insatta i religiös konst eller har vett nog att hålla sina störande kommentarer borta från något som ändå är en seriös diskussion om än över ett underligt ämne så vågade jag mig på att tillföra tråden en tanke om att Makode använt sig av ett motiv som många använt sig av före honom(Det blev en lång mening utan större mening).

    Jag är fortfarande nyfiken på vad J.Berg menade med den befängda anklagelse som han trodde skulle riktas av "oss". Om det nu inte var det du nämnde, Plague, om djurplågarhistorien så är vi i alla fall förvarnade om att något kan komma fram som kan uppfattas störande. Hur snabba är vi att döma kent innan vi lyssnat på hela historien och har alla detaljer?
    Ok, då hänger jag med i tankegångarna.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  12. #42
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Makode Linde heter han, det står ju i bookleten.
    Ja, hur ska man veta det om man bara lyssnar på Spotify eller laddar ner albumet?

    Här är en bild på honom:
    http://www.stureplan.se/articles/727...40734abd72.jpg

  13. #43
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Ja, hur ska man veta det om man bara lyssnar på Spotify eller laddar ner albumet?

    Här är en bild på honom:
    http://www.stureplan.se/articles/727...40734abd72.jpg
    Då tolkar jag det att man inte är tillräckligt intresserad av vad bookleten innehåller och kanske inte alls ska ge sig in i diskussionen?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  14. #44
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Då tolkar jag det att man inte är tillräckligt intresserad av vad bookleten innehåller och kanske inte alls ska ge sig in i diskussionen?
    Jag talade faktiskt inte för mig själv, då jag faktiskt äger skivan med booklet och allt. Förresten har man ju inte ens sett bilderna när man inte har skivan, så det var en dum kommentar av mig oavsett... Jag tar tillbaka det!

  15. #45
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2002
    Ort
    Stockholm , Sweden.
    Inlägg
    486

    Standard

    Jag tycker det påminner om väggmålningarna på Hornstulls Strand.
    Vad vore jag utan dina andetag?

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •