Jag viftar lite med flaggan å äter traditionell svensk mat.
Jag beger mig till Karlaplan å slentrianheilar lite.
Vadå fira? Jag lyssnar på Ebba Gröns Schweden, Schweden.
Nationaldag?
varför hata nationaldagen? är inte det lite att... ta i?
ska titta på eldkvarn ikväll nere vid mälaren
fast inte för att det är nationaldagen egentligen...
Oj oj oj! Jeg tror jeg skal ta paa meg doktorfrakken og skrive ut sterk medisin, for dere svensker kan jo ikke feire nasjonaldagen! Stygg sak.
1: Nasjonaldagen skal feires.
2: Alle barn (og alle som mentalt foeler seg som barn) har sin fulle rettighet til aa spise saa mye korv & glass som de oensker.
3: Eggedosis, jordgubbar, taarta och godis skal inntas i store mengder (glem den forbaska slankekuren, det er bare en eneste nasjonaldag i aaret!). Dessuten skal de voksne ha champagne eller annen god drikke. Men det er en uting aa bli full, for barna skal vaere like velkomne i feiringa paa dagtid..
4: Dette er dagen for aa boerste stoev av nasjonaldrakten. Pene sommerklaer er lov. Det er obligatorisk med svensk flagg (et skikkelig et i tyg, ikke noe papirflagg paa denne dag!!)
5: "Du gamla, du fria" skal synges minst 3 ganger. Alle versene! Andre nasjonalromantiske sanger kan ogsaa synges.
6: Paa kvelden er det paa tide at de voksne faar feire litt. Et restaurantbesoek er aldri feil foer en evt tar seg en fest.
7: Paa nasjonaldagen skal alle vaere glade, og alle skal inkluderes i feiringa, ogsaa ikke-svenske borgere. Man har lov til aa smile og gratulere samtlige, ogsaa folk man ikke kjenner. Kotymen er at den som blir gratulert, skal gratulere tilbake.
8: Det er offentlig flaggdag. Heis flagget!
Ellers kan jeg rapportere at Norges nasjonaldag (17. mai) neste aar faller paa en soendag; saa jeg anbefaler alle svensker aa ta en studietur til Norge for aa se hvordan det virkelig kan feires!
Og da gjenstaar det bare aa si
GRATULERER MED (nasjonal)DAGEN, SÖTA BROR!
Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!
Det där är något som aldrig skulle funka i Sverige. Folk skulle bara tro att man var smått sinnesrubbad om man gick runt och sa "grattis på nationaldagen", har jag en känsla av. Och det bevisar väl att vi borde göra en studieresa till Norge för att lära oss hur man firar.
Problemet är att vi inte tycker oss ha något speciellt att fira. Gustav Vasa blev kung den 6 juni 1523 och regeringsformen antogs samma datum 1809. Jippie! Å andra sidan innebar Gustav Vasas kröning att Sverige bröt sig ur Kalmarunionen och blev en självständig stat. Men det ligger så långt tillbaka i tiden att det inte känns som något speciellt stort att fira.
Låt dom komma nu
Tsk, tsk, tsk, utom da!
Nasjonaldagen blir hva dere gjör den til. En studiereise er å anbefale (jippi, jeg fant en måte å skrive "å" på! (° + a)!!).
Uansett, jeg håper dere gjör dagen til deres egen. Uansett forhistorien. Det kjennes godt å kunne feire seg selv. At bor i et fritt og selvstendig land, at man har grunnleggende rettigheter, at man får hva en trenger.
Dere svensker trenger nok litt oppmykning i kantene. Vi nordmenn er kanskje litt over grensen nasjonalistiske på vår nasjonaldag (vi overtar sågar byer som Stockholm, Praha, Köbenhavn osv..) Men alle er velkomne i feringa, det er det viktigste!
Jag tror att vi skulle ha firat betydligt mer om vi också blivit invaderade av Tyskland eller något annat land under andra världskriget.
Vi har varit självständiga så länge att vi inte vet hur det är när någon annan dikterar villkoren.
Men visst ska vi vara glada att vi har sluppit krigets fasor.
Låt dom komma nu
Litt dumt å sitte på en stubbe i de svenske skoger og vente på en invasjon for å ha en grunn til å feire nasjonaldagen seinere..
Men det var jo faktisk det som til slutt skjedde i Norge; 17. mai ble ikke feira så hardt för krigen. Men under krigen ble det en viktig dag for å bevise norsk samhold. Tyskerene forböd oss å feire dagen, men du vet, alt som er forbudt er deilig pirrende...
Og etter krigen har 17. mai blitt til en stor festdag.
At dere ikke har opplevd krig på uminnelige tider er også noe å feire.![]()
någon kanske kan in-lighten me...vad är det vi firar som hände med sverige den 6 juni?
blev sverige självständigt det datumet för blabla år sen då eller vad då?
jag e långledig fredag till måndag...planen för idag är shopping samt restaurang-besök men är det röd dag så får jag hålla på å ringa runt för att kolla om skiten e öppet...
är det stängt ja då blir det städning hemma, inne samt i trädgården...här ska trimmas å vattnas gräs åså ska jag slå ner ett staket å gräva upp en flaggstång..
baka banankaka med vaniljyoughurt...någon form av grillning..bada minst 3 ggr å definitivt kolla minst 1 film..förmodligen poker å tuffe viktor med sambo...
men visst...heja sverige alla svennar![]()