Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 37

Ämne: Sundance Kid

  1. #1

    Standard Sundance Kid

    sökte och jag hittade inte en tråd om denna otroliga låt!
    den ligger bra till på omröstningen och jag vet att många har den som favorit!

    vad gör den så bra?

    vad menas med "sundance kid"?

  2. #2
    Erfaren medlem Gråbos avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    verkligheten
    Inlägg
    5 724

    Standard

    jag trodde helt ärligt att detta var en tråd om forumiten sundance_kid, jag är nog lite skadad

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gråbo Visa inlägg
    jag trodde helt ärligt att detta var en tråd om forumiten sundance_kid, jag är nog lite skadad
    haha, nej låten tyvärr

  4. #4
    Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    HV71
    Inlägg
    5 794

    Standard

    tycker det är en ritkigt grym intro-låt. tung,, fet grym låt liksom..

    he,, när jag hör den låten tänker jag alltid såhär inne i ett prakeringshus..
    har även en video i skallen till den.
    meningslösa, menigslöösa

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NewBorn Visa inlägg
    tycker det är en ritkigt grym intro-låt. tung,, fet grym låt liksom..

    he,, när jag hör den låten tänker jag alltid såhär inne i ett prakeringshus..
    har även en video i skallen till den.
    haha parkeringshus för mig är pump it med black eyed peas xD
    hahaha

  6. #6

    Standard

    Titeln (och i den delen där Sundance Kid nämns) är förmodligen lånad från western-filmen Butch Cassidy and the Sundance Kid, från 1969.

    Ammunitionen tog slut till sist
    nu kan ni kalla mig "the Sundance kid"


    Och som vi alla vet så innefattar western-filmer ofta vapendragande.

    (Fast 'ammunitionen' är antagligen en metafor för något annat som tar slut, karriär, livet, pengar, you name it... Jag har inte sett filmen och kan därför inte förklara vad Sundance kid har med ammunition som är slut att göra)
    Senast redigerat av bara socker man ser den 2008-08-15 klockan 19:38.
    Du och jag, Döden <3

  7. #7
    Medlem Litas avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bara socker man ser Visa inlägg
    Titeln (och i den delen där Sundance Kid nämns) är förmodligen lånad från western-filmen Butch Cassidy and the Sundance Kid, från 1969.

    Ammunitionen tog slut till sist
    nu kan ni kalla mig "the Sundance kid"


    Och som vi alla vet så innefattar western-filmer ofta vapendragande.

    (Fast 'ammunitionen' är antagligen en metafor för något annat som tar slut, karriär, livet, pengar, you name it... Jag har inte sett filmen och kan därför inte förklara vad Sundance kid har med ammunition som är slut att göra)
    Som jag förstått det så är det en scen i slutet av filmen (kanske tillochmed den allra sista scenen i filmen) då butch cassidy och sundance kid blir omringade av sina fiender och de skjuter hej vilt tills ammunitionen tar slut och sen är det i stort sett kört.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lita Visa inlägg
    Som jag förstått det så är det en scen i slutet av filmen (kanske tillochmed den allra sista scenen i filmen) då butch cassidy och sundance kid blir omringade av sina fiender och de skjuter hej vilt tills ammunitionen tar slut och sen är det i stort sett kört.
    Det låter logiskt för mig. Tack för svaret!
    Du och jag, Döden <3

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    111

    Standard

    Man kan tolka låten som att det är en annan person den är riktad till, men jag har alltid upplevt det som att Jocke ("jaget") pratar med sig själv. Han känner sig svag men har levt med en stark sida, som han har samspelat med.

    När han tillslut inte orkar vara stark själv försvinner den starka sidan, och han vägrar att inse att det är han själv som måste bli honom igen - inte hitta honom som han försöker.
    Jag vill höra din röst nu
    Höra hjärtat i bröstet
    Jag behöver din tröst nu
    Låt mig höra din röst nu

  10. #10
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lita Visa inlägg
    Som jag förstått det så är det en scen i slutet av filmen (kanske tillochmed den allra sista scenen i filmen) då butch cassidy och sundance kid blir omringade av sina fiender och de skjuter hej vilt tills ammunitionen tar slut och sen är det i stort sett kört.
    Exakt, det är väl med största sannolikhet den scenen som raderna i slutet syftar på. Det har jag alltid trott iaf.

    Sen är det helt klart en av Kents bästa låtar. Bästa öppningslåten otvivelaktigt, även om Elefanter inte är långt ifrån.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    80

    Standard

    Sundance Kid var en av de gamla "vilda västern" legenderna. Det har gjorts flertalet filmer om han och hans främsta kumpan Butch Cassidy. Filmen, likaså Kids liv slutade med en uppgörelse nere i Bolivia mellan han och Butch och den Bolivianska militären efter att de begått flertalet rån där nere. Filmen slutar på ett bravadiskt sätt då de är helt omringade och inte har en chans till överlevnad, då reser dem sig upp och ger sig ut i ett kulregn.

    Men som tidigare nämt tror jag med att det framför allt är en metafor till att "det är över" liksom. Och erkännas ska det att det är en för jävla bra metafor. Sundance kid är liksom en låt som man drar igång som uppladdning på dagen då man vill få något uträttat känner jag, den får igång blodet och motivationen liksom. V&A näst bästa spår efter Socker
    Det liknar vagt någonting jag känt en gång
    men då tänkte jag aldrig så långt...

  12. #12

    Standard

    Ska nog ta mig i kragen och se den filmen. Verkar vara en sjujäkla bra film.

    Sundance kid, Socker & Elite, top-3 för min del.
    Du och jag, Döden <3

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    80

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bara socker man ser Visa inlägg
    Ska nog ta mig i kragen och se den filmen. Verkar vara en sjujäkla bra film.

    Sundance kid, Socker & Elite, top-3 för min del.
    tja, det är ju en helt klart underhållande film. I en riktig buddy film helt klart. Trotts att filmen har några år på nacken får jag erkänna att det inte märks vidare mycket.
    Det liknar vagt någonting jag känt en gång
    men då tänkte jag aldrig så långt...

  14. #14
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Lätt en av Jockes bästa sångmelodier någonsin. Refrängen är makalös!

    Sundane Kid, Socker och Elite är tre anledningar till att V&A är ett makalöst underskattat album hos kentfans.

  15. #15
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Låten innehåller också en karriärssummering: Allt de sagt, allt de gjort, blev en sång för oss.

    Edit: Slutscenen finns här: http://www.youtube.com/watch?v=AQfyO...eature=related
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2008-09-28 klockan 20:48.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •