Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: nyinspelning av en timme en minut

  1. #1
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard nyinspelning av en timme en minut

    jag har funderat lite på om kent borde göra en nyinspelning av en timme en minut. den version som de körde på turnén och som de kört sen isolatiden -97 (åtminstone har källor sagt det till mig) skiljer sig markant från orginalet. har inte hört när kent körde den live 96 men enligt andra källor var den arrangerad såsom på skivan. men sen hände något och de började köra den oerhört sköna versionen som vi fick avnjuta på turnén i höst och som de körde bland annat på vega 05 (jag skrek av lycka när jocke tog fram sin acke och de körde den), minns inte om de körde den i malmö på t19 men på nåt annat ställe tror jag. asus-plocket som de inleder med är så jävla enkelt men ändå så underbart skönt. sen när alla andra instrument kommer in och bygger upp melodin ovanpå plocket ger det en gåshud. och sen samis mer "svepande" gitarr (vet inte hur man ska förklara det, det är inte slide har jag för mig men det sveper liksom och låter nästan som slide) och jockes 'men jag jag tänkte aldrig så långt/vi tänker aldrig så långt' är så otroligt jävla bra. låten är ju väldigt omarbetad live och frågan är om det skulle passa att lägga på skiva och isf var? troligtvis vill kent inte spela in en snart 12 år gammal låt, det var väl ett stort undantag och enorm lycka för oss fans att rödljus och en helt ny karriär gjordes i nyinspelning, men det vore kul att leka med tanken på att plocka in låten med det arrangemanget i en studio och förstärka allting och kanske lägga på lite mer synthar eller pilla mer med gitarrerna. som sagt, det kommer ju aldrig att hända men den versionen är så underbart jävla bra att det vore synd om den inte hamnade på skiva och fick växa till sig i en studio...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  2. #2
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    jo, den är jävligt grym!

    som sagt. det vore det kul om de spelade in typ två nya låtar som de har gjort extreme makeover på, på scenen till nästa B-sidor eller något liknande om det kommer...

  3. #3
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Anledningen till att "Rödljus" och "Karriär" spelades in på nytt var att studion där originalinspelningen gjordes var så liten att vi inte fick plats att sätta upp instrumenten.
    Man kunde bara vara tre(!) personer åt gången i rummet. Därför blev b-sidorna på "Kräm" som de blev. Jättebra begränsning iofs.
    Av ngn anledning kändes det relevant att spela in versioner på "Rödljus" & "Karriär" där instrumenteringen kunde bli som vi tänkte oss från början(sen kan man ju alltid diskutera nyttan i de nya versionerna).
    Av "En timme" finns en riktig version på platta redan.
    Den "nya" versionen (som vi kört sen HH typ) är något som gjorts bara för att vi ibland tröttnar på gamla arr, och jag vill minnas att vi kände att den var lite "grottig" i sitt originalarr när vi repade inför någon turné, men ändå ville spela den.
    Men den versionen finns väl ändå på fem miljoner (skitkassa) bootlegs på nätet om man nu pysslar med sånt.
    Ser ingen poäng i att slösa tid i studion på en 11 år gammal låt (som ni sa), när man kan spela in en ny.
    Tiden räcker inte till!!!

  4. #4
    Erfaren medlem iias avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Ort
    Sundbyberg, Sweden
    Inlägg
    6 576

    Standard

    Fast... låtarna finns ju redan i sina originalversioner, de är väl bra som de är, jag håller med Jocke, roligare med nya låtar.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Anledningen till att "Rödljus" och "Karriär" spelades in på nytt var att studion där originalinspelningen gjordes var så liten att vi inte fick plats att sätta upp instrumenten.
    Man kunde bara vara tre(!) personer åt gången i rummet. Därför blev b-sidorna på "Kräm" som de blev. Jättebra begränsning iofs.
    Av ngn anledning kändes det relevant att spela in versioner på "Rödljus" & "Karriär" där instrumenteringen kunde bli som vi tänkte oss från början(sen kan man ju alltid diskutera nyttan i de nya versionerna).
    Av "En timme" finns en riktig version på platta redan.
    Den "nya" versionen (som vi kört sen HH typ) är något som gjorts bara för att vi ibland tröttnar på gamla arr, och jag vill minnas att vi kände att den var lite "grottig" i sitt originalarr när vi repade inför någon turné, men ändå ville spela den.
    Men den versionen finns väl ändå på fem miljoner (skitkassa) bootlegs på nätet om man nu pysslar med sånt.
    Ser ingen poäng i att slösa tid i studion på en 11 år gammal låt (som ni sa), när man kan spela in en ny.
    Tiden räcker inte till!!!
    Apropå bootlegs med tvivelaktigt ljud, planerar ni att släppa något livematerial på cd eller dvd för en chans att återuppleva senaste eller kommande turné? Jag har letat en del men det verkar väldigt tunt med officiellt livematerial överhuvudtaget.

    Sorry för min OT Tobbe.
    cigarrer.org - för lite ro i vardagen

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Helsingfors, Finland.
    Inlägg
    273

    Standard

    Bandet har ju meddelat oerhört många gånger att de inte kommer att släppa något live material, för live skall upplevas live, inte hemma.

    Förövrigt tycker jag att det är fantastiskt med nyinspelningar, men som Jocke sa kanske ändå mer fantastiskt med nytt material. Efter Jockes kommentar har jag den bilden att vi inte någonsin mer kommer att få nyinspelningar av några gamla låtar. De har väl i dagens läge helt ok läge gällande studio.

    Annars så tycker jag att det är kul med lite uppgraderade versioner live, men om man skulle få de på platta skulle de kanske inte kännas så speciella mer, man kanske skulle märka att originalen i sig är bättre när man lyssnar sig in i dom ordentligt.
    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är bara Markus jag och Martin som vet vad låtarna faktiskt heter i vårt band.

  7. #7
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Ser ingen poäng i att slösa tid i studion på en 11 år gammal låt (som ni sa), när man kan spela in en ny.
    Word! ....
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  8. #8
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    just ja, det där om rödljus minns vi ju. den före detta städskrubben på bmg och det feta 80-talsreverbet som hela låten kördes igenom. vad var det nu för pris till den som kunde höra nånting av rummet i låten?
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  9. #9
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    och förresten så känns det lite som att den ursprungliga versionen av en timme en minut gör sig bäst på skiva. känns som att alla tjocka gitarrmattor kommer till sin fulla rätt på skiva, skulle det verkligen gå att återskapa det extremt sköna manglandet från mitten av låten och i outrot med tre gitarrer och en bas på scen? egentligen är båda versionen sköna på sitt sätt och sköna i sina respektive kontexter. albumversionen med sitt kompakta och 'tunga' sound (eller hur man nu ska beskriva det, det känns liksom, komprimerat och hoptryckt men samtidigt jävligt explosivt) och alla gitarrerna som byggs upp efterhand. och sen får man höra ett helt annorlunda arrangemang live som är jävligt jävligt bra. hoppas att så många så möjligt får uppleva den live för den nya versionen är så jävla bra. jag kan inte komma ifrån att introplocket är så enkelt men ändå genialiskt och sjukt snyggt...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  10. #10
    Medlem frippe99s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    1 596

    Standard

    Originalarrangemanget av En helt ny karriär med den underbara "ping-pong" synthslingan ihop med gitarrerna i outrot gör låten till en av mina absoluta favoritlåtar.

  11. #11
    Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    3 038

    Standard

    ahh farbror crazy frog försöker vara litegrann "indie" och nämner bootlegs



  12. #12
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frippe99 Visa inlägg
    Originalarrangemanget av En helt ny karriär med den underbara "ping-pong" synthslingan ihop med gitarrerna i outrot gör låten till en av mina absoluta favoritlåtar.
    Min med, den är huuur bra som helst verkligen.
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •