Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: "Innan allting tar slut" med capo

  1. #1
    Nybörjare osynligemannens avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    26

    Standard "Innan allting tar slut" med capo

    Finns det någon som har tagit ut "innan allting tar slut" ackorden med capo och som skulle kunna lägga upp dom i denna topic?


    Reporter: Många av era fans är ju precis i den perioden som ni beskriver. Hur märker ni av det i er kontakt med fansen som ni har?

    Sami: - Man märker det speciellt på våran hemsida, vi har ju kontakt med fansen där, man märker att de är extremt frustrerade och känsliga.

  2. #2
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    "Med capo på 6:e blir det:

    Am, G, Fmaj7
    G, Dm, Fmaj7
    Am, G, Fmaj7
    G, Dm
    Fmaj7, G

    F, C, Em
    Am, G
    F
    G, F, Cmaj7"


    jag tror det var "Is" här på forumet som posta det här i förra forumet så cred till han...rätta mig om jag har fel.

  3. #3
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    "Med capo på 6:e blir det:

    Am, G, Fmaj7
    G, Dm, Fmaj7
    Am, G, Fmaj7
    G, Dm
    Fmaj7, G

    F, C, Em
    Am, G
    F
    G, F, Cmaj7"


    jag tror det var "Is" här på forumet som posta det här i förra forumet så cred till han...rätta mig om jag har fel.
    jag brukar köra Cmaj7 Em som avslutning på refrängen. kom fram till det efter att joxat lite med att transponera ackorden från orginaltonarten och tonerna som man greppar enligt vad som står på kent.nu
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  4. #4
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    och förresten...är det nån som kan tabba eller beskriva hur man spelar det där introt där jocke trixar med ett Am på acken i början live. jag brukar lägga på och ta bort lillfingret från fjärde bandet ljusa e-strängen tillsammans med a-moll-ackordet och det låter typ halvbra. och en bastab om nån sitter på det vore trevligt, basen både på skiva och live är riktigt skön
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  5. #5
    Nybörjare osynligemannens avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    "Med capo på 6:e blir det:

    Am, G, Fmaj7
    G, Dm, Fmaj7
    Am, G, Fmaj7
    G, Dm
    Fmaj7, G

    F, C, Em
    Am, G
    F
    G, F, Cmaj7"


    jag tror det var "Is" här på forumet som posta det här i förra forumet så cred till han...rätta mig om jag har fel.
    Tack crapper, och får inte glömma Is!


    Reporter: Många av era fans är ju precis i den perioden som ni beskriver. Hur märker ni av det i er kontakt med fansen som ni har?

    Sami: - Man märker det speciellt på våran hemsida, vi har ju kontakt med fansen där, man märker att de är extremt frustrerade och känsliga.

  6. #6
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    och förresten...är det nån som kan tabba eller beskriva hur man spelar det där introt där jocke trixar med ett Am på acken i början live. jag brukar lägga på och ta bort lillfingret från fjärde bandet ljusa e-strängen tillsammans med a-moll-ackordet och det låter typ halvbra. och en bastab om nån sitter på det vore trevligt, basen både på skiva och live är riktigt skön
    menar du inte ljusa e från 3e bandet från capot, det är nog bara att släppa lilfingert och sätta på den när det passa i låten, kan föröska tabba senare ikväll

  7. #7
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    Innan allting tar slut live intro.
    Capo 6e bandet
    Am
    e---0---0----0-3-3---0-0-0-0-0----0-0-0-0-0-0----0-0-0-0-0-0--------------------------------
    B--1---1----1-1-1---1-1--1-1-1---3-3-3--3-3-3----1-1-1-1-1-1---------------------------------
    G--2---2----2-2-2---2-2--2-2-2---2-2-2--2-2-2----2-2-2-2-2-2-------------------------------
    D--2---2----2-2-2---2-2--2-2-2---2-2-2--2-2-2----2-2-2-2-2-2-------------------------------
    A--0---0----0-0-0---0-0--0-0-0---0-0-0--0-0-0----0-0-0-0-0-0------------------------------
    E---------------------------------------------------------------------------------------------------


    Sådär ungerfär tror jag, testa spela det i samma takt.

  8. #8
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Sen börjar han ibland med andra strängen först att sätta lillfingret på och sen första strängen och sen andra vändan första strängen följt av andra strängen. Men det är bara trixa lite själv.
    Emellan dom små riffen är det Fmaj7.
    Senast redigerat av Is den 2007-05-29 klockan 21:39.
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  9. #9
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    jag brukar köra Cmaj7 Em som avslutning på refrängen. kom fram till det efter att joxat lite med att transponera ackorden från orginaltonarten och tonerna som man greppar enligt vad som står på kent.nu
    Det ska vara C innan Cmaj7 i slutet av refrängen också.
    G, F, C, Cmaj7 alltså.
    Så spelar jag i alla fall.
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  10. #10
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Sen börjar han ibland med andra strängen först att sätta lillfingret på och sen första strängen och sen andra vändan första strängen följt av andra strängen. Men det är bara trixa lite själv.
    Emellan dom små riffen är det Fmaj7.
    det handlar väl mest om att köra lite på känsla...så att det låter bra.

  11. #11
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    det handlar väl mest om att köra lite på känsla...så att det låter bra.
    som jag gör ungefär...brukar bara trixa lite med lillfingret så det låter snyggt...kanske är bättre att göra en mer personlig grej än kopiera rakt av

    ingen som gett sig i kast med basen. den är riktigt jävla skön, både live och på skiva...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  12. #12
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    tyvärr så har jag ingen bas, annars skulle jag nog tabba ut basen till de flesta kentlåtar också...


    "kanske är bättre att göra en mer personlig grej än kopiera rakt av"

    exakt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •