Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 46

Ämne: Tolkning av Sverige?

  1. #31

    Standard

    Med denna text...

    "Välkommen, välkommen hit
    Vem du än är var du än är"


    ... Tror jag Mr. Berg syftar på Sveriges misslyckade invandrings- och integrationspolitik och att han gör narr av den.

  2. #32
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oggemannen Visa inlägg
    Med denna text...

    "Välkommen, välkommen hit
    Vem du än är var du än är"


    ... Tror jag Mr. Berg syftar på Sveriges misslyckade invandrings- och integrationspolitik och att han gör narr av den.
    Jag är rätt övertygad om att det är ett ärligt välkomnande till alla att de är välkomna till sverige vem de än är och var de än kommer ifrån, utan ironi eller något sådant alls.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  3. #33
    Erfaren medlem Sockeeers avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Värmland, Karlstad
    Inlägg
    3 901

    Standard

    Man blir ju deprimerad av våran nationalsång...

  4. #34
    Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    C14H19NO2
    Inlägg
    5 554

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sockeeer Visa inlägg
    Man blir ju deprimerad av våran nationalsång...
    Vad har det med låten Sverige att göra?
    Varför blir du deprimerad av nationalsången?

  5. #35

    Standard

    "... En tiger som skäms, jag vet hur det känns."

    Kan detta ha varit den mening som lade grund för omslaget? Ser ju onekligen ut som om tigern på omslaget skäms lite halvt.
    Skulle jag träffa oss och vara 15, skulle jag bli otroligt besviken. "Vilka är de här trötta, feta gubbjävlarna?"

  6. #36
    Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    4 218

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oggemannen Visa inlägg
    "... En tiger som skäms, jag vet hur det känns."

    Kan detta ha varit den mening som lade grund för omslaget? Ser ju onekligen ut som om tigern på omslaget skäms lite halvt.
    Möjligt. Men tiger syftar nog på Sverige, vilket känns underförstått. "En svensk tiger".
    Mr Orange

  7. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Möjligt. Men tiger syftar nog på Sverige, vilket känns underförstått. "En svensk tiger".
    Jojo, det är jag med på.
    Skulle jag träffa oss och vara 15, skulle jag bli otroligt besviken. "Vilka är de här trötta, feta gubbjävlarna?"

  8. #38
    Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    4 218

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oggemannen Visa inlägg
    Jojo, det är jag med på.
    Jag insåg det någonstans mitt i inlägget. Vet inte varför jag postade det.
    Mr Orange

  9. #39
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ort
    Solna
    Inlägg
    5 155

    Standard

    "Sverige, Sverige älskade vän
    En tiger som skäms"
    Handlar väl om hur vi har gått från att hylla och älska vårat land och dess historia till att skämmas över den. "En svensk tiger" sa vi ju under andra världskriget. Då var vi stolta över landet, medans idag skämms vi vårt land, och är opatriotiska.

    "Jag vet hur det känns
    När allvaret har blivit ett skämt
    "
    Här ser vi början på det hat som Jocke uttalade mot Darin och alla "Markoolio-idioter" 2005(?). I Sverige får man liksom inte vara allvarlig utan att tas som tråkig, pretentiös, etc., saker som kent har fått dras med under mer eller mindre hela deras karriär. (Jämför även raden "Det här är Sverige/Snälla gråt när ingen ser" i "Det finns inga ord")

    Raderna "Välkommen, välkommen hit/Vem du än är var du än är" speglar hur gästvänliga vi svenska är. Vi bjuder gärna in folk på fest, etc., även folk vi knappt känner. Typ "Visst kan du dra med dig dina vänner ut hit på den där festen. Jag känner dem inte, men visst får de komma!". Det är nog även en pik till den svenska invandringspolitiken där vi släpper in mer eller mindre vem som helst, utan någon större koll på vem de är.
    Sen idag, trots att det hände efter låten skrevs, så kan kan jag inte låta bli att dra paralleller till socialdemokraternas slogan 2006, "Alla ska med". Skulle kunna bli en bra titel på en kentlåt känner jag så här spontant^^

    "Duka din veranda till fest
    För en långväga gäst
    "
    Samma som ovan, om den svenska gästvänligheten.

    "I landet lagom är bäst"
    En ganska uppenbar rad i min mening. Svenskan är typ det enda språket som har ordet "lagom" i sig.

    "Vi skålar för en midsommar till
    Färsk potatis och sill
    Som om tiden stått still
    "
    Den svenska viljan till att bevara traditioner. Kalle Anka på Julafton, Sill på Midsommar, Släktträffar, kent på sommarturné och Socialdemokrater i Regeringen. Det ska alltid vara samma, som om tiden stått still.

    "Regnet slår mot rutorna nu
    Men natten är ljus i ett land utan ljud
    "
    Den typiskt svenska sommaren med regn och ljusa nätter. Kan inte låta bli att dra paralleller till "Det finns inga ord" och raderna "Sjung sånger för mig på radion/Sjung för mig igen, du lät som regn" samt "Sjung en sång utan ord om ljusa nätter/Sjung för mig igen, du lät som snöfall". När vi ändå är inne på "DFIO" så känner jag att den är lite grann som "Sverige 2.0".

    Alla har väl suttit i en sommarstuga på landet en sen, ljus natt och bara hört regnet som slår mot rutorna i en övrigt tyst omgivning? Jag kan inte låta bli att få barndomsminnen från min mormors stuga i Dalarna där jag tillbringade varenda barndomssommar, när jag hör dessa rader. Hur jag ibland satt uppe och bara tittade ut genom fönstret, och allt som hördes var regnet som slog mot rutorna och någon enstaka bil som åkte förbi på landsvägen utanför. Ah, minnen.

    I min mening så är "Sverige" varken en hyllning eller ett hån mot vårat land, utan en beskrivning. Sedan är det upp till lyssnaren att avgöra vad han/hon vill klassa det som.
    "Kärlek är som en blomma, även den vackraste dör"


  10. #40
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KRM Visa inlägg
    Det är nog även en pik till den svenska invandringspolitiken där vi släpper in mer eller mindre vem som helst, utan någon större koll på vem de är.
    Om jag känner Jocke rätt så är det en ärlig inbjudan till att vem som helst ska få komma hit till öppet sverige.
    I sådana fall en pik som vill stänga ute vissa från det svenska samhället.

    Sen idag, trots att det hände efter låten skrevs, så kan kan jag inte låta bli att dra paralleller till socialdemokraternas slogan 2006, "Alla ska med". Skulle kunna bli en bra titel på en kentlåt känner jag så här spontant^^
    Ja, han öppnar ju en av deras bästa låtar med "Ingen lämnas kvar". Exakt samma sak, annan formulering.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  11. #41
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ort
    Solna
    Inlägg
    5 155

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Om jag känner Jocke rätt så är det en ärlig inbjudan till att vem som helst ska få komma hit till öppet sverige.
    I sådana fall en pik som vill stänga ute vissa från det svenska samhället.
    Det är det säkert
    Men det jag menar är att han syftar säkert på det som de flesta svenskar anser idag, att alla får komma hit

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Ja, han öppnar ju en av deras bästa låtar med "Ingen lämnas kvar". Exakt samma sak, annan formulering.
    Hehe, jo, har tänkt på det också
    "Kärlek är som en blomma, även den vackraste dör"


  12. #42
    Erfaren medlem Sockeeers avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Värmland, Karlstad
    Inlägg
    3 901

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Clive_Burrs_granne Visa inlägg
    Vad har det med låten Sverige att göra?
    Varför blir du deprimerad av nationalsången?
    EFTERSOM det va tal på att många ville ha sverige som ny nationalsång herregud. OCH för att jag tycker att den låter sorglig.

  13. #43
    Nybörjare
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    25

    Standard

    Jah tolkar texten i "Sverige" som ironi i alla fall.
    Paradise comes at a price that I am not prepared to pay

    (Muse - Megalomania)

  14. #44
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Louisola Visa inlägg
    Jah tolkar texten i "Sverige" som ironi i alla fall.
    Hela texten?
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  15. #45
    Medlem Lennys avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Litenstadnånstans
    Inlägg
    289

    Standard

    Alltid sett den som rent ironsik och det tror jag man ska.
    Kan inte se nåt annat än att den handlar om det fega lilla försiktiga
    Sverige, där inget ska ändras utan vara som det alltid varit.

    Har därför lett för mig själv när den sjungs som en fin sommarvisa på
    skolavslutningar och dylikt, det skär sig med rätt bra med vad låten egentligen tar upp.
    Mina tankar är så klara nu
    Ni kan släppa den där bomben nu
    Över axeln ser jag pärlband av blåljus
    Vår hämnd blir ljuv

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •