Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dom Andra, vad handlar den om?

  1. #1

    Post Dom Andra, vad handlar den om?

    ----------
    Senast redigerat av skarped den 2017-01-30 klockan 23:00.
    Kan man gråta som en karl?

  2. #2
    Medlem gutteds avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183

    Standard

    Dessvärre känns din kristna tolkning smått forcerad.
    Men ett trevligt försök!

    Jag tror att den (ganska återhållna) kristna symboliken står för den klassiska arketypen om den svältande konstnären, och hans envetna dedikation till ett slags absolut renhet i sina verk - vilket enligt textens konklusion är ganska meningslöst. Kanske för att berättaren helt enkelt inte hade vad som krävdes för det, eller för att den sortens passion helt enkelt är för flyktig, hör ungdomen till.

    I och för sig förklarar det inte något av kärlekstematiken i låten, så jag kan lika gärna fel.

  3. #3

    Standard

    Jag har alltid tolkat "Dom Andra" som att på ytan handlar det om ett förhållande som spruckit pga otrohet. ("En undran vem som svek vem först"). "Vi blev som dom andra" skulle då betyda att man blev som alla de som gjort slut och så vidare, att de gav igen för sina frestelser.

    På djupen tänker jag att det är kritik mot Jantelagen. Att man aldrig ska tro att man ska vara bättre än någon. För att bli bäst måste man bli som de runt omkring sig för att inte bli lynchad. Man kommer inte längre eftersom du inte kan vara den person du egentligen är för att samhället ställer krav på dig att du måste vara en bra förebild. Att i slutändan betyder vår existens ingenting eftersom vi håller oss själva tillbaka.

  4. #4

    Standard

    I min värld handlar "Dom andra" om att ge upp. Tycker att den på det sättet hör ihop med "Sundance kid" & "Pärlor". Om att växa upp & ge upp. Typ.
    Senast redigerat av OWC747 den 2014-04-07 klockan 14:33.

  5. #5
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OWC747 Visa inlägg
    I min värld handlar "Dom andra" om att ge upp. Tycker att den på det sättet hör ihop med "Sundance kid" & "Pärlor". Om att växa upp & ge upp. Typ.
    Tror du är helt rätt ute. Det är alltid vad jag har känt kring låten, men aldrig riktigt kunnat formulera det. Tycker du gjorde det bra här.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •