Det stod i papperstidningen, "Nöjesbladet" eller vad dom kallar den, sidan 9 (bland annat
efter alla dessa Let's dance- och schlagerfestivalen-låtsasnyheter!
och att dom inte webbat det är ju också en stor gåta) under rubriken
Gahan: Vi är ett starkt lag.
Sen huruvida man värderar nyheter från Aftonbladet kan man ju ha olika åsikter om...
Alla Gahan-citat:
- Det har varit svårt för Martin att släppa in någon annan i skapandet. Tiden runt Exciter gav jag helt upp att ens komma med förslag, för det var dödfött. Men den här gången har han gett både mig och Ben Hillier (producent) mer inflytande.
- Martin köpte mängder med gamla synthar och trummaskiner på eBay och varje dag kom det nya paket till studion. Så de har vi använt mycket, plus att vi har experimenterat fram mycket av ljuden själva, som vi gjorde på den gamla goda, analoga, tiden.
- Äh, nuförtiden vet du... Jag står inte ut med att sitta och vänta på att någon ska komma och spela gitarr eller nåt, som det kunde vara förr i världen. Då hade vi en gängmentalitet och en ganska... vild livsstil.
- Det märks att han (Martin, min anm.) har blivit mer koncentrerad i sitt låtskrivande (pga att Gore har slutat dricka alkohol, min anm.) Tillsammans är vi ett starkt lag.
Efter skivsläppet den 20 april väntar DMs längsta turné någonsin. Hittills har turnedatum för sommaren och hösten släppts, men i vinter kommer gruppen tillbaka till Europa för en inomhusturné.
- Vi har bara en spelning annonserad i Sverige hittills (Arvika) med det kommer definitivt att bli fler, det är jag säker på.
- Jag minns första gången vi var i Sverige. Jag var nitton och vi spelade Just Can't Get Enough i något uselt tv-program tillsammans med Phil Collins, säger Dave med ett leende. Åh... vi har många kära minnan från SWE.
Tror du att SOTU kommer göra sig bra live?
- Absolut. Det finns en soulig känsla i plattan som ska bli fantastiskt rolig att framföra live. Och showen kommer att bli magnifik. Arbetet med detaljerna pågår faktiskt just nu i denna stund och det blir något utöver det vanliga.
LONDON.
Robert Triches