Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: #kentfest 1/6 2014

  1. #1

    Standard #kentfest 1/6 2014

    Detta var min första KENT-konsert som jag sett. Jag är väldigt glad att jag kom iväg på just DENNA konserten. Inramningen var perfekt, lagom dåligt väder för att man skall stå ut i värmen men ändå uppehåll när huvudakten gick på scen. Även fast jag stod väldigt långt fram så kändes inte publiktrycket som ett problem. Antar att åldersblandningen och bar-avdelningarna gjorde sitt till. När vi ändå talar om uppdelning, grejen att använda armband för entren var SUVERÄNT tänkt. Nu gick det lätt att gå in och ut från området när det var artister som man inte brydde sig om. Jag och min tjej kunde gå iväg och käka en ordentlig middag borta i Svingeln istället för att grisa i oss varsin pulled pork eller Langos. Dessutom kunde man gå över till 7/11 och köpa en kopp kaffe och godis till ett överkomligt pris, istället för att bli skinnad på området. Hoppas fler tar efter detta. Kan som jämförelse säga att BIG4 var en pina i solen, att inte kunna gå iväg var rätt jobbigt.

    Konserten då:

    Jo som sagt min först KENT-konsert. Eftersom jag visste att KENT levererar när det är LIVE så var mina förväntningar rätt höga. Inledningen på konserten var all annat än den andrenalinkick som man annars förväntar sig på en Stadionspelning. Det gjorde att man inte kom igång riktigt. Som många påpekar så är Kent inte de stora gesternas band, Jocke visar aspirationer på att vara en Svensk Gahan men han är just så coolt återhållsam i sitt kroppspråk som han förväntas vara. 5-6 låtar in i settet så känns det som att bandet har vaknat upp ur sin morgontrötthet och sparkat igång fabrikerna i arbetarstaden Göteborg. Själv står jag bara och FÅNLER sn ren och skär lycka! Efter en väldigt stark version av "Hjärta" så chockas jag av storheten i att äntligen få höra "Dom andra" live. Beatrice Eli's härliga scennärvaro i Godhet höjer den flera snäpp. Där på rullar det på så snabbt att jag förvånat tittar på klockan när Jocke säger att "Den Andra sidan" blir kvällens sista låt. 1,5 timmar så snabbt? Extranummer såklart! Det kommer nog vara få personer som säger emot mig när jag påstår att "Sverige" fick en fullkomligt EPISK inramning denna kvällen. 999 fick möjlighet att blomma upp i den stadionrökare som den är. Otroligt drivande trumkomp, bra komponerat och tja.. jag är mållös. När de avslutade med 747 så hade jag kapitulerat för länge sedan, jag bara lät mig bli överkörd av den underbara melodin och texten.

    Eftersom detta var min första kent-spelning så hade jag aldrig förstått ståhejet kring "Mannen i den vita hatten", jo den är bra på plattan osv men.. Nu förstod jag verkligen! Finalen på kvällens sista extranummer med fyverkerier, konfetti och allmän eufori fick mig att stanna upp i ett lyckligt flin och gråta en skvätt för att släppa på den klump av glädje jag hade i halsen. Så jävla bra! (och i ärlighetens namn kommer klumpen tillbaks igen när jag skriver detta).

    Sedan ljuset? Jodå, det märktes att Summerburst och Kent delade på kostnaderna. Det var en ljusshow som var långt utöver det vanliga. Snyggt att de inte använde följespottar, det gav en snygg inramning.

    Tänker inte sätta betyg och sånt, jag nöjer mig med att spelningen LÄTT kvalade in på top 5.

    Ps Jag kunde inte låt bli att dra lite på smilbanden åt alla mer eller mindre medvetna småvinkar som gavs till Depeche Mode. (Nedräkningen innan, Sjunga bakom ett svart skynke, Ett brinnande Stearinljus i svartvitt, Jockes kläder osv). Ungefär som att Antony Corbijn varit med och gett lite goda råd. Sånt är dödsskönt! Ds.
    Senast redigerat av Ackord den 2014-06-02 klockan 14:54.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •