Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Strumming/Takt(?)

  1. #1

    Standard Strumming/Takt(?)

    Jag har aldrig tagit några gitarrlektioner och har svårt att veta vad man ska spela för strumming (Kallas det för takt på svenska?)

    Hur vet man?
    Till exempel om man vill spela Utan Dina Andetag?

  2. #2
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Jadu... Helt enkelt känsla, det handlar om att spela så mkt att man automatiskt hittar rätt takt i låtar. Spela spela spela!
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  3. #3
    Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Ort
    Sveriges framsida
    Inlägg
    18 202

    Standard

    Det skulle jag med vilja veta.

    Men det bästa sättet är nog att lyssna.
    Bra exempel på detta är den Akustiska engelska versionen av Cowboys är rätt bra.
    Där hör man hur han spelar.

  4. #4
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bcq Visa inlägg
    Det skulle jag med vilja veta.

    Men det bästa sättet är nog att lyssna.
    Bra exempel på detta är den Akustiska engelska versionen av Cowboys är rätt bra.
    Där hör man hur han spelar.
    annars är det att stampa med i låten och spela i samma takt som man stampar.


  5. #5
    Medlem veturs avatar
    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Stockholm, Bergshamra
    Inlägg
    409

    Standard

    Utan dina andetag tycker jag låter ganska bra om man spelar takten nånting liknande så som den spelas i t.ex. En helt ny karriär och Rödljus. För det mesta brukar jag spela på ett visst sätt om det är en lugn låt och ett annat sätt när den är snabbare.

    För lugna låtar (hoppas jag lyckas illustrera det på ett bra sätt nu =P) brukar jag spela såhär:

    v^v^v^v^v^v^v^v^
    .---.-..-..--...

    där v och ^ betecknar ner- respektive uppslag och punkterna är de takter där jag slår an på strängarna. Jag delar alltså in en takt (fyra taktslag) i sextondelar. Jag kan inte komma på någon låt på rak arm som spelas på det här sättet, men Quiet heart påminner nog lite om det. Just Utan dina andetag går ju i relativt högt tempo för att ändå vara en lugn låt, så om man spelar på det här sättet sänker man lämpligtvis tempot (annars låter det bara rörigt).

    Snabba låtar spelar jag i åttondelar såhär:

    v^v^v^v^
    .-..-...

    Men generellt är det nog bäst att prova sig fram litegrann tills man hittar ett sätt att spela på som låter bra. En kul övning, om man precis börjat spela gitarr, är att spela December och få uppslagen på rätt ställen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •