Jag köper inte Leibach-referensen. Enda likheten jag hittar är fyra bandmedlemmar (finns gott om sådana band) och "historiska kläder", dock från helt olika epoker.
Tycker dock att Leibach gjort en del bra musik!
Inspirationen kommer (självklart enligt insatta källor) från:
Senast redigerat av Clive_Burrs_granne den 2007-08-05 klockan 07:51. Anledning: felsta vadd
nu tar vi det lugnt och sätter på låten Across the universe
Aldrig varit med om ett forum där folk är så jävla diskussionsrädda. Helt otroligt. Det är nyttigt för fan! Dessutom jävligt intressant. Piss.
Deras image är att provocera fram debatt, de är absolut inte nazister.
Varför de väljer att göra på det här viset tycker jag är självklart och jag försökte förklara det för dig med en liknelse förut men du förstog inte den, eller vill inte verka förstå min liknelse.
Vad vet du egentligen om bandet? allting du sagt har helt saknat substans.
Laibach brukar kommentera facistanklagelser med ""We are fascists as much as Hitler was a painter".
Är ironin tydligare nu?
Deras senate skiva, Volk, omtolkade olika nationers nationalsånger. Målet var att visa hur blodiga och hänsynslösa de flesta nationalsånger är, att visa hur nationalism genomsyrar allt. Sen att de gjorde roliga saker som att slänga in refrängen från Palestinas nationalsång mitt i Israels var bara en underhållande bonus.
Läs gärna http://www.eurozine.com/articles/200...lemose-en.html för en riktigt bra analys av Laibachs image och deras politik. Och då man knappast kan nämna bandet utan att nämna NSK, konstgruppen och i förlängningen den "fria stat" som gruppen är en del i, så rekommenderar jag även http://balkanalysis.blogspot.com/200...nd-nsk_16.html som bra läsning. Ger en bra analys av den subversivitet som varit NSK:s (och Laibachs) ledstjärna. Hur de jobbar för att visa upp den fasism som idag verkar i det tysta.
Rolig notis: Under inbördeskriget i forna Jugoslavien lyckades människor med NSK pass använda dessa för att fly krigsdrabbade områden och sätta sig i säkerhet.
Mån måste prata först om kents image och sedan kan man jämfora det med något annat bands image. Beträffande Laibach har ni pratat för mycket om fotografier. Men fotografier är bara del av en image. Sammanlagt ser jag ingen koppling mellan kent och Laibach.
Något som är lite pinsamt är att innan Hitler blev känd nazist eller vad man ska kalla det så var han faktiskt konstnär, han målade vykort så om sanningen ska fram så var han målare. Vilket borde betyda att de är fazister och inte ironiska med sitt uttalande. Eller bara historiskt okunniga?
Pinsamt uttalande vilket som...