Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: saker man ser

  1. #1
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard saker man ser

    hur tar man ackorden Dm/C och G/B lättast?

    Dom spelas mellan vers och refräng i saker man ser, jag har svårt att få den övergången att låta snyggt.
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar


    http://hajpland.blogspot.com

  2. #2
    Medlem veturs avatar
    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Stockholm, Bergshamra
    Inlägg
    409

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Melack Visa inlägg
    hur tar man ackorden Dm/C och G/B lättast?

    Dom spelas mellan vers och refräng i saker man ser, jag har svårt att få den övergången att låta snyggt.
    Spela D-mollet innan som xx0231 med pek- lång- och lillfingret och sen är det bara att lägga till tredje bandet på A-strängen med ringfingret, alltså x30231 eller för den delen x3x231 (dämpa D-strängen med ringfingret). Jag föredrar nog det senare alternativet eftersom jag tycker det låter lite grötigt med mörka C och D tillsammans, men det är väl en smaksak antar jag, somliga tycker säkert det låter skitsnyggt. Och G/B kan man t.ex. ta som x20003 eller kanske x20033, också lite smaksak vad man tycker har finast klang.
    Det är så det ska vara
    Som en perkfekt och underbar lag
    Perfekt och oförstörbar
    som du

  3. #3
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vetur Visa inlägg
    Spela D-mollet innan som xx0231 med pek- lång- och lillfingret och sen är det bara att lägga till tredje bandet på A-strängen med ringfingret, alltså x30231 eller för den delen x3x231 (dämpa D-strängen med ringfingret). Jag föredrar nog det senare alternativet eftersom jag tycker det låter lite grötigt med mörka C och D tillsammans, men det är väl en smaksak antar jag, somliga tycker säkert det låter skitsnyggt. Och G/B kan man t.ex. ta som x20003 eller kanske x20033, också lite smaksak vad man tycker har finast klang.

    tackar så hemskt mycket
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar


    http://hajpland.blogspot.com

  4. #4
    Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    HV71
    Inlägg
    5 794

    Standard

    bara en liten parentes.... appråpå saker man ser... så .. vad sjukt nice det är att spela på 12-strängade gitarrer.. t ex, pröva o ta ett G (ej barré) o stryk över fingrarna på rätt sätt så får man lite Chours-effekt på det hela. asnice ju.
    meningslösa, menigslöösa

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •