Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: A7/C# i BergOchDalvana

  1. #1

    Standard A7/C# i BergOchDalvana

    Kort å gott har jag försökt spela kents fantastiska låt bergochdalvana med problemet att jag inte begriper mig på hur jag tar ett A7/C#!
    Jag tänkte att ni Kentfans antagligen har spelat låten och då vet hur man tar det.

    Och jag har faktiskt dragit tummen ur arslet och googlat :P Jag fick ett resultat men det lät inte bra i låten...

    Gla för hjälp!

    Edit: På gitarr alltså
    Senast redigerat av Limey den 2010-07-14 klockan 00:38.

  2. #2
    Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    HV71
    Inlägg
    5 794

    Standard

    du kör ju A7 på gitarren eller pianot eller whatever. .. sen är ju C# för basen

    .. D/F# = D-ackord och F# i basen... and so on..
    meningslösa, menigslöösa

  3. #3

    Standard

    Jo, så långt har jag hajjat :P Dock vet jag inte hur jag "tar C# i basen". Så bra på musikteori är jag inte.

    Det jobbiga med detta ackord är att jag inte hittar det på nätet, till skillnad från andra X/Y.

  4. #4

    Standard

    x42020

    Fjärde bandet på A-strängen (den näst mörkaste strängen på en normalstämd gitarr) ger tonen C# och är bassträngen, eftersom den mörka E-strängen inte används i det här fallet. De övriga strängarna är ett A7-ackord.

    Prova ta bassträngen med lillfingret.
    Jag har inte försökt spela detta till just låten, så jag vet tusan inte hur det låter. Men det ska vara ett A7/C# i alla fall.
    Du och jag, Döden <3

  5. #5

    Standard

    Tack så mycket! Det lät finnemang, och tack för musiklektionen, nu tror jag jag hajjar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •