Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 89

Ämne: La Belle Epoque - texten

  1. #61
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Det vore i och för sig lite ironiskt om Walderstengrejen är skapad av media, eftersom texten kan tolkas som att vår/min syn på samhället (identitet) formas av media. Det kanske är en fejkad meta-händelse, signerad Waldersten, för att lyfta fram ett budskap å Kents vägnar, utan att Kent har insett det...
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  2. #62
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OWC747 Visa inlägg
    Jag undrar om Waldersten-utspelet är skapat helt av media eller om han själv ringde upp Expressen och grät rakt ut i telefonluren. Om så är fallet kan man ju hålla med om att löjligt bara är förnamnet. Hehe.
    Jag sätter nåt på att media skapat!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  3. #63
    Medlem Andy_Js avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    138

    Standard

    Känner på mig att det kommer sjungas - "Jävla finnar, norrmän, svenskar.." på en Danmarkskonsert. T.ex.

  4. #64

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Jag sätter nåt på att media skapat!
    Media kan mycket väl ha förvrängt och förvärrat det hela, men jag är rädd att det ligger nån slags sanning i det. Tyvärr kan vi bara gissa, åtminstone för tillfället.
    Þú söngst til mín svo hljótt...

  5. #65

    Standard

    Utifrån Walderstens citat i Expressen (ok det är Expressen, men ändå) samt det Jocke har skrivit här och på twitter (ANTAR nu att det är J.B som skrivit tweetsen ang detta) så känns det ju inte direkt som att stämningen mellan JW & bandet är supergod för tillfället, vilket jag ändå tycker tyder på att det är Waldersten som tappat det.

  6. #66
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OWC747 Visa inlägg
    Utifrån Walderstens citat i Expressen (ok det är Expressen, men ändå) samt det Jocke har skrivit här och på twitter (ANTAR nu att det är J.B som skrivit tweetsen ang detta) så känns det ju inte direkt som att stämningen mellan JW & bandet är supergod för tillfället, vilket jag ändå tycker tyder på att det är Waldersten som tappat det.
    Ja, för om J Berg gjort sig skyldig till plagiat så är ju Waldersten precis lika skyldig eftersom han inte direkt var den som först använde "jag är"-formen.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  7. #67

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Ja, för om J Berg gjort sig skyldig till plagiat så är ju Waldersten precis lika skyldig eftersom han inte direkt var den som först använde "jag är"-formen.
    Exakt! (tio)

  8. #68
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Européer har ju annars varit ganska bra på krigsföring, förslavande och psykopatiska idéer om världsherravälde och etniskt utrensning genom historien. Det som vi påverkat världen mest med, och som vi bör vara minst stolta över.

    Såvitt jag förstått så fick USA sin ekonomiska och militära världsherramakt efter och p g a att Europa låg i ruiner efter Andra världskriget. Också vårt fel med andra ord.
    Det var ju USA som tillsammans med Storbritannien stod för 80% av sönderbombandet av
    Europa (bombmattorna över de mer än hundra tyska städerna) under andra världskriget.
    Över en halv miljon tyskar stred för Nord i det amerikanska inbördeskriget mot Syd
    dvs. för den sida som ville sätta stopp för slaveriet och mot de som ej ville detta.
    Två saker av obehagligt många som människor inte vet om angående
    historien, dess krig och var dagens befolkningar faktiskt härstammar
    från samt har fått sin livsstil och kultur ifrån.
    Jag kan nämna åtskilliga fler helt sanna saker som skulle få er att häpna...
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  9. #69
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg

    Det var ju USA som tillsammans med Storbritannien stod för 80% av sönderbombandet av
    Europa (bombmattorna över de mer än hundra tyska städerna) under andra världskriget.
    Aha, det var USA som startade Andra världskriget? Och.. Storbritannien ligger inte i Europa?

    Dessutom får vi nog vara glada att dessa bombmattor hjälpte till att stoppa tyskarna. Du tror väl inte att de hade låtit bli Sverige om de hade kunnat?

    Över en halv miljon tyskar stred för Nord i det amerikanska inbördeskriget mot Syd
    dvs. för den sida som ville sätta stopp för slaveriet och mot de som ej ville detta.
    Två saker av obehagligt många som människor inte vet om angående
    historien, dess krig och var dagens befolkningar faktiskt härstammar
    från samt har fått sin livsstil och kultur ifrån.
    Aha! Var det ursprungsbefolkningen i USA som kidnappade och förslavade, och aha! Var det också de som krigade i inbördeskriget?

    Gör dig inte dummare än vad du är! Mycket fint kommer från Europa, men det är också våra förfäder som står för oerhört mycket världsomvälvande vidrigheter och blodbad genom historien.

    Edith:
    Jag tror vi får fortsätta det här via pm. . eller förlåt peb (personligt elektroniskt brev).. om inte Utomjording ska bli fläng på oss.. hör av dig om du vill svara.
    Senast redigerat av frågg den 2014-03-17 klockan 06:00.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  10. #70
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    För att återkoppla lite till ämnet, så finns det en fara med att lyfta fram dåliga grejer hos de identiteter (t.ex. länder) som man ser som sina hatobjekt, medan man blundar för dåliga grejer hos den identitet man själv tyr sig till. Följden blir en förvanskning för att skydda den egna identiteten (jaget). På så sätt är LBE-texten bra, då den snarare lyfter fram ens eget (jagets) delaktighet; å andra sidan finns det en negativ sida av att ta på sig mycket skuld för det som andra människor av samma identitet har gjort. Tolkningen av texten är dock väldigt fri; t.ex. kan man tolka raden om främlingsfientliga politiken som att vi alla har en del i den, eftersom ingen (eller få personer) är för fri invandring; den kan även tolkas som att vi är för tillåtande mot rasistiska strömningar, eller så är den raden inte "dömande" alls utan mer av ett konstaterande att jaget är en del av den kollektiva identitet Sverige som har främlingsfientliga inslag (enligt ovan), etc. (det finns många fler tolkningar och inga behöver utesluta de andra).
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  11. #71
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    På så sätt är LBE-texten bra, då den snarare lyfter fram ens eget (jagets) delaktighet; å andra sidan finns det en negativ sida av att ta på sig mycket skuld för det som andra människor av samma identitet har gjort.
    Utmärkt beskrivet.
    Precis så enkelt men ändå invecklat är och kan det vara.
    Min poäng med mitt föregående inlägg är att saker och ting ofta inte är vad de verkar vara och vad folk fått för sig att de är.
    Det gäller alla typer av verklighetsuppfattningar, skönmålade efterkonstruktioner,
    "vinnarna" skriver historien, journalister & massmedias version av Sverige, etc.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  12. #72
    Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    772

    Standard

    kent anklagas för idéstöld: http://gaffa.se/nyhet/82044

  13. #73
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    Utmärkt beskrivet.
    Precis så enkelt men ändå invecklat är och kan det vara.
    Min poäng med mitt föregående inlägg är att saker och ting ofta inte är vad de verkar vara och vad folk fått för sig att de är.
    Det gäller alla typer av verklighetsuppfattningar, skönmålade efterkonstruktioner,
    "vinnarna" skriver historien, journalister & massmedias version av Sverige, etc.
    Och här kommer vi genast in på uttrycket
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Guilt_by_association
    som på ett bra sätt beskriver hur någon/något kan smutskastas på förenklade grunder.
    Nu kanske det här inlägget kan synas vara Off-Topic, men jag tycker ändå att det är relevant med hänsyn till textkonstruktionen "jag är", etc.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  14. #74
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    Utmärkt beskrivet.
    Precis så enkelt men ändå invecklat är och kan det vara.
    Min poäng med mitt föregående inlägg är att saker och ting ofta inte är vad de verkar vara och vad folk fått för sig att de är.
    Det gäller alla typer av verklighetsuppfattningar, skönmålade efterkonstruktioner,
    "vinnarna" skriver historien, journalister & massmedias version av Sverige, etc.

    Så du menar att jag har fel i att det var européer som stod bakom slaveriet, Andra världskriget och krigade mot varandra när de väl kommit till Amerika?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  15. #75
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Och här kommer vi genast in på uttrycket
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Guilt_by_association
    som på ett bra sätt beskriver hur någon/något kan smutskastas på förenklade grunder.
    Nu kanske det här inlägget kan synas vara Off-Topic, men jag tycker ändå att det är relevant med hänsyn till textkonstruktionen "jag är", etc.
    Önskar att alla läste det där. Skulle vara en viktig läxa för somliga.

    Rasism bygger ju på hela den idén om att folkslag, kultur, religion eller något sådant löjligt som hudfärg, blod, kön och sexualitet sätter markanta egenskaper och intelligens hos de som tillhör dessa.

    Hela min poäng med europa är att man inte kan skönmåla vår kontinent och smutskasta andra utan att sopa framför vår egen dörr först.
    Senast redigerat av frågg den 2014-03-17 klockan 13:32.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •