Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22

Ämne: cowboys

  1. #1
    Nybörjare
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    13

    Standard cowboys

    Är det någon som har några intressanta tolkningar på den låten?
    Det är personligen mig favoritlåt med kent och det vore intressant att höra om någon tycker likadan
    / Tina

  2. #2
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    http://www.kentpaus.com/cover/cowboys.mp3 riktigt bra cover, gillar honom.


  3. #3

    Standard

    underbart låt, verkligen. har ingen tolkning dock. kanske kommer om ett tag. haha!

  4. #4
    Erfaren medlem JoakimArringers avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    6 263

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av halvfyra Visa inlägg
    Är det någon som har några intressanta tolkningar på den låten?
    Det är personligen mig favoritlåt med kent och det vore intressant att höra om någon tycker likadan
    egentligen är nästan alla kent låtar svåra att tolka och det är det som är lite av det härliga med kent. Alla har olika tolkningar och det bästa man kan göra är nog att bara njuta av musiken och se glad ut men låten är otroligt bra
    Jag är rädd att man glömmer, glömmer allt
    Som vi glömde att vi älskade varandra . .


  5. #5
    Erfaren medlem JoakimArringers avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    6 263

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    http://www.kentpaus.com/cover/cowboys.mp3 riktigt bra cover, gillar honom.
    bra men kanske inte det bästa man hört men som sagt är det bara en som kan sjunga kents låtar och det är J.Berg ingen kan sjunga som han..
    Jag är rädd att man glömmer, glömmer allt
    Som vi glömde att vi älskade varandra . .


  6. #6

    Standard

    Tycker att det är en väldigt intressant låt rakt igenom. Stort plus för gitarrerna, hjärtpulsen, synten och det rytmiskt knackande noiset som man hör då och då (som tydligast).
    Du och jag, Döden <3

  7. #7
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Han hittar tillbaka till Hagnesta Hill (maskiner i djup sömn) till en barndomskärlek, eller någon han glömt kvar. Han försöker göra allt för att förklara, men det går inte.
    "Hennes mun är som ett sår" kan ju betyda att han inte kommer åt, att det kliar, det gör ont, för att han inte kommer henne nära inpå.
    Men jag tycker refrängen talar för sig själv, det handlar om olycklig kärlek, det är ju definitivt den känslan man får.
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  8. #8
    Erfaren medlem iias avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Ort
    Sundbyberg, Sweden
    Inlägg
    6 576

    Standard

    "Hennes mun är som ett sår" har jag alltid tolkat som att hon säger saker som gör ont.

  9. #9
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av iia Visa inlägg
    "Hennes mun är som ett sår" har jag alltid tolkat som att hon säger saker som gör ont.
    Det är ju också jävligt bra.
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  10. #10

    Standard

    För att gå tillbaka till det här med tolkning...

    Jag läste någonstans en recension av Kent där författaren summerade temat/budksapet i Isola till "längtan ut och bort". I och med turnéerna åkte Kent bort till platser dit de aldrig varit förut och under resans gång skrev de texter till nästa skiva, Hagnesta Hill, som följaktigen hade lite motsatt tema: "längtan hemåt".

    Början av Cowboys är en blandningen av hjärtslag och sprakiga telefonsignaler som, åtminstone enligt mig, skapar en suggestiv och stark bild. På samma sätt som textraderna
    "Och så går hjärtat mitt sönder
    Det har varit ett ensamt år
    Jag ska aldrig ignorera dig igen"
    tyder också på att det handlar om längtan hemåt, efter någonting eller någon han/de/vi håller kärt.

    Jag personligen får känslan av att det är ganska blandade känslor, det finns en överhängande skuldmedvetan, "jag ska aldrig igonerar dig igen" men samtidigt kanske det inte är enbart längtan, liknelsen "som telenätet drömmer om svalorna i vår" talar om en viss oro, kanske till och med rädsla eller bävan...
    Senast redigerat av Excellente den 2008-03-08 klockan 10:06.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    http://www.kentpaus.com/cover/cowboys.mp3 riktigt bra cover, gillar honom.
    Vad heter artisten?

  12. #12
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Cowboys, tillsamans med Berg&dalvana, är enligt mig skivans bästa. Och intressantaste. Dessutom tror jag att Cowboys skulle fungera om bandet arbetade om den lite till sommaren och gjorde en TTS-version och körde den live, den har många intressanta ljud som lätt kunde moderniseras med synthar och så.

    Om man ska försöka tolka låten får man väl se till en person man längtar tillbaka till, en person man håller kär men som man inte får möta under en väldigt lång tid.

  13. #13
    Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Falun, Sweden.
    Inlägg
    1 189

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Excellente Visa inlägg
    Början av Cowboys är en blandningen av hjärtslag och [b]sprakiga telefonsignaler[b] som, åtminstone enligt mig, skapar en suggestiv och stark bild.
    Notera även att rösten är fixad så att den nästan låter som en "telefonröst". Protagonisten kanske pratar i telefon och texten är det som sägs?

  14. #14
    Medlem buster89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Norge (men älskar svenska språket)
    Inlägg
    323

    Standard

    Måste återuppliva denna tråd. Har lyssnat väldigt mycket på "Cowboys" dom senaste dagarna. Har alltid tyckt det är en mycket fin låt, men den har växt ännu mer på senare tid... helt fantastiskt vacker, är den. Märkligt översedd dock, jag tycker den tillhör Kent sina "dolda skatter," en låt som folk inte så ofta pratar om men som ändå tillhör deras mest känsloladdade, interessanta stunder (dit räknar jag även "Indianer" och "Elever"). Håller med om att den är bland Hagnesta Hill:s allra skönaste låtar, i sällskap med "Kevlarsjäl" och "Berg&Dalvana." Vore mäktigt att se den live.



  15. #15
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Jag hörde för längesen en akustisk version av Cowboys från en fransk radiokanal, mycket vackert!! För övrigt, Elever måste väl vara det vackraste bandet skrivit?
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •