Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 33

Ämne: lyssnar ni på texter?

rymdroffe
    Guest

Post lyssnar ni på texter?

lyssnar ni på texterna när ni lyssnar på musik?
    (själv gör jag det)

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Ja, men inte alltid så noggrant som när jag lyssnar på Kents texter. Jag försöker undvika att sitta med texthäftet framför mig, för då tar texterna all plats på bekostnad av musiken.

Man blir påverkad av texthäftets utformning också. Tillbaka till samtiden ger ett rörigt intryck när man sitter och följer med i texten, eftersom det är så mycket överstrykningar, ändringar och ditkladdade ord. Det kan ha sitt värde att få en inblick i arbetsprocessen, men inte samtidigt som man lyssnar på skivan.
    Låt dom komma nu

Erfaren medlem rose_noires avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

jag lyssnar på texter när jag lyssnar på litauisk musik. jag gör det oxå när jag lyssnar på svensk musik för att se hur mycket jag förstår. men på andra språk lyssnar jag inte så noggrant.
    Besegra inte
    Slå inte tillbaka
    Ge inte upp

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Det händer väl, men jag är inte så noga med det om vi säger så.

Medlem Sirbestonens avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Självklart att jag lyssnar på texterna.
    Det ligger tomhylsor i parken
    Våra fötter är en meter
    över marken

Standard

jag tycker att texter är otroligt viktiga! alltså, jag är en sådan som jämt lyssnar på texterna och typ överanalyserar dem. typ "undra vad han tänkte när han skrev den här raden.." osv..
    vi drömmer nog alltid om saker vi glömt

Erfaren medlem 13_Maj_tjejens avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Jag lyssnar väldigt noga på texterna.
    "Getting old is not for sissies."

rymdroffe
    Guest

Cool

Citat Ursprungligen postat av carpeominous Visa inlägg
    jag tycker att texter är otroligt viktiga! alltså, jag är en sådan som jämt lyssnar på texterna och typ överanalyserar dem. typ "undra vad han tänkte när han skrev den här raden.." osv..
    samma här

Erfaren medlem svarta tårars avatar
    Reg.datum
    Jan 2006

Standard

Jag tycker att texterna är jätte viktiga. Läser alltid i genom text-häften när jag får skivan...
    ...Svarta tysta tårar...

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det hänger väl ofta ihop, bra musik med dåliga texter är ovanligt (skulle vara BD isf) och tvärtom också. Bra låtar har texter som är värda att lyssna på.

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

"A-musiken":
    Den viktiga musiken, den som berör, har alltid en bra text (om det inte är klassisk musik förstås).

"B-musiken":
    Musik som bara är skön att lyssna på, men inte mer, kan ha en halvdan text, men då fyller den musiken automatiskt en helt annan funktion för mig. Här är texten oviktig (sålänge den inte förmedlar några osympatiska värderingar).

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jag aktar mig väldigt noga för att aktivt försöka analysera och dissekera meningar, ord och symbolik i viktig musik.

Jag vill inte "ta genvägen via intellektet", för då finns risken att den (så viktiga) intima känslomässiga upplevelsen av låten förstörs.

Kommer inte känslan (som bygger på min instinktiva tolkning av text och ton) till mig spontant, utan istället genom "aktiv analys av texten", så blir det svårare för mig att ta till mig texten/låten på ett privat plan.

Därför är jag totalt ointresserad av att ta del av vad personen som skrev texten själv ville förmedla ("Den handlar om min hund"), utan det intressanta för mig - i min upplevelse av musiken - är hur jag spontant tolkar texten på ett sätt som känns meningsfullt för mig och mitt liv.

Det här betyder alltså inte att jag inte läser texten, tvärtom är texten den viktigaste kompenenten i viktig musik, men jag undviker att sitta och googla t.ex. "dexedrine".

Vet jag inte vad "dexedrine" betyder här och nu, så får det vara. Kanske kommer jag i kontakt med det någon gång i livet och då kanske Ansgar & Evelyne får en annan betydelse för mig.

Nu är det ju inte så att jag följer den här principen neurotiskt som en absolut lag, men jag vill inte bli "färgad" av någon annans uppfattning eller något slags förnuft.

Haha, kanske är detta överdrivet, men jag är så mån om den där "känslan, den smygande känslan, den enda jag inte rår på"...

Speciellt när det gäller kentlåtar.

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

jag lyssnar nog till 90% på musiken

jag har aldrig fastnat för ett band pga "att dom har så bra texter"

sången känns mer som ett av instrumenten för mig

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Texterna är jätteviktiga!

Lyssnar ju knappast på nåt band BARA för att dom har bra texter, utan musiken måste också vara bra.
    Å andra sidan lyssnar jag nite på något band BARA för att de gör bra musik heller, kan har svårt för det om texterna inte säger mig något...

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem kentads avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Jag tycker att texterna är jätteviktiga.
    Fast det finns ju vissa band/artister som man inte lyssnar lika noga på som Kent.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •