Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!
Din önskan är lag.
Men är det verkligen så att fredspriset är mest känt i världen? Tror du inte det bara för att det delas ut i Norge?
Och tror inte jag att litteraturpriset är mest känt bara för att det delas ut i Sverige?
Jag skulle säga att fredspriset och litteraturpriset hur som helst är de två Nobelpris som får mest uppmärksamhet.
Låt dom komma nu
Medicin borde vara det som får mest uppmärksamhet tycker jag.
Jag älskar allt hon gör
Baby jag tror jag är kär
I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller
Fortare och fortare för varje andetag
"Skölj ner rikligt med absint"
tycker inte fredspriset får speciellt mycket uppmärksamhet alls. litteratur och medicin är det jag brukar höra nåt om
på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt
Nei faktisk. Jeg har jo studert medsin i Tsjekkia, og der ble jo selvfølgelig diverse nobelpriser nevnt. Og det ble flere ganger nevnt, fordi vi har studenter fra 4 forskjellige kontinenter, at det faktisk eksisterte flere nobelpriser enn bare fredsprisen. Jeg tror at fredsprisen faktisk er den mest prestisjetunge av dem alle.
Du kan jo bare ta en kikk på hvem som har vært hosts/programledere ved de siste Nobelpriskonsertene i Norge..:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nobel_Peace_Prize_Concert
Ja, vi beholdt den da unionen sprakk. Og dere har nok med de fire andre prisene som deles ut, og det som medfører av gallamiddager, taler og royale bifall. Det kommer et kjapt resymé av de prisene på nyhetene i Norge, mens fredsprisen får sendeflate på NRK hele dagen..
Det är roligt när Horace Engdahl berättar vem som fått litteraturpriset, för då blir det full fart i Sveriges alla bokhandlar och bibliotek må du tro. Alla ska kolla om de har några böcker av pristagaren att sälja eller låna ut.
Första intervjun med författaren brukar också vara ganska rolig. Ibland vet författaren inte ens om att han eller hon har vunnit, som Doris Lessing. Och vad man än tycker om att vinna Nobelpriset så är det ju världens mest prestigefyllda litteraturpris. Det kan inte vara helt lätt att ladda om och skriva nästa bok efter att ha fått Nobelpriset. Vilken prestationsångest!
Låt dom komma nu
Ja, det er kanskje et problem. De som vinner prisen i medisin eller kjemi har på en måte gjort sin banebrytende oppdagelse, og kan bare fortsette å finslipe på den resten av livet. Men en forfatter må bare fortsette å skrive og skrive og skrive. Og det bør være noe nytt.
Visste du at en av Norges to Nobelprisvinnere i litteratur var fra min hjemby? Den andre fra samme distrikt. Det er derfor en egen litteraturfestival i hjembyen min hvert år. Neste års tema er "Sannhet"...
Nei, det er en kvinnelig forfatter. Men Knut Hamsun må leses! Evt så må du se filmen "Telegrafisten". Det var jo nettopp Telegrafbukta i Tromsø at kent spilte i sommer..
Sigrid Undset
Den andre nordmannen som har fått nobels litteraturpris er Bjørnstjerne Bjørnson (han regnes som en av de "Fire store" i norsk litteraturhistorie sammen med Henrik Ibsen, Alexander Kielland og Jonas Lie).
Okej, men Hamsun har också fått Nobelpriset, så då är det minst tre norska författare som fått det. Från Svenska Akademiens hemsida:
1920 Knut Hamsun, Norge
”för hans monumentala verk ’Markens grøde’”
Låt dom komma nu
Ah, visst! Vi har tre!
Knut Hamsun var forøvrig nazist, og er ofte litt oversett i norsk historie.
Han skrev på sine eldre dager boka "På gjengrodde stier". De stiene han skriver om har jeg gått på, de befinner seg i Grimstad på sørlandet i Norge.
Joda, Hamsun, Bjørnson og Undset var alle vår svøpe under norsktimene på ungdomsskolen og gymnaset. Jeg ser at Selma Lagerlöf også fikk en pris. Vi måtte lese hennes tekster også. Uoversatt..![]()
Det är kul att läsa motiveringarna till alla Nobelpris i litteratur. Jag tyckte först att Erik Axel Karlfeldts var lite väl korthugget, men kanske säger det ändå mer än alla andra motiveringar tillsammans: "Erik Axel Karlfeldts diktning".
Låt dom komma nu
Jeg ser mest på wikipedia sin side, jeg. Men det er mange storheter der jeg burde ha lest. Akkurat nå har jeg vært på biblioteket og fått tak i kafkas prosessen. Han fikk vel aldri nobelprisen, men han er jo både tsjekker og veldig kjent, så det var vel på tide at jeg lånte den boka.