Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 23

Ämne: Åsikter om fotoboken

  1. #1
    Smygare zoolooks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5

    Talking Åsikter om fotoboken

    visst katten är skivan riktigt bra, nästan helt igenom lysande skulle jag vilja säga,bra låtar, texter naturligtvis sen finfint inspelat med en produktion som är kreativ, ambitiös och minutiöst genomarbetad/-tänkt... ett konsekvent sound med vissa återkommande ljud,och några helsköna övergångar mellan nån låtar tex ger den där eftersträvansvärda, fina album-helhets-känslan
    (ja menar dom har gjort skivor som Hagnesta, tex, så ribban är ju hyfsat hög )

    men Boken... den var väl ingen direkt fullträff sas.. suddiga, lågupplösta, färglösa,grådaskiga, matta tryck med till synes helt slumpmässiga, ganska intetsägande motiv utan sammanhang..
    jag menar man skulle kunna tro att det är gjort i nån gammal kopiator / stencileringsmaskin... är detta någon typ av billigare budget-tryck helt enkelt för att spara pengar ?? man kan nästan tro det...
    ingen direkt Estetisk upplevelse i alla fall. men finns där då en djupare, underliggande mening / budskap i dessa bilder och boken som helhet kanske ? och en koppling till låtarnas ämne och texter ??

    så jag vill höra åsikter om boken, om någon verkligen tycker den är bra på nåt sätt, förklara hur
    och tolkningar,analyser av motiven + "utförande" och hur de är relaterade till musik/text/låttitlar ( om de nu ens är det..)
    alla sidorna är ju numrerade så kör i vind..
    Senast redigerat av zoolook den 2007-10-23 klockan 15:36.

  2. #2
    danbrynefall
    Guest

    Standard

    letar du länge nog så kan du nog tolka nånting "djupt" ur vad som helst. även suddiga, lågupplösta, färglösa, grådaskiga, matta tryck med helt slumpmässiga, ganska intetsägande motiv.

  3. #3
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Även om man inte gillar eller förstå sig på bilderna så finns dom ju där av en anledning. Att skapa en känsla och tema för albumet. Kent och fotograferna har säkert haft en dialog om vad dom vill ha för känsla på bilderna och vad som ska fotas. Jag är heller inte jätteförtjust i boken men det ligger nog lite mer tanke bakom än att dom slängde dit 100 foton lite hursomhelst för att fylla en bok...

  4. #4
    Medlem j.kristenssons avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Malmö, , Sweden.
    Inlägg
    68

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Även om man inte gillar eller förstå sig på bilderna så finns dom ju där av en anledning. Att skapa en känsla och tema för albumet. Kent och fotograferna har säkert haft en dialog om vad dom vill ha för känsla på bilderna och vad som ska fotas. Jag är heller inte jätteförtjust i boken men det ligger nog lite mer tanke bakom än att dom slängde dit 100 foton lite hursomhelst för att fylla en bok...
    ..undrar det
    Johan was here.

  5. #5
    Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    Stockholm, Sweden.
    Inlägg
    1 339

    Standard

    Efter första genombläddringen tyckte jag att bilderna var rätt mediokra och alldeles för många för att representera en booklet till en skiva.
    Numera tittar jag närmare på bilderna, ser tydliga kopplingar till musiken (jag ska inte räkna upp några här eftersom de är så många) samt att jag börjar gilla dem mer och mer. Som fotointresserad analyserar jag också hur bilderna är gjorda och vilken roll tekniken spelar för budskapet. Vissa bilder är enligt min mening helt fantastiska, med eller utan skivan.

    Boken är visst något att ha, den innehåller mycket substans i sig och förstärker hela skiva och upplevelsen av musiken.

  6. #6
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Jag trodde du menade "Kent - Texter om Sveriges största rockband." Den boken rekommenderar jag varmt till alla.
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    91

    Standard

    När jag först hörde talas om specielversionen som skulle vara en bok så fick jag för mig att den skulle innehålla bilder av bandet från starten tills idag. Vet inte vars jag fick det ifrån. Så jag blev ganska besviken när jag inte såg en enda bild på bandet när jag väl höll boken i min hand.
    Nu när chocken har lagt sig, och jag vet vad boken faktiskt innehåller så är det ju en äkta kent-bok tycker jag. Har alltid förknippat dystra och abstrakta naturbilder med kents musik. Det är lite hagnesta-hill-känsla över boken tycker jag, fast mer abstrakt!
    Fin bok att ha i sin kentsamling :-)
    Och så får du ju en lila skiva!

  8. #8
    Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Ort
    Norrtälje, , Sweden.
    Inlägg
    6 873

    Standard

    Här skulle det sitta fint med en kommentar från någon av bandmedlemmarna...

    Finns det någon underliggande mening med bildsamlingarna? Eller är dom bara helt random?
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

    kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

    Portfolio:http://www.berntsten.se/

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    , , .
    Inlägg
    76

    Lightbulb Lite tankar om Foto-boken!

    Jag tror det är precis som kents låtar över huvudtaget allt som kent gör. man får Tolka det som man vill!

    Här är en liten tolkning av vad jag ser i fotoboken och vad jag tänker

    Första bilden är en naturbild, en himmel och ett stort moln. Ingenting speciellt direkt utan egentligen bara en fångvind i själv fotoboken. Vad som sen följer i hela boken är liknande bilder, på natur. Men vad som också finns överallt i hela boken är några slags industri-inspirerande bilder. Vad jag ser och vad man ser om man bläddrar igenom boken fort är bilder av industri och naturbilder med skogar och hav. Något som jag tycker återspeglar sig på skivan. Och inte minst framsidan.

    Det framgår tydligt en industribaserad ljudton och då menar jag elektrisk. Men samtidigt rör det sig en harmonisk rörelse av hela skivan som återfinns i naturbilderna.

    För att få ett exempel så finns det en bild från ett flygplan eller helikopter som ser ut över en ö och ett hav. Vy från ett luftslott? inte bara låtnamnet utan hela känslan i låten.

    Precis som på framsidan finns detta också. Den hårda bilden med en häst och tjej som är mer eller mindre missplacerade i en storstad lyser bilden upp av ett Rosa ljus som jag tycker representerar harmonin i skivan och de vågade ackordgångarna som går över så otroligt harmoniskt i t.ex. Vid Din Sida och Vy från ett luftslott. Skulle bilden vara svartvit skulle den vara otroligt tråkig och nästan ful. Jag tror inte bilden handlar om att det är en häst eller inte, jag tror allt handlar om färgerna!

    Folk säger att fotoboken är rent ut sagt idioti, men näe, jag håller fan inte med. Jag tycker Jonas Linell är en riktigt duktig fotograf och hittar djup och häftiga motiv i sina bilder och jag förstår precis varför Kent har valt honom. För precis som folk inte förstår sig på kents texter och istället dissar dem gör folk exakt samma sak bilder, vilket är synd, för det är båda på sina sätt, konst.

    jag vet inte, jag kanske är långsökt ! Men vafan gör det.
    "..att folk som verkligen hatar oss ändå kan säga: fan det här är ju riktigt bra"

  10. #10
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    jag tycker att alla bilder är mycket intressanta, jag satt i säkert tre timmar och stirrade på dem och hade skivan på repeat, på vissa bilder finner man nya detaljer hela tiden otroligt kul


  11. #11
    Medlem töväders avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Underlandet
    Inlägg
    113

    Standard

    Jag gillar boken. Den har en sådan melankolisk och mörk känsla över sig.
    Visst jag kan medge att jag blev lite tvär när det var så mycket surrealistiska bilder. Men nu gillar jag dom bara mer och mer.
    why do we kill people
    who kill people
    to show people
    that killing people
    is wrong?

  12. #12

    Standard

    På något sätt så passar bokens bilder och sången "LSD, någon" perfekt ihop. Vissa av bildena ser ju ut som en knarkares våta dröm....Men missförstå mej inte...JAG gillar ju boken med bilderna...
    It’s not a question of devotion, you cannot carve your own tattoo.
    I’m not a part of your emotion, you cannot tell me what to do.

  13. #13
    Smygare zoolooks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5

    Standard

    bump, bump know what i mean??

  14. #14
    Erfaren medlem Gråbos avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    verkligheten
    Inlägg
    5 724

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zoolook Visa inlägg
    bump, bump know what i mean??
    ööh. nej.


    jag gillar hur det organiska, mjuka, formbara möter det hårda, metalliska, rätliniga.

    så finns det några fotton som är så satans snygga, som en bara måste sitta och insupa. precis som kents musik.

    fast jag känner att det är för många foton för att jag hittills ska ha orkat kolla in alla ordentligt.

  15. #15
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gråbo Visa inlägg
    så finns det några fotton som är så satans snygga, som en bara måste sitta och insupa. precis som kents musik.
    Kan du ge nåt exempel? Jag börjar undra om jag har fått samma bok.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •