Sidan 6 av 6 FörstaFörsta 123456
Resultat 76 till 89 av 89

Ämne: La Belle Epoque - texten

  1. #76
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    Utmärkt beskrivet.
    Precis så enkelt men ändå invecklat är och kan det vara.
    Min poäng med mitt föregående inlägg är att saker och ting ofta inte är vad de verkar vara och vad folk fått för sig att de är.
    Det gäller alla typer av verklighetsuppfattningar, skönmålade efterkonstruktioner,
    "vinnarna" skriver historien, journalister & massmedias version av Sverige, etc.

    Får jag fråga en personlig fråga? Tillhör du en av de som inte tror på förintelsen?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  2. #77
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kostym Visa inlägg
    kent anklagas för idéstöld: http://gaffa.se/nyhet/82044
    Jag har svarat på det där i den här tråden.
    Väldigt väldigt långsökt.
    Men vissa har höga tankar om sina "idéers" originalitet

  3. #78
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    J.Berg:

    Ber om ursäkt att vi förstört den här tråden med massa annat svammel
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  4. #79
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Vad är det för anteckningsblock i Gaffa förresten? Ser knappast ut att vara ett riktigt kladdblock? :P


    Apropå det där med flummiga idéer om idéstöld så drar jag mig till minnes att någon blev arg på den svenska regissören (Edith: Jonas Åkerlund) som gjorde videon till Madonnas Ray Of Light för idéstöld när han använde sig av tekniken snabbspolning av film :P
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  5. #80
    Medlem stjärnors avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    glasgow, scotland
    Inlägg
    1 385

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Vad är det för anteckningsblock i Gaffa förresten? Ser knappast ut att vara ett riktigt kladdblock? :P
    Frågg- Har du såg denna tweet? Det visar utkastet av La Belle Epoque. Har alltid gissade att bilden av texten på kent.nu var en omredigerad text.

    https://twitter.com/KentTheBand/stat...03874419470337
    coloursatnight

  6. #81
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av stjärnor Visa inlägg
    Frågg- Har du såg denna tweet? Det visar utkastet av La Belle Epoque. Har alltid gissade att bilden av texten på kent.nu var en omredigerad text.

    https://twitter.com/KentTheBand/stat...03874419470337
    Där ser man. Hade inte sett bilden på kent.nu innan.. Brukar kolla forumet genom en app, så jag är sällan på kent.nus startsida. Inte illa att skriva för hand. Själv skriver jag bara texter med Gnotes i mobiltelefonen, surfplattan och ibland datorn
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  7. #82
    Medlem stjärnors avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    glasgow, scotland
    Inlägg
    1 385

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Där ser man. Hade inte sett bilden på kent.nu innan.. Brukar kolla forumet genom en app, så jag är sällan på kent.nus startsida. Inte illa att skriva för hand. Själv skriver jag bara texter med Gnotes i mobiltelefonen, surfplattan och ibland datorn
    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Där ser man. Hade inte sett bilden på kent.nu innan.. Brukar kolla forumet genom en app, så jag är sällan på kent.nus startsida. Inte illa att skriva för hand. Själv skriver jag bara texter med Gnotes i mobiltelefonen, surfplattan och ibland datorn
    Jag har 2 versioner av anteckningsböcker från varje år jag studerade svenska- ett är från klassen (och jätte rörig!), och ett andra att skrivade jag nästa dagen/kvällen från originalet och tryckade noter från läraren. Jag troligen kan läser och förstår inte första böcker nu!
    coloursatnight

  8. #83
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    J.Berg:

    Ber om ursäkt att vi förstört den här tråden med massa annat svammel
    Lite svamligt har det allt blivit, men en del av svamlet ledde ju i.a.f. (by association) till ämnet guilt by association (GBA) och om LBE delvis handlar om att vi får passa oss för GBA (mot oss själva och andra), liksom vi bör passa oss för honour by association (mot oss själva oss andra), då är det väl inte så mycket värre än diskussionen om att "Jag är..." skulle vara plagiat.
    Men jag håller med, vi får väl sluta spamma sönder den här tråden nu.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  9. #84
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Jonas Gardell gjorde väl en mer eller mindre ironisk tweet appropå "Jag är..."-formen i LBE, minns inte vad han skrev bara
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  10. #85
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kostym Visa inlägg
    kent anklagas för idéstöld: http://gaffa.se/nyhet/82044
    Haha, jeeesus.
    Har också skrivit en text i jag är-form.
    Nån som kan numret till Aftonbladet?

    Snyft, snörvel

  11. #86
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Jocke sa så här apropå texten i intervjun med Expressen:
    "Det var de senaste årens ilska över hur det ser ut i samhället som bubblade upp. Folk gnäller på varandra och skyller i från sig hela tiden. Det är ert fel. Ingen ser det gemensamma ansvaret. Allt verkar handla om att peka ut varandras fel och brister i stället för att komma med lösningar."
    (vilket är intressant satt i relation till de tolkningar som gjorts i den här tråden)

    Vi är projektioner av allt dåligt i oss själva, hade man också kunna sjunga om man valt ett mer psykiatriskt angrepp. :-)

    Fan vad jag älskar att Jocke tar upp sådana här känslor (vi tänker, känner samma sak) som få andra väljer att formulera (de flesta människorna som för någon slags talan i medierna följer en standardmall för vad man ska skriva istället för att se verkligheten som den verkligen är).

    BTW: Är det bara jag som tycker att det låter som om grannarna har sex på andra sidan väggen när den här låten spelas?
    (det är något dovt bakgrundsljud)
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  12. #87
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Jocke sa så här apropå texten i intervjun med Expressen:
    "Det var de senaste årens ilska över hur det ser ut i samhället som bubblade upp. Folk gnäller på varandra och skyller i från sig hela tiden. Det är ert fel. Ingen ser det gemensamma ansvaret. Allt verkar handla om att peka ut varandras fel och brister i stället för att komma med lösningar."
    (vilket är intressant satt i relation till de tolkningar som gjorts i den här tråden)

    Vi är projektioner av allt dåligt i oss själva, hade man också kunna sjunga om man valt ett mer psykiatriskt angrepp. :-)

    Fan vad jag älskar att Jocke tar upp sådana här känslor (vi tänker, känner samma sak) som få andra väljer att formulera (de flesta människorna som för någon slags talan i medierna följer en standardmall för vad man ska skriva istället för att se verkligheten som den verkligen är).

    BTW: Är det bara jag som tycker att det låter som om grannarna har sex på andra sidan väggen när den här låten spelas?
    (det är något dovt bakgrundsljud)
    Om 'sexljudet' tror du inte att det är ett önskehörande (jmf önsketänk) hos dig själv ?


    Jag håller verkligen med dig !
    Det är otroligt upplyftande att lyssna på Jocke, Martin, Markus och Sami mfl som kan uttrycka en känsla för att såhär behöver vi inte ha det , för så är det .
    vi bara sitter bara och proffsgnäller vi lär oss bara nya invektiv, skaffar oss nya syndabockar , nya vad som är fel.
    Men vi är bara intresserade av att skylla ifrån oss inte att fundera på hur vi ska skapa ett bättre samhälle och i förlängningen förstås en bättre värld.

    Vi projicerar definitivt mycket av vår egen ondska/oförmågor/tillkortakommanden på typ målvakter (som kriminella har) för vi vägrar se mönstren.

    för i övrigt så är jag själv über i att gnälla och klaga men jag blir så lycklig av LBE för det är en behövlig uppsträckning för tankarna och det är ju där det ändå allting börjar.

    blablablabla
    etcetcetcetc
    osvosvosvosv

  13. #88
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Om 'sexljudet' tror du inte att det är ett önskehörande (jmf önsketänk) hos dig själv ?

    ...
    blablablabla
    etcetcetcetc
    osvosvosvosv
    Word.

    Ha ha, önsketänk (jag börjar bli sjuk, hör stön snarare än röster).

    BTW så är inte den här låten alls så måttligt bra som jag först inbillade mig.
    Den växer märkligt nog, trots att den är så direkt. Märkligt hur de får till det, kentarna.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  14. #89
    Nybörjare zeroxinas avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21

    Standard

    Det första jag tänkte på när jag hörde låten var dikten "skisser till ett av dödens tal" med Bruno K Öijer. Tycker dessutom jag var sett mycket Öijer-referenser i andra låttexter också (svart som silver, tex men det har diskuterats i en annan tråd). Har iofs läst någonstans att Öijer var "förband" till en av kents spelningar en gång så han kanske är en favorit och inspirationskälla för Jocke. Jag har haft lite ambivalenta känslor till låten men på avskedsturnéens sista konserter föll den äntligen på plats för mig med. ��
    i den döda vinkeln ser jag allt du gör

Sidan 6 av 6 FörstaFörsta 123456

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •