Innan fattade inte jag vad Ingenting handlade om. När jag såg halva videon (fram till gorillan) klarnade allt för mig.
Anledningen till att alla djur är med är att de är utrotningshotade (alla utom hästen). Människor tar bort allt de inte behöver och till slut är det ingenting kvar. Tänk på fågeln som sprängs, och det är inte fågel fenix som återföds.
Hästen, pianot, ryttarinnan på omslaget (en modern Jeanne D'Arc), de konstiga symbolerna som kom upp på förstasidan förut (skatan, den franska liljan, gubbarna och schackpjäsen) är symboler för allt gammalt som vi har lämnat bakom oss. Tidigare var hästen viktig för samhället; den användes som transportmedel, plog etc. Nu har vi skapat en värld där allt levande är dödsdömt.I början "håller" Sami i flygande fåglar som om han kontrollerar dem. I slutet sprängs fågeln till ett skottljud.
I videon står bandet i något metallskjul och har skyddsglasögon, som om de vore de enda överlevande.
Vad gäller texten så är det väl rätt uppenbart: Ingenting är kvar i den förlorade världen som vi har vuxit upp i och haft som vårt hem. Trots allt bryr sig ingen, tv-reklamen rullar och det blir sport ändå.