Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tigerdrottningen i FLAC / HD kvalitet

  1. #1
    Smygare
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1

    Standard Tigerdrottningen i FLAC / HD kvalitet

    Hej,

    Er der nogen der ved, hvor man kan købe Tigerdrottningen i FLAC (evt. HD kvalitet fx 96kHz/24bit)?

    Jes

  2. #2

    Standard

    Köp vinylen och rippa den i 24bit alternativt köp CD:n och rippa den i .flac med EAC eller liknande i 16bit.

  3. #3
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nollfem4 Visa inlägg
    Köp vinylen och rippa den i 24bit alternativt köp CD:n och rippa den i .flac med EAC eller liknande i 16bit.
    Finns ingen som helst anledning att lagra en inspelning från en vinylskiva i 24 bit/96khz.

    Det är både högre signal-brusförhållande och högre frekvensåtergivning i 16/44khz bit än vinyl.
    Senast redigerat av frågg den 2014-05-06 klockan 18:29.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Finns ingen som helst anledning att lagra en inspelning från en vinylskiva i 24 bit/96khz.

    Det är både högre signal-brusförhållande och högre frekvensåtergivning i 16 bit än vinyl.
    Håller helt med dig, jag la endast fram det som en eventuell lösning på problemet.

  5. #5

    Standard

    Rippa skivan till FLAC-format med winamp, så gjorde jag.
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    85

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klåparen82 Visa inlägg
    Rippa skivan till FLAC-format med winamp, så gjorde jag.
    Ja man får skivan i flac format på det sättet, men det blir ju inte hd audio för det. Signalkvaliteten på en cd är som högst 16 bit och 44,1 kHz och det går ju inte att få fram sånt som redan inte finns med på källan även om man skulle rippa den i högre signalkvalitet.

    Nu vet jag ju inte ifall du ens syftade på det eller om du bara konstaterade att det går att få skivan i flac med hjälp av t ex winamp, utan ville bara klarifiera saken. Vet inte heller säkert ifall jwh är efter just hd audio eller är nöjd med cd kvalitet också, så länge det är i flac format.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HauZZer Visa inlägg
    Ja man får skivan i flac format på det sättet, men det blir ju inte hd audio för det. Signalkvaliteten på en cd är som högst 16 bit och 44,1 kHz och det går ju inte att få fram sånt som redan inte finns med på källan även om man skulle rippa den i högre signalkvalitet.

    Nu vet jag ju inte ifall du ens syftade på det eller om du bara konstaterade att det går att få skivan i flac med hjälp av t ex winamp, utan ville bara klarifiera saken. Vet inte heller säkert ifall jwh är efter just hd audio eller är nöjd med cd kvalitet också, så länge det är i flac format.
    Vet det, jag konstaterade väl mest. HD audio i digital release i högsta flac eftersöker även jag!
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  8. #8
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HauZZer Visa inlägg

    Ja man får skivan i flac format på det sättet, men det blir ju inte hd audio för det. Signalkvaliteten på en cd är som högst 16 bit och 44,1 kHz och det går ju inte att få fram sånt som redan inte finns med på källan även om man skulle rippa den i högre signalkvalitet.

    Nu vet jag ju inte ifall du ens syftade på det eller om du bara konstaterade att det går att få skivan i flac med hjälp av t ex winamp, utan ville bara klarifiera saken. Vet inte heller säkert ifall jwh är efter just hd audio eller är nöjd med cd kvalitet också, så länge det är i flac format.

    Jag tror ärligt talat inte det finns så hög dynamik i TD att det skulle vinna något på att ha högre decibelförhållande mellan signal och brus som man får vid 24bit. Och vad beträffar 96khz kontra 44.1khz så kan man ha frekvenser upp till 22.05khz vid 44.1khz samplerate. Jag tror inte att någon i kent hör så högt som upp till 22.05khz..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  9. #9
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    24bit/96khz är för det mesta bara en hårddiskfyllare när det gäller popmusik
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    24bit/96khz är för det mesta bara en hårddiskfyllare när det gäller popmusik
    Vilken frekvens ligger HD audio i? Röd fick man väl i bästa flac-format på usb-stickan i deluxe-varianten.
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  11. #11
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klåparen82 Visa inlägg

    Vilken frekvens ligger HD audio i? Röd fick man väl i bästa flac-format på usb-stickan i deluxe-varianten.
    Vet inte om det finns någon standard för vad som anses som HD? Men antagligen är det 24bit/96khz?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    85

    Standard

    Ja jag är inte så insatt i audio kvalitet att jag skulle kunna kommentera vare sig TD skulle låta bättre i hd eller inte, så jag får ta ditt ord på det frågg.

    Förstår över huvudtaget inte riktigt grejen med hd audio. Det som jag har hört låter mest som att samma sak skulle kunna uppnås med en lite annorlunda mastering.

    Poängen med mitt tidigare inlägg var ju bara att det inte går att höja signalkvaliteten (eller vad det nu heter) i efterhand, så att folk inte får fel uppfattning.

  13. #13
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HauZZer Visa inlägg
    Poängen med mitt tidigare inlägg var ju bara att det inte går att höja signalkvaliteten (eller vad det nu heter) i efterhand, så att folk inte får fel uppfattning.
    Det har du såklart rätt i
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •