Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Jockes "sch"-ljud

  1. #1

    Standard Jockes "sch"-ljud

    Nu vet jag att jag är lite idiot för att ens göra en post om detta, MEN... det kan inte hjälpas.

    Som Västgöte uttalar jag ofta "sl" som "schl". Exempel: Sluta - Schluta, Släcka - Schläcka, Slå - Schlå.
    Jocke borde rimligen inte göra det, eftersom han pratar riksvenska-ish (notera ISH), men ändå:

    Isis & Bast
    Jag mötte en man som sa att spelet var schlut...

    LSD, Någon
    Folk börjar schlåss i trängseln...

    Däremot:

    Vi kan väl vänta tills imorgon
    Du och jag kan slåss om en plats i solen

    + en hel massa andra exempel

    Teori 1: Jag har bara fått för mig att det låter som "schluta" och "schlåss"
    Teori 2: Berg har en ombytlig dialekt
    Teori 3: Något med inspelningen gör att det låter som "sch"
    Teori 4: Jag behöver skaffa mig ett liv (kan appliceras på samtliga ovanstående)
    Någon?

  2. #2
    Erfaren medlem förgätmigejs avatar
    Reg.datum
    Jul 2003
    Inlägg
    27 192

    Standard

    Det har väl att göra med att ordet innan slutar med "r" och ordet efter börjar med "s", och att man ofta drar ihop de bokstäverna till ett "sch"-ljud?
    I can tell by the way you smile, I'm smiling too
    I see myself in you

    In the end, we all are who we are, no matter how much we may appear to have changed.

  3. #3
    Medlem Andy_Js avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    138

    Standard

    Äsch, De schka ju vah lite schlappt, löscht och ledigth nuförtiden =)

  4. #4
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av förgätmigej Visa inlägg
    Det har väl att göra med att ordet innan slutar med "r" och ordet efter börjar med "s", och att man ofta drar ihop de bokstäverna till ett "sch"-ljud?
    ^^^^^^This
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av förgätmigej Visa inlägg
    Det har väl att göra med att ordet innan slutar med "r" och ordet efter börjar med "s", och att man ofta drar ihop de bokstäverna till ett "sch"-ljud?
    Du har givetvis helt rätt, nu slipper jag ligga och vända på mig nätterna igenom för att söka svar på denna existentiella fråga!

  6. #6

    Standard

    Ja detta har, i brist på bättre ord, stört mig sedan jag hörde Järnspöken ("trots att loven är schlut"). Hoppas att det bringas någon klarhet i detta mysterium!

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HamphusKjellman Visa inlägg
    Ja detta har, i brist på bättre ord, stört mig sedan jag hörde Järnspöken ("trots att loven är schlut"). Hoppas att det bringas någon klarhet i detta mysterium!
    Precis som förgätimigej sa är det förmodligen kombinationen av att man har ett ord som slutar på "r" följt av ett som börjar på "s", som gör att man får det ljudet
    ...börjar slåss...
    ...var slut...
    ...är slut...

  8. #8
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HamphusKjellman Visa inlägg
    Ja detta har, i brist på bättre ord, stört mig sedan jag hörde Järnspöken ("trots att loven är schlut"). Hoppas att det bringas någon klarhet i detta mysterium!
    Den där är ju dock rätt tydligt, som andra här redan nämnt: när man uttalar r:et i slutet på föregående ord blir det automatiskt att man hamnar i ett "sch-ljud" när nästkommande ord börjar på S. I Järnspöken blir det ju extra tydligt i och med att Jocke verkligen artikulerar "är", istället för att som i talspråk säga "trots att loven é slut".
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  9. #9
    Det är tårar
    Guest

    Standard

    Nu är ju den här tråden JÄTTE-gammal men jag kan inte låta bli att ta upp det igen. det här har stört mig så mycket, när Jocke sjunger:
    Jag mötte en man som sa att spelet var schlut... och trots att loven är schlut

    jag tycker inte att han gör det när han sjunger live, så det kanske har med inspelningen av sången på nåt sätt. jag håller med det flera av er har skrivit tidigare att man liksom sätter ihop orden när ordet innan slutar på r, men man kan ju ändå uttala ordet "slut" med ett tydligt s. Jocke brukar ju uttala extremt tydligt i många andra låtar, så jag har hängt upp mig lite på dessa sch-ljud....

  10. #10
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Det är bara vi skåningar som kan uttala kombinationen rs i ord. Stockholmare säger till exempel "böschkusch" och "köttfäsch"
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  11. #11
    Erfaren medlem Anxs avatar
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Sjöstan, Stockholm, Sverige.
    Inlägg
    3 558

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Det är bara vi skåningar som kan uttala kombinationen rs i ord. Stockholmare säger till exempel "böschkusch" och "köttfäsch"
    Tss... det där ska vi slåss om nån gång!

    Men jag som är stockholmare säger också schluta ibland, det bara blir så när man är lite trött, kanske inte lika utpräglat som en västegöte dock.
    Det är jag som är polisen, det är jag som bestämmer!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •