Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 40

Ämne: Historien bakom Papin jahti?

  1. #16
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Antagligen Markus som vanligt, vi har ju sett tidigare prov på att han kan sjunga och trumma samtidigt.
    sami spelar trummor. det sa martin i nån intervju på dagensskiva.com som inte finns kvar. martin spelar bas, jocke gitarr, sami hoppade in bakom trummorna (han visade ju prov på sina trumtalanger i dokumentären), harri spelar på en leksakssaxofon i plast och markus greppade micken och började sjunga. man kan ju fråga sig hur sami och harri kunde hålla sig för skratt, dom förstod ju vad han sjöng. och som sagt, deras ljudtekniker eller nåt i den stilen spelade in dem i smyg, enligt martin (i ovan nämnda intervju) hade de tråkigt en dag i studion mellan inspelningarna och började jamma ihop låten på nåt sätt...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  2. #17
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    sami spelar trummor. det sa martin i nån intervju på dagensskiva.com som inte finns kvar. martin spelar bas, jocke gitarr, sami hoppade in bakom trummorna (han visade ju prov på sina trumtalanger i dokumentären), harri spelar på en leksakssaxofon i plast och markus greppade micken och började sjunga. man kan ju fråga sig hur sami och harri kunde hålla sig för skratt, dom förstod ju vad han sjöng. och som sagt, deras ljudtekniker eller nåt i den stilen spelade in dem i smyg, enligt martin (i ovan nämnda intervju) hade de tråkigt en dag i studion mellan inspelningarna och började jamma ihop låten på nåt sätt...
    Nä, fan va coolt! Hade ingen som helst aning om det... Undrar vad dom sa när ljudteknikern berättade om inspelningen?
    Senast redigerat av Fast Forward den 2007-11-28 klockan 22:34.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  3. #18
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    jag tror nog att dom spelade om den en gång när dom märkte att den funkade, eller något.
    för den låter inte improviseradinspelad (just den versionen som är med på skivan)
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  4. #19
    Erfaren medlem niclasarringers avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Beavertown
    Inlägg
    6 512

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skalle-Per Visa inlägg
    Markus sjunger, så det är väl hans mamma och pappa det handlar om, det är ju mer eller mindre en improvisation från Hagnesta Hill inspelningarna om jag kommer rätt ihåg... Jag antar alltså att Markus står bakom detta mästerverk!
    markus är grym på att sjunga ju :P
    All makt åt tengil vår befriare!

    http://protectedidentity.blogg.se/

    beaver-fever!

  5. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av niclasarringer Visa inlägg
    markus är grym på att sjunga ju :P
    En perfekt imitation av patetisk finsk tangosångare på trött dansklubb.
    Du blev vuxen så fort

  6. #21
    Erfaren medlem Glödlampans avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 019

    Standard

    Lite OT kanske, men jag tyckte det som stod om papin jahti i kentboken (orkar inte kolla upp vem/när/vad) var skitroligt ;D
    Nu är dom gömda bakom stjärnor
    Vid vintergatans kant

  7. #22
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Farbror Knet Visa inlägg
    En perfekt imitation av patetisk finsk tangosångare på trött dansklubb.
    Jag tycker det luktar Finlandsbåt om det hela :P
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  8. #23
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    I landet lagom är bäst
    Inlägg
    5 906

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Jag tycker det luktar Finlandsbåt om det hela :P
    Coverband i jeansjackor på Silja Line.

  9. #24
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kevlarsjälen_ Visa inlägg
    Coverband i jeansjackor på Silja Line.
    Exakt, som spelar nån trött gammal låt i en halvtom bar när båten precis lämnat Åbo kl halv fem på eftermiddagen, och det sitter nåt trött fyllo kvar med gårdagens öl :P
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  10. #25
    Medlem julibarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    766

    Standard

    Hej där, lite död tråd som jag tar upp här men ändå...
    Kan någon finne/som kan finska här svara mig denna kanske dumma fråga, är texten som står på kent.nu korrekt? Alltså rent grammatiskt.
    Förlåt, jag kan ingen finska, men när jag söker på vissa ord på såna här (urkassa) svensk - finska lexikon på nätet verkar det som vissa ord stavas lite annorlunda?
    Jag visste sedan tidigare att präst var pappi, men är då "prästen" då "papin" (bara med ett p)? Lite andra ord också, som om "osta" inte stavas "ostaa", "minulle" istället för "mulle" osv. ??
    Fast dess finsk - svensk-lexikon brukar iofs inte fungera så bra. Om det hade varit något fel borde väl det uppmärksammats av något finskt fan och ändrats. Tacksam för svar.
    Inte nu. Kanske sen kommer jag också tycka att allt dåligt för med sig nåt gott.

  11. #26
    Medlem Grävlingens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 375

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av julibarn Visa inlägg
    Hej där, lite död tråd som jag tar upp här men ändå...
    Kan någon finne/som kan finska här svara mig denna kanske dumma fråga, är texten som står på kent.nu korrekt? Alltså rent grammatiskt.
    Förlåt, jag kan ingen finska, men när jag söker på vissa ord på såna här (urkassa) svensk - finska lexikon på nätet verkar det som vissa ord stavas lite annorlunda?
    Jag visste sedan tidigare att präst var pappi, men är då "prästen" då "papin" (bara med ett p)? Lite andra ord också, som om "osta" inte stavas "ostaa", "minulle" istället för "mulle" osv. ??
    Fast dess finsk - svensk-lexikon brukar iofs inte fungera så bra. Om det hade varit något fel borde väl det uppmärksammats av något finskt fan och ändrats. Tacksam för svar.
    Finska grammatiken är en av dom mest invecklade i världen..Prästens är "papin". Grundformen av köpa är ostaa, men då man uppmanar någon att köpa, dvs "köp!" heter det just "osta". "Mulle" är talspråk för "minulle".
    Ingen på vägarna
    bara döda grävlingar

  12. #27
    Medlem julibarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    766

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Finska grammatiken är en av dom mest invecklade i världen..Prästens är "papin". Grundformen av köpa är ostaa, men då man uppmanar någon att köpa, dvs "köp!" heter det just "osta". "Mulle" är talspråk för "minulle".
    Ahaa, tack så mycket! Jag vill lära mig finska, det är så märkligt vilken skillnad det är på språken trots att vi är grannländer, vore roligt att kunna. Sen beror det kanske liite på att man blivit lite förtjust i vissa finnar...
    Inte nu. Kanske sen kommer jag också tycka att allt dåligt för med sig nåt gott.

  13. #28
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av julibarn Visa inlägg
    Ahaa, tack så mycket! Jag vill lära mig finska, det är så märkligt vilken skillnad det är på språken trots att vi är grannländer, vore roligt att kunna. Sen beror det kanske liite på att man blivit lite förtjust i vissa finnar...
    Visst vore det kul att kunna lite finska - och det här med att bli förtjust i vissa finnar stämmer i högsta grad in på mig: min flickvän har nämligen finska som modersmål!

    Jag har trots henne inte lärt mig mycket mera finska än "minä rakastan sinua" och fraserna i "Papin jahti"... Tro det eller ej, men man kan faktiskt ragga damer med rader som "kultainen kikkeli rannala hyppeli" (orkar inte kolla stavningen nu). Det är jag ett levande bevis på: jag reciterade nämligen texten till "Papin jahti" för henne på en fest vi hade på vår arbetsplats!
    Senast redigerat av Vettvilling den 2009-01-13 klockan 20:58.

  14. #29
    Medlem Grävlingens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 375

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Visst vore det kul att kunna lite finska - och det här med att bli förtjust i vissa finnar stämmer i högsta grad in på mig: min flickvän har nämligen finska som modersmål!

    Jag har trots henne inte lärt mig mycket mera finska än "minä rakastan sinua" och fraserna i "Papin jahti"... Tro det eller ej, men man kan faktiskt ragga damer med rader som "kultainen kikkeli rannala hyppeli" (orkar inte kolla stavningen nu). Det är jag ett levande bevis på: jag reciterade nämligen texten till "Papin jahti" för henne på en fest vi hade på vår arbetsplats!
    Där ser manKent får ta åt sig äran av att ni blev ett par då! Tror det är likadant med finskspråkiga fans i Finland, dom blir intresserade av att lära sig svenska tack vare Kent
    Ingen på vägarna
    bara döda grävlingar

  15. #30
    Medlem Pacemakers avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    257

    Standard

    youtube är bra, och ingen mer än mig som har dragit in alla cd-skivor till datorn för att kopiera över dom till itunes och hitta att någon låt är plötsligt 10 minuter lång och de sista 3,5 minuterna är papin jahti?
    Småbarn är onda'

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •