Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: skev hals

  1. #1
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard skev hals

    jag behöver lite rådgivning om det är nån som kan mycket om gitarrbyggande och reparation och liknande. jag har haft problem med min akustiska gitarr ett tag, minns inte vilket band men nånstans kring mitten var det två band där man fick samma ton, vilket band man än tryckte ner. om man försökte 'böja' lite på halsen kunde man nästan få fram olika toner som det ska vara.

    för några veckor sen bytte jag strängar och då började jag ana lite svagt 'rassel' i strängarna men inget större problem. nu är det dock så illa att så fort jag trycker ner understa strängen var som helst på halsen blir den dämpad. det går bara att få ljud i den när man slår an den lös. de andra strängarna låter en aning dämpade men inte lika illa som höga e-strängen.

    frågan är nu om det är halsen som har blivit skev eller om jag behöver byta stall. vill helst inte göra det sistnämnda eftersom den är så skön att spela på som den är nu när det är ganska låg stränghöjd. och om halsen blivit skev, kan detta åtgärdas av nån kunnig musikaffär eller gitarrbyggare och kan det isf kosta mer att fixa än vad det skulle kosta att skaffa en ny gitarr (gav 1800-1900 för den här för 6 år sen).

    kan även tillägga att längst ner på halsen, två band ovanför ljudhålet sitter, eller snarare har suttit sex skruvar inskruvade i kroppen men som brutits av på nåt sätt så att halva skruven sitter kvar i hålet på nåt sätt och andra halvan med huvudet på är lös. kan lägga upp bild på det om det behövs.

    men som sagt, frågan är om det kan bero på att halsen är skev och om det isf går att göra nåt åt det och om det är värt att låta göra det i nuläget eller om jag borde lägga en 2-2500 på en ny gitarr (vill ha en svart med cutaway och hyfsat micksystem så den duger att koppla till inspelningsutrustning, kollade på en ibanez V72 på musikbörsen idag som var nersatt från 2500 till 1900) och därefter vänta med att laga den andra tills jag verkligen har råd med den. har trots allt skrivit och spelat in en del med den så det känns lite hårt att 'skrota' den. nån som kan rekommendera nån musikaffär eller gitarrbyggare i malmö/lund/skåne, hade tänkt förhöra mig på malmö musikaffär där jag en gång köpte den iaf...
    Senast redigerat av tobbe non stop den 2007-12-14 klockan 21:50.
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  2. #2

    Standard

    sälj guran till en skrothadlare och köp en ny... tror nog du har råd, eller?

  3. #3
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kent_91 Visa inlägg
    sälj guran till en skrothadlare och köp en ny... tror nog du har råd, eller?
    även om det inte är världens bästa gitarr och den bara gick på 1800 har den ändå ett stort affektionsvärde för mig och jag trivs väldigt bra med den (även om jag varit lite missnöjd med ljudet ibland). och runt 2-2.5 kkr kan jag lägga på en ny acke eftersom jag inte är miljonär direkt...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  4. #4
    Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Strax utanför Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 138

    Standard

    gå till en seriös gitarr-butik (som har ett respektabelt utbud) och fråga om råd
    Is this the real life? Is this just fantasy?

  5. #5
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    gör brasved av den och köp en ny

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •