Så nu, vet ni det. "Våra barn ska svepa filtarna över våra huvuden." Och så vidare. Kan ju passa på att beklaga mig över hur värdelös senaste skivan är också. Tack och hej.
Så nu, vet ni det. "Våra barn ska svepa filtarna över våra huvuden." Och så vidare. Kan ju passa på att beklaga mig över hur värdelös senaste skivan är också. Tack och hej.
One puts one's shoulder to the plough; one destroys.
Faktiskt inte hört något om det. Jocke har sagt något helt annat under en konsert.
Tror det finns klipp på youtube.
Trist att du inte gillar plattan.
On the road boken nämns ju i låten På drift?, och jag har för mig att det också är den svenska översättningen på titeln.
Någon har nog bättre koll.
Senast redigerat av Mush den 2014-05-14 klockan 16:07.
Du log genom fräknarna
med tårar i ögonen
Allt fanns i ögonen
Allt finns i ögonen
Deus Mortem syftar nog på Cormac McCarthys roman Vägen och efterföljande film. Det är en dystopi om en far och hans son i ett samhälle efter den stora katastrofen och DM ser väl vissa tematiska likheter med Kents låt. Det kanske förekommer något om att svepa filtar över våra huvuden eller så i filmen.
Jag har tyvärr missat det, men den där bilden med urtidsdjuret som sover i djupet och bidar sin tid drömmande om Petroleum och döda kristaller för i alla fall osökt tankarna till Lovecraft och hans monster Chtulhu som väntar i djupen död men drömmande.
Mig påminner er låt också om Cerrones suveräna discoklassiker Supernature där monstren därnere vaknar och föds som ett resultat av människans framsteg och exploatering av naturtillgångar och tar sin ljuva hämnd. Riktigt så bra är inte Petroleum, men den är ypperlig och ett bra val att spela från förra skivan.
Nu är den säkert inspirerad av och handlar något helt annat, men det må så vara.
Senast redigerat av kortvåg den 2014-05-16 klockan 12:19.
"<3"
Jaså? Förvånansvärt som fan skulle jag säga! Mycket i den låten för tankarna till The Road, och "våra barn ska svepa filtarna över våra huvuden"-biten kändes som alldeles för mycket av ett sammanträffande. Nåväl, fin text oavsett.
"Urtönt" är ett märkligt begrepp att uttrycka sin beundran med. Du behöver inte vara blyg; jag gillar dig med. Och nej, det är inte ironiskt menat. Och apropå detta: Tack för omnämnandet på The hjärta & smärta EP. Jag bjuder på en öl nästa gång du är i Göteborg.
/ gymnasiepudding, nu äldre
One puts one's shoulder to the plough; one destroys.
Oavsett inspiration eller betydelse (vilket jag inte tänker ge mig in i), "säg allt det där du ville ha sagt till mig, våra barn ska svepa filtarna över våra huvuden" är en förkrossande textrad. Fullständigt briljant.
som flugorna på socker betyder ingenting
Jocke Berg med Lovecraft i tankarna – inte konstigt att jag älskar denna låt så.
älskling; jag har hittat in från mörkret
det finns hopp om en förändring
men det tar den tid det tar
http://hajpland.blogspot.com