--Thåström--
(kommer senare)
---kent---
Efter Thåströms magnifika framträdande så är det inte många som skulle våga gå upp för att fortsätta kvällens Game, Set & Match. Det gjorde dock indiepoparna från Tuna. Beteckningen Indie är ju något som följt med från start men utvecklats (Sami är ju nu typ "The Edge")
Nej Sami är Sami, Jocke är Jocke, Martin är Martin & Markus är Markus. (Glöm dock inte Bovin & Brandt, klockrena under kvällens famträdande). Kent är ju idag Kent och faktiskt Sverige största & Bästa rockband. Indie i kents ögon är ett stort rockband som efter många år av stiliga skivomslag till klockrena B-sidor i mina ögon. Kvällen började.
Jag hade ju läst & hört om kvällen innan i Borlänge. Man valde att gå ut stenhårt med Stenbrott. Om jag snabbt tittar till min poänglista på låtlistan längre ner så får låtvalet en femma. Det är oväntat, klockrent & som sagt stenhårt. Med dessutom en för dagen (& gårdagen) upp peppad introdel av låten som fick varma sommarkänslor gå runt exakt som det gjorde när man öppnade med Cowboys på stadion.
Man fortsatte i rask takt med Socker. Socker är vacker, jag skulle vilja jämföra Socker med ett riktigt jävla gott vin som med åren bara blir bättre & bättre (klassiskt). Texten är fantastisk, trumkompet är fantastiskt, Jesus, Z3or & en värld av idioter. Men den stora frågan är "Varför är det ingen som hör?!.."..
Direkt efter så kommer de gamla Blåjeansen fram & publiksång är något som gör mig knäsvag och här är det nog inte en jävel som inte kan orden. Hittillis en fantastisk sommarstart på en spelning.
Max 500 kommer alltid vara en del för sig i mitt kent liv. Den innehåller massor av känslor som lltid kommer fram när man hör denna låt. Idag så håller den men tyvärr så håller den bara för vissa. Alla kan den, men vill vi ha den när kvällens första tre låtval är popiga & melodiösa popunder. Max 500 är en låt som jag skulle ha valt lite längre fram eller skippat helt. Det som vägde upp efter 4 minuter var faktiskt att en utav de bästa live låtarna tuna grabbarna har klev fram & tog ton! Celsius. Vackert, farligt & sesium & syre bländar oss. Publiken tänder till igen & publiksången är fantastisk till Jockes & Markus stämmor.
Sen kom något som alla hade väntat på, haha med alla så kanske bara en liten del utav kentfans skaran räknas men den var välkommen. Jocke som var på en fantastiskt humör idag med leendet på läpparna berättade om konserten på Tanto för ett antal år sedan. Han berättade om skivkontraktet man fick & låten i fråga i största sannolikhet fanns med på låtlistan den aftonen. Kallt Kaffe blev presenterad. Dem 12åriga flickorna med föräldrar rynkade på näsan medans hardcore stod & hoppade med händerna i luften. Fantastisk stämning för en låt som tyvärr bara blev B-sida
Dem unga kentfansen & nyblivna kentare fick sig sedan en hitkavalkad med Berlin, Ingenting, nya singeln Vy från ett luftslott & Kärleken väntar. I ett av fallen "Berlin" så undrar jag vad ljudteknikerna håller på med. Berlin är nog det närmsta kent kommer i Depeche tryck, vart tog volymen vägen? Berlin ska kännas in i benen i kroppen. Besvikelse från min sida ialla fall. De andra tre låtarna satt klockrent & troligtvis så vaknade ljudteknikern till & vill rätta till sitt misstag.
Kvällens höjdpunkt var för mig Vi kan väl vänta tills imorgon. Presenterad från den Blå!.
Ska jag gå in personligare så får män gråta när det är vackert. Jag hörde bakom mig när sista ackordet rann ut från låten; -Det är vackert ibland.
Ja det är vackert, tack som faan utbrister Herr Berg.
Det börjar närma sig sitt slut på första setet; Den Döda Vinkeln innehåller gitarr byten & en Martin Sköld som troligtvis gick på muggen under första verser =)
LSD, någon? är fantastiskt med stenhårda trmmor från Mustonen & döda grävlingar.
Generation ex visar varför den var singel och en snygg Camela visas i bakgrunden. Om du var här/Dom andra fortsätter i samma stuk som på senaste turnén vilket är så rätt som det kan bli. Publiken & Bandet var på så bra humör idag att spelningen går upp på en topp 3 i min kentkonsertslista. Livet är fullt utav listor, fråga Nick Hornby.
Men ljudteknikerna som jag tog upp var nära att få åka på en käftsmäll under 747 första minut. Jockes mick ut får inget ljud. Han hör men inte vi. Tur att den vackra publiken kan lyriken. Men teknikerna igen. Det som är det fantastiska är ju att 747 är ett sådant inferno av känslor så det kan inte få något annat än en femma. Vi vet ju att det aldrig kommer att hända igen. (Visst?)
Kevlarsjäl & Utan dina andetag blir det två första extra numrena. Det fortsätter där kent är som bäst. Att vara vackra. kent har så många vackra låtar, vem höjer sådant? Förutom vi här inne dåra.
Något som man hade hört från dagen innan var den nya låten "Håll ditt huvud högt". Jag låter den sätta sina spår innan jag bedömer den. Kanske kommer jag inte & redigerar om det här om några dagar när jag har smällt det. Jag tror det behövs. Vackert är ett ord som återkommer & ja jag kan inte sluta skriva det.
Mannen i den vita hatten (16år senare) visar återigen varför den ska avsluta konserterna. (Förlåt Tobbe).
Den var om man ska summerar det ännu kortare. En jävligt Vacker kväll. Tack som faan.
01 Stenbrott 5p
02 Socker 5p
03 Blåjeans 4p
04 Max 500 3p
05 Celsius 5p
06 Kallt Kaffe 5p
07 Berlin 3p
08 Ingenting 4p
09 Vy från ett luftslott 4p
10 Kärleken väntar 4p
11 Vi kan väl vänta tills imorgon 5p
12 Den döda vinkeln 4p