Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 54

Ämne: Den andra sidan

  1. #16
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    En sjukt underskattad avslutare är Visslaren, det är synd att den bara fick avsluta ordinarie set under HH-turnén men den är väl en sån låt som hörde till sina skiva och den era och inte någon "överlevare"/livefavorit.

    Btw, kanske bäst att fortsätta diskussionen i setlisttråden även om det här känns relevant för tråden eftersom låten är avslutare på skivan och skulle kunna vara en potentiell konsertavslutare...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  2. #17
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av okej Visa inlägg
    Tycker låten är väldigt mycket "gammel kent", en blandning av visslaren och resten av HH. Lite visslaren, lite längtan skala.
    Kan tilläggas att det är en av tigerdrottningens bästa spår.
    Det låter väldigt mycket Hagnesta Hill om den! Är det inte till och med så att versmelodin går exakt som en annan låt; "Beskyddaren"? Refrängen låter som en blandning av "Visslaren" och "Saker man ser". Det är verkligen skönt att höra de där Kentgitarrerna, som tyvärr lyser med sin frånvaro på resten av albumet. Mycket bra avslutning!

  3. #18
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    En sjukt underskattad avslutare är Visslaren, det är synd att den bara fick avsluta ordinarie set under HH-turnén men den är väl en sån låt som hörde till sina skiva och den era och inte någon "överlevare"/livefavorit.

    Btw, kanske bäst att fortsätta diskussionen i setlisttråden även om det här känns relevant för tråden eftersom låten är avslutare på skivan och skulle kunna vara en potentiell konsertavslutare...
    Just vad jag tänkte på! Visslaren alltså, helt klart underutnyttjad live. Månadens erbjudande också för övrigt. Kanske är det texterna som är lite daterade (som skämt?) - åtminstone för Jocke som ska sjunga dem.

    Den andra sidan funkar nog lika bra som avslutare som Det finns inga ord. Hoppas på en fullt utvecklad liveversion!
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  4. #19
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    08
    Inlägg
    608

    Standard

    Tycker andra låtens hälft är extremt lik Lisa Miskovskys "Been through this". Lyssna från 3.16 och framåt som mest liknar kents låt från 2.27 o framåt. (Joakim har väl skrivit båda låtarna?)

  5. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tralfamadore Visa inlägg
    Tycker andra låtens hälft är extremt lik Lisa Miskovskys "Been through this". Lyssna från 3.16 och framåt som mest liknar kents låt från 2.27 o framåt. (Joakim har väl skrivit båda låtarna?)
    JAAAA!! Visste att jag kände igen det. Tycker även att "Innan himlen faller ner" är (i introt) lik "Little bird" från samma album.

  6. #21
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OWC747 Visa inlägg
    JAAAA!! Visste att jag kände igen det. Tycker även att "Innan himlen faller ner" är (i introt) lik "Little bird" från samma album.
    Vilken låt är det som versmelodin låter som då? Alltså när Jocke sjunger "Jag lever litet och spartanskt", den biten låter exakt som något från Hagnesta Hill tror jag, eller kanske någon annan låt!

  7. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Vilken låt är det som versmelodin låter som då? Alltså när Jocke sjunger "Jag lever litet och spartanskt", den biten låter exakt som något från Hagnesta Hill tror jag, eller kanske någon annan låt!
    Vet inte? Men om man nu ska LETA efter andra kentlåtar den påminner om så tycker jag att det finns drag av "Oprofessionell" (samt "Saker man ser" & "Visslaren" då, som folk redan påpekat).

    Det är ju inte identiska melodislingor but still... (Och inte en fantasilös rip-off som versmelodin i Elefanter/Håll ditt huvud högt).
    Senast redigerat av OWC747 den 2014-05-02 klockan 09:01.

  8. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Slutet på låten (när den ylande gitarren kommer in) var det första som gjorde mig glad och som jag gillade vid första genomlyssningen eftersom resten av plattan inte var vad jag väntat mig riktigt. Hittills är det den grej jag gillar mest med plattan eller kanske till och med den enda grej jag gillar med plattan. Men låten är ganska bra också...
    Det är höjdpunkten på skivan för mig. Det känns som när jag hörde Beautiful Day första gången och de gamla hederliga U2-gitarrerna kommer in i refrängen efter att de hade vart ute på sin egen elektro-trip ett par år. Nu är det inte så att jagogillar elektro-Kent, men jag gillar gitarr-Kent ännu mer. Förlåt!(?) Tydligen var det så att U2 inte riktigt visste vad de skulle göra med Beautiful Day och att The Edge var ensam i studion en dag och bara provade
    plugga sin Explorer in i det gamla Voxljudet och fick ur sig refrängriffet. När de andra hörde det tyckte de inte det passade eftersom det var nåt de brukade göra tidigare, och att det inte var vart de var
    på väg. Efter diskussion bestämde de sig ändå för att det måste vara ok att blanda det gamla med det nya när det passar. Nu vet jag förstås inte hur tongångarna gick i Kentstudion när detta spelades in men
    det är jättekul att det tydligen finns plats för sådant fortfarande, iaf i lagom doser.

  9. #24
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av En väldigt tråkig person Visa inlägg
    Det är höjdpunkten på skivan för mig. Det känns som när jag hörde Beautiful Day första gången och de gamla hederliga U2-gitarrerna kommer in i refrängen efter att de hade vart ute på sin egen elektro-trip ett par år. Nu är det inte så att jagogillar elektro-Kent, men jag gillar gitarr-Kent ännu mer. Förlåt!(?) Tydligen var det så att U2 inte riktigt visste vad de skulle göra med Beautiful Day och att The Edge var ensam i studion en dag och bara provade
    plugga sin Explorer in i det gamla Voxljudet och fick ur sig refrängriffet. När de andra hörde det tyckte de inte det passade eftersom det var nåt de brukade göra tidigare, och att det inte var vart de var
    på väg. Efter diskussion bestämde de sig ändå för att det måste vara ok att blanda det gamla med det nya när det passar. Nu vet jag förstås inte hur tongångarna gick i Kentstudion när detta spelades in men
    det är jättekul att det tydligen finns plats för sådant fortfarande, iaf i lagom doser.
    Jag skulle nog gissa att hela bandet är med på det i det här fallet. Gitarren är i stil med flera avslutningslåtar, Trumrytmen är lite 747-aktig (har säkert varit liknande i andra äldre låtar) och som OWC747 just skrev påminner versmelodin om Oprofessionell (kanske Vintervila också?). En hälsning från framtiden till förr. Jag kommer på mig med att nynna på Nålens öga efter att ha hört hela låten - och det är helt lysande tycker jag.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  10. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Vilken låt är det som versmelodin låter som då? Alltså när Jocke sjunger "Jag lever litet och spartanskt", den biten låter exakt som något från Hagnesta Hill tror jag, eller kanske någon annan låt!
    Jag tycker det låter mycket som versmelodin i "Längtan skala 3:1"
    Från kalla krig till varma vintrar svarta hål

  11. #26
    Medlem Eskils mors avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Här och nu, Södra Finland
    Inlägg
    437

    Standard

    "Aivotutkimus on osoittanut, että musiikin kuuntelu aktivoi laajoja aivoalueita ja vaikuttaa sekä aivokuoren että aivojen syvien rakenteiden osiin, joiden tiedetään olevan yhteydessä ihmisen mielihyvän tuntemuksiin. Tuore musiikkiterapiatutkimus osoittaa, että mielimusiikin kuuntelusta on merkittävää hyötyä aivoinfarktipotilaan varhaiskuntoutuksessa. Potilaiden kielellinen kuntoutuminen nopeutui selvästi, kun he saivat heti infarktin jälkeen kuunnella mielimusiikkiaan."

    Jag kan inte översätta den där, men kort sagt: att lyssna på din favoritmusik kan hjälpa i rehabilitering avsevärt efter hjärninfarkt/blödning etc.

    Jag har länge sen skrivit en lång lista av kent-låtar till mina barn in case jag får nån hjärninfarkt eller skallskada och ligger i koma eller i halvvegetativt tillstånd - då vet de vad de ska spela på repeat och hjälpa mamma friskna till bättre och snabbare!

    Den andra sidan ligger nu på första plats i listan.
    "Som alltid flyr jag till musiken
    Den enda plats där jag är jag - - -
    Där de stora drömmarna är lag"

    "Var tog all tiden vägen
    En gång var vi miljonärer
    När vi hade all tid i världen"

    "Om jag bara kunde fylla mitt hjärta med godhet"
    Kentforumet - mitt språkbad på nätet


  12. #27
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Jag satt just och lyssnade igenom Changes-albumet för att komma på vad det påminde mig om. Enbart en komplimang, jag älskar den skivan och J. Berg har ju skrivit båda...

    Dessutom får jag en väldigt stark "tältet i turné 19"-känsla av låten... också det fantastiskt.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  13. #28
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Tack vare den här låten så är 6 av 11 avslutningslåtar mina favoritlåtar från respektive album. Ganska häftigt ändå. Och visar på hur jäkla bra Kent är på att avsluta album.
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar


    http://hajpland.blogspot.com

  14. #29
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ort
    Solna
    Inlägg
    5 155

    Standard

    Jag tycker den påminner om "Gravitation" i början.
    "Kärlek är som en blomma, även den vackraste dör"


  15. #30
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    När J sjunger den sista strofen och avslutar med "jag vet vi ses på den andra sidan" får mig att rysa.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •