Den hetaste sommaren på 130 år ger Kent ut ett album med titeln "En plats i solen".
Bandet turnerar och kommer så till sin gamla hemstad och då öppnar himlen sig och släpper ner regn i massor! Såg jag fel eller sprakade det till i Jockes mick innan han fick in gummimattor...det såg livsfarligt ut med all elektrisk utrustning i det ganska öppna sceneriet. Bandet öppnar med "Utan dina andetag" och den är så vidunderligt vacker så den har fått sin givna plats bland "bröllopslåtarna". Lisa Nilsson gjorde sin tolkning till kronprinsessan Victoria och Daniel, men det är ju så här det ska låta!
När man som jag är sommartorpare och lyssnar mycket på radio kan man inte ha undgått att höra "Skisser för sommaren". Tänk att den får vara med bland Vapen & Ammunition som verkar vara den enda plattan rix fm har köpt in...Den är fin och det är roligt att höra alla dessa nya låtar från Röd och En plats i solen. Tack, tack tack för "Ismael"! Ännu en gnistrande ädelsten från Jockes skattkista av odödliga alster. Melodin är vacker och texten är full av "klokheter" ("Man kan inte sätta heder som inte finns på spel" och "Nu tänker du tyst och skriker högst och memorerar hela jävla monologen som skrevs för din inre röst..."
"Ensam lång väg hem" och "Ensamheten" är även de så otroligt bra. "Först när regnen kom" sjunger Jocke och kollar ut över den nu genomblöta publiken. Och inte bara publiken är blöt, Martin är rinnande! Så är det öset och röjet när de gamla godingarna dras! Och basljudet i "Töntarna"- helläckert.
Vid 747 tar sig Sami en cigg och gnistregnet faller ner som en ridå. Vilken show, och vi vet ju att det blir mera: "M" som är vacker och "Mannen i den vita hatten" som är Kents signum numera: "Jag kastar pappersplan från höghus mot en gnista gömd i snön. Jag måste tro att det kan hända, jag måste drömma min egen dröm. För du och jag ska aldrig dö..."
Och de röda silkepappersfåglarna singlar ner på oss. Nu regnar det röda fåglar som trampas ner i den våta geggiga marken. Kent tackar för sig och Markus slänger ut en trumpinne. Det blir min sista bild av konserten: två tjejer som drar förtvivlat i den. Tack grabbar för musiken, showen, glädjen och alla nya låtar!