Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 67

Ämne: Skogarna

  1. #31
    Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mush Visa inlägg
    Detta har jag inte tänkt på. Trots att jag bor nära stan så är jag sällan där, och har svårt att lägga gatunamn på minnet. Stämmer det, så är det en perfekt titel, för scenerna som målas upp i låten.
    Visst passar det fint? Jag har antingen drömt det eller sett det i nåt lågmält SVT-program om Stockholm. Eller var det nåt med Fredrik Lindström? Värsta språket kanske? Det rör sig iaf om gammalmodiga ord för skogen, men om man kan kan sin svenska språkhistoria och studerar tunnelbanekartan kanske det framgår.
    HÅLEN I HIMLEN ÄR FRÅN HANS KLOR

  2. #32
    Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av smiile Visa inlägg
    Ja, tror det sägs "ångrar mig".
    Jag hör inte "ångrar mig" hur mycket jag än lyssnar... Det är alltså (knappt hörbart) vid 2.24. Kanske ska man försöka spela in i Audacity och börja filtrera och greja... (Det är f.ö. precis så här det ska vara med mysteriekulten kring band! )
    HÅLEN I HIMLEN ÄR FRÅN HANS KLOR

  3. #33
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Min tanke om titeln är att den syftar på storstadsdjunglerna men det är ju inte självklart. Man kan fnula med talesätt också: kanske handlar låten om någon som inte ser trädet för alla skogar
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  4. #34
    Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Min tanke om titeln är att den syftar på storstadsdjunglerna men det är ju inte självklart. Man kan fnula med talesätt också: kanske handlar låten om någon som inte ser trädet för alla skogar
    Jag är säker på att det handlar om det också. Det blir väldigt poetiskt och vackert om det finns flera bottnar i titeln, och generellt förväntar jag mig vacker poesi från kent.
    HÅLEN I HIMLEN ÄR FRÅN HANS KLOR

  5. #35
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    'Skogarna', titeln, tror jag handlar om något massivt; stort; tätväxt; sammanhängande; som utgörs av variationer och alla individuella träd när man väl ger sig in i den - buskar, växter, stenar, mossor etc, som alla har mycket gemensamt och existerar/lever för/pga/av varandra samtidigt som de lever sina egna liv; något växer stadigt; utgör en helhet; något man kan ge och ta av.
    Men måste vårdas.

    Jag behöver väl inte säga att det är en bild för vad texten(+ La Belle Epoque) handlar om?
    Senast redigerat av The Plague den 2014-04-25 klockan 14:49.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  6. #36

    Standard

    Det första basen i låten fick mig att tänka på var Dancing on my own av Robyn, av alla låtar. Vilket jag självklart ser som något positivt. Men där stannar också likheterna. Älskar älskar älskar Skogarna!
    som flugorna på socker betyder ingenting

  7. #37
    Erfaren medlem Impulsers avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    4 290

    Standard

    Åh, vilket mästerverk. Jag tyckte LBE var fantastiskt, men det här ÄNNU bättre och jag sitter här med samma förvåning som alltid. Hur är det alltid bättre? Hur kan det alltid bli bättre? Helt otroligt.

    Höjdpunkten:
    "En storm glider in över stan, ökar långsamt i styrka.
    Jag hör klockarna ringa för liv och död i Kungsholms kyrka.
    Men natten är inte vår."

    Fantastiskt text.
    så länge fötterna bär, så länge lungorna kan.


  8. #38
    Nybörjare PLYBergen-TTSs avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Bergen, Norge
    Inlägg
    43

    Standard

    Elsker skogarna bedre enn LBE, Slippes Godhet ved midnatt?

  9. #39
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Har inte läst texten innan, bara lyssnat. Men nu gjorde jag det och såg det genialiska sättet att beskriva egoismen i samhället; ett äldre par som faller i gången i bussen.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  10. #40
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Min tanke om titeln är att den syftar på storstadsdjunglerna men det är ju inte självklart. Man kan fnula med talesätt också: kanske handlar låten om någon som inte ser trädet för alla skogar
    Fast uttrycket lyder " man ser inte skogen för alla träden". Vilket betyder att man är så fokuserad på delar/detaljer att man inte ser helheten.

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    'Skogarna', titeln, tror jag handlar om något massivt; stort; tätväxt; sammanhängande; som utgörs av variationer och alla individuella träd när man väl ger sig in i den - buskar, växter, stenar, mossor etc, som alla har mycket gemensamt och existerar/lever för/pga/av varandra samtidigt som de lever sina egna liv; något växer stadigt; utgör en helhet; något man kan ge och ta av.
    Men måste vårdas.

    Jag behöver väl inte säga att det är en bild för vad texten(+ La Belle Epoque) handlar om?
    Och där kom jag på att detta så klart hör ihop!
    Alltså, alla är så uppslukade i individualism, personer, fragment, sin, sitt, person, personer... Ja ni fattar. Man tappar greppet om helheten, som faller sönder.
    Och vad fan händer när en "skog"(helheten) utarmas, gallras? Jo, tillslut blir det till öken.
    Nymoderat öken.
    Senast redigerat av The Plague den 2014-04-25 klockan 20:54.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  11. #41
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulser Visa inlägg
    Åh, vilket mästerverk. Jag tyckte LBE var fantastiskt, men det här ÄNNU bättre och jag sitter här med samma förvåning som alltid. Hur är det alltid bättre? Hur kan det alltid bli bättre? Helt otroligt.

    Höjdpunkten:
    "En storm glider in över stan, ökar långsamt i styrka.
    Jag hör klockarna ringa för liv och död i Kungsholms kyrka.
    Men natten är inte vår."

    Fantastiskt text.
    Håller med om varenda ord!!!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  12. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Fast uttrycket lyder " man ser inte skogen för alla träden". Vilket betyder att man är du fokuserad på delar/detaljer att man inte ser helheten.



    Och där kom jag på att detta så klart hör ihop!
    Alltså, alla är så uppslukade i individualism, personer, fragment, sin, sitt, person, personer... Ja ni fattar. Man tappar greppet om helheten, som faller sönder.
    Och vad fan händer när en "skog"(helheten) utarmas, gallras? Jo, tillslut blir det till öken.
    Nymoderat öken.
    Det är skrämmande. Jag är väldigt medveten om mig själv som person, men trots det så är jag väldigt egocentrerad. Fastnar otroligt lätt i detaljer.
    Att kämpa för en förändring är svårt, när mycket av världen ter sig så sjuk egentligen. På ytan är allt glass..och människor vågar inte stanna upp och tänka efter vart allting kan vara på väg till.

  13. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulser Visa inlägg
    Åh, vilket mästerverk. Jag tyckte LBE var fantastiskt, men det här ÄNNU bättre och jag sitter här med samma förvåning som alltid. Hur är det alltid bättre? Hur kan det alltid bli bättre? Helt otroligt.

    Höjdpunkten:
    "En storm glider in över stan, ökar långsamt i styrka.
    Jag hör klockarna ringa för liv och död i Kungsholms kyrka.
    Men natten är inte vår."

    Fantastiskt text.
    Lyckades äntligen höra låten och håller med att de där raderna är höjdpunkten. Jag gillade dem mest utan musik också, men de är helt perfekta när de sjungs.

    Älskar rösten, kontrasten mellan musiken och texten och hur låten växer fram och utvecklar sig. Mina förväntningar på skivan har just blivit skyhöga.

  14. #44
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    08
    Inlägg
    608

    Standard

    Vacker titel "Skogarna". Det är den låt som fångade mitt intresse mest när jag läste låttitlarna. Varför den heter Skogarna? Stockholm beskrivs som en "öken" (ok en moderat sådan) och Jocke längtar väl efter motsatsen? Han får väl åka till Södermalm oftare som är ett reservat för "nyvänstern".

    Jag gillar introt stenhårt och resten av låten är helt ok med, speciellt hur den utvecklas. Kanske lite för mycket radioskval över refrängen.
    Texten är mycket bra, poetisk utan att vara överdriven och intressant att begrunda vidare.
    Senast redigerat av Tralfamadore den 2014-04-25 klockan 20:15.

  15. #45
    Smygare Hirschs avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Norge (försökar lite svorska)
    Inlägg
    5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Har skrivit det förut, jag tycker de fortsätter exakt samma tema som de ofta haft. Bara lite tydligare nu (att det ska behövas?!).
    "Like explicit", vad betyder det i sammanhanget? Kanske missar jag vad du menar pga de orden?
    Explicit, alltså mer uttrycklig, eller tydligare som du själv skriver Sen håller jag iofs med om vad du har skrevet kring tematiken.


    Citat Ursprungligen postat av Grönmal Visa inlägg
    Precis efter "Jag står där som frusen på övergångsstället och ångrar mig" hörs svagt i bakgrunden det jag tror är en förvrängd version av låten som avses i versen. Det är en populär låt, med distinkt bas kan man förmoda. Någon som har lyckats lista ut vilken? Hör ni vad jag menar?
    Någon fler som har hört efter detta? Är inte helt säker om jag hör något mer änn bara samma sången förvrängt. Hade ju varit kul om det var något mer, med tanke på texten forut:

    Jag hör basen från bilen vid rödljuset
    Jag kan den sången
    Som ett knivhugg i hjärtat
    Jag skrev den för 200 somrar sen

    RÖDljuset?


    Så länge fötterna bär
    Så länge lungorna kan

Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •