Jag har svåra problem med ackordet B, vilket B är lättast, går det att byta ut B mot något annat ackord?, hur tar man B?!
Jag har svåra problem med ackordet B, vilket B är lättast, går det att byta ut B mot något annat ackord?, hur tar man B?!
jag brukar ta:
e 2
B 4
G 4
D 4
A x
E x
Jag kör barré med pekfingret på andra bandet sträng 1-5 samt ringfingret på fjärde bandet över sträng 2-4. Kan vara svårt i början, men med övning så kommer styrkan och det går ganska lätt.
om man råkar ha handen lite längre ner?/upp?/närmre kroppen så kan man ju köra på:
e 7
B 7
G 8
D 9
A 9
E 7
typ
meningslösa, menigslöösa
http://all-guitar-chords.com/index.php?ch=B&mm=&get=Get
Här finns 5 olika sätt också.
man stämmer ner hela gitarren 2.5 steg eller "5 snäpp på greppbrädan"
sen tar du ett vanligt E-ackord och vips så har du ett B
Senast redigerat av StandInSilence den 2008-11-13 klockan 14:18.
brukar ta det x24442... känns lite i fingrarna, men jag skulle nog säga att det är de bästa sättet att ta ett välklingande B-ackord
Is this the real life? Is this just fantasy?
B (och de andra barréackorden där man greppar B, G och D-strängen på samma band, typ Bb, C# osv) är för mig de jobbigaste barréackorden. Jag brukar för det mesta greppa det så som crapper skrev, XX4442, då det krävs lite styrka i fingrarna om man ska ta det riktiga barrégreppet över hela halsen och få det att låta rent och snyggt på en stålsträngad Fender :P Konstigt nog gäller detta för mig enbart vid den typen av ackord som jag nämnde ovan, när man däremot ska ta barré med Am-grepp eller Em-grepp med barré eller whatever, så funkar det oftast felfritt. Måste öva på B-greppet!
Du log genom fräknarna
med tårar i ögonen
Allt fanns i ögonen
Allt finns i ögonen
Om man inte är överpetig och måste ha med tersen kan man ta ett terslöst Badd9 istället. Jag tycker det låter snyggt i många fall och det är mycket enklare att ta.
X24422
Funkar givetvis även för Bb, C# och Eb.