Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 31

Ämne: Simmaren

  1. #1
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard Simmaren

    De rear ut mitt hemland. Konkurrensen ska vara fri. Så ta ditt liv i egna händer, ingen lägger sig i.
    De nakna och de döda. Alla ska vara med. Men du får skylla dig själv nu om du får problem, det är ditt problem.
    Vår sagostund förändras och vi flyr från retoriken, till chartervita stränder. God Jul och Gott Nytt År och allt är glömt.

    Låt det vara. Låt tiden göra jobbet åt oss. Det rinner av oss till slut men dig ska jag aldrig nånsin glömma.
    Låt det vara. Låt det sjunka som Titanic. Det som var är över men dig ska jag aldrig nånsin glömma.

    Det som känns som ett par timmar, kan vara månader som går. Varför ökar tiden farten ju mindre av den man har kvar.
    Jag är insjön gömd i dimman, den som nästan växt igen. Där du lärde mig att simma, i augusti nittonhundrasjuttiofem.

    Låt det vara. Låt tiden göra jobbet åt oss. Det rinner av oss till slut men dig ska jag aldrig nånsin glömma.
    Låt det vara. Låt det sjunka som Titanic. Det som var är över men dig ska jag aldrig glömma.

    Lyckan är din ensak. Lyckan är privat. Men sorgen måste delas, annars blir den alldeles för stor.
    Senast redigerat av Oktjabrj den 2014-04-30 klockan 13:51.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  2. #2

    Standard

    En stor favorit-låt för mig. Älskar hur Jockes röst spricker i falsett när han sjunger "i augusti nittonhundrasjuttiofem".
    Och inledningen.. " Dom rear ut mitt hemland". Sen är partiet i slutet om att "sorgen måste delas..." helt underbart jävla bäst!!
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  3. #3
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klåparen82 Visa inlägg
    En stor favorit-låt för mig. Älskar hur Jockes röst spricker i falsett när han sjunger "i augusti nittonhundrasjuttiofem".
    Och inledningen.. " Dom rear ut mitt hemland". Sen är partiet i slutet om att "sorgen måste delas... helt underbart jävla bäst!!
    Totalt medhåll.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #4

    Standard

    Vilket mästerverk Simmaren är! Den försätter mig i ett sådant skönt gungande. Känns som att jag flyter i dvala i ett svalkande hav. Man känner sig uppgiven över det goda i vår samtid som förfaller och kan begråta utan att brytas ner.

    Den påminner också om Alla mot alla i början när Jocke sjunger "nu skall konkurrensen vara fri". Alla mot alla börjar ju "Nu skall lagren tömmas, nu skall allting säljas ut". Sen tycker jag att båda förmedlar samma sorgsna och lätt uppgivna känsla. Någon annan som fick den associationen?

  5. #5
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Totalt medhåll.
    känner mig lite fantasilös nu, men jag håller också med om precis det!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jones_giftet Visa inlägg
    Vilket mästerverk Simmaren är! Den försätter mig i ett sådant skönt gungande. Känns som att jag flyter i dvala i ett svalkande hav. Man känner sig uppgiven över det goda i vår samtid som förfaller och kan begråta utan att brytas ner.

    Den påminner också om Alla mot alla i början när Jocke sjunger "nu skall konkurrensen vara fri". Alla mot alla börjar ju "Nu skall lagren tömmas, nu skall allting säljas ut". Sen tycker jag att båda förmedlar samma sorgsna och lätt uppgivna känsla. Någon annan som fick den associationen?
    Fast nu sjunger han ju inte "nu ska" i Simmaren utan endast "konkurrensen ska vara fri".

  7. #7

    Standard

    Lite fånigt kanske, men Simmaren var tveklöst den låttitel jag fastnade mest för när titlarna kom, det är bara en väldigt vacker titel. Låten är underbar, älskar framförallt bryggan, eller vad man nu ska kalla "i augusti 1975"-delen.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Lite fånigt kanske, men Simmaren var tveklöst den låttitel jag fastnade mest för när titlarna kom, det är bara en väldigt vacker titel. Låten är underbar, älskar framförallt bryggan, eller vad man nu ska kalla "i augusti 1975"-delen.
    +1
    Jockes sång där från och med "insjön"-partiet är maaaaaaaaaaaaaaagic!

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OWC747 Visa inlägg
    Fast nu sjunger han ju inte "nu ska" i Simmaren utan endast "konkurrensen ska vara fri".
    "Nu skall X hända"-syntaxen skapar en distans mellan betraktaren och fenomenet betraktaren sjunger om. Det är någon som från distans förhåller sig ett händelseförlopp och har en vis känsla gentemot det. Jag tycker att den förmedlade känslan liknar den i Alla mot alla. Det var min poäng - men ja, du har rätt, han sjunger inte "Nu skall" i Simmaren.

  10. #10
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  11. #11

    Standard

    Den här låten är bara så ljuvlig. Denna och Var är vi nu är mina favoriter. De är en katarsis. Ett underverk. Tack Kent!

  12. #12
    Nybörjare
    Reg.datum
    Sep 2013
    Inlägg
    11

    Standard

    Den här låten är helt fantastisk.
    Sista raden, "lyckan är din ensak, lyckan är privat, men sorgen måste delas annars blir den alldeles för stor" är ett helt perfekt politiskt manifesto på något sätt.
    Och Simmaren är en grym titel.

  13. #13
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Jag gillar melodin i bryggan upp till refrängen, det är samma typ av höjning/stegring som tex Tänd på och Ingen kunde röra oss
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  14. #14
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Rolig kuriosa.

    Den här sången har växt för mig. En mycket trevlig sång med en extra fin fas kring 1975.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  15. #15
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Är det bara jag som tycker att det låter som att Jocke sjunger "ingenjör'n i dimman" istället för "insjön gömd i dimman"?
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •