Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20

Ämne: rasisme??

Erfaren medlem mylarsjäls avatar
    Reg.datum
    Aug 2005

Standard rasisme??

jeg bare lurer på hvor folk tenker grensa for rasisme går??

jeg har vokst opp på et område i oslo hvor det er masse innvandrere og jeg føler at jeg ikke i det hele tatt tenker det er noen forskjell på etniske normenn og flerkulturelle. men idag for eksempel var jeg på byen. før vi skulle dra hjem var vi på seven elleven. der var det to svensker som skulle på en fest som var mellom der vi var og hjemme hos meg. vennene mine som jeg var ute med skulle i en helt annen retning enn jeg skulle, så jeg spurte om jeg kunne ta følge med dem, det er jo litt risyky for en jente å gå hjem fra byen alene en lørdag kveld. jeg fikk dele taxi med dem halveis hjem til meg.
    når jeg går derifra og hjem, det tar kanskje 20 minutter, og jeg hører på mp3 spilleren min, høyt så jeg slipper å snakke med noen. så kommer en fyr og vil snakke med meg. ham er afrikaner. jeg blir jo dritredd, for på grünerløkka i oslo er det en kjent sak at det er masse voldtekter. vi tar følge et stykke og han insisterer på at jeg skal lagre nr hans. jeg gjør det, men han håper at jeg skal sende han en melding, møte han og ta en kaffe en dag. men jeg kommer jo bare til å slette det nr. og håpe jeg aldri møter han igjen.

for min del ville jeg jo aldri sendt noe melding selv om det var en etnisk norsk fyr, men alikevel føler jeg meg litt dum fordi jeg er redd for å være blandt dem som blir redde bare det er en utlending som snakker til en.

jeg har jo selv vært vitne til selv, og fra andre hørt om at folk i norden eller skandinavia er mindre sosiale, mindre åpene for å snakke med andre. men hvordan er det egentilg?
    jeg vil overhode ikke se på meg selv som rasistisk, jeg har mange utenlandske venner, og tenker egentlig ikke over det. de gangene jeg tenker over det er når jeg ikke vil snakke med noen. som for eksempel midt på natta når jeg er full, på vei hjem alene, og noen kommer å vil snakke. men samtidig, jeg stakk jo til taxien med de svenskene jeg ikke kjente i det hele tatt egentlig?? hvorfor følte jeg at jaaa, nå har jeg møtt neon jeg kan ta følge med, og det e trygt, samtidig som jeg blir driiitredd om en fyr kommer når jeg er på vei hjem og vil ta følge med meg. den eneste forskjellen er jo at de andre møtte jeg da jeg fortsatt var sammen med vennene mine. men det er jo ikke noe garanti for at de er 100% til å stole på??
    alt teit som gjøres kan, gjøres bør!

Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Var hos en tant idag som ba "Det bor en neger här bredvid mig och varje gång jag går förbi hans dörr och den är öppen så brukar jag kika in för att se om jag ser honom"
    Tyckte det var lite roligt
    Inte för att hon var rasistisk precis för hon sa att hon tyckte det var trevligt och brukade hälsa på honom, tyckte hennes nyfikenhet över att han var neger var rolig liksom bor ändå rätt mycket mörka i sverige nuförtiden så kan ju inte vara första gången hon ser en :-O
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

mylarsjäl, det är faktiskt normal mänsklig psykologi, att man vid första ögonkastet är mer negativ till personer som ser annorlunda ut. Sedan späs det på när det uppstår segregering i samhället och vissa områden anses farligare än andra (oavsett vilka folkslag som bor där).

Ett intressant test är om du skulle reagera lika på en svart eller vit läkare.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem moongirls avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Jag kanske inte förstod din text riktigt.
    Men jag förstår inte att man om invandrare gärna drar dem över en kam, och dömer dem lika om allt. Men man om sitt eget folk inte gör så. Man dömer dem individuellt. jag fattar faktiskt inte, det 'är väl inte så svårt att försöka vara öppen mot alla människor.
    Signatur.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av moongirl Visa inlägg
    Jag kanske inte förstod din text riktigt.
    Men jag förstår inte att man om invandrare gärna drar dem över en kam, och dömer dem lika om allt. Men man om sitt eget folk inte gör så. Man dömer dem individuellt. jag fattar faktiskt inte, det 'är väl inte så svårt att försöka vara öppen mot alla människor.
    fast jag tror att hon ifrågasatte sig själv att hon hoppar i taxi med personer som hon heller inte känner och litar på dem bara för att de var från sverige men direkt undrar varför en mörk person vill prata med henne
    om jag förstod rätt och jag tycker det är en sund fundering för det är ju bara så vi kan ändra våra fördomar, att vi ifrågasätter oss själva.

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Jag tror inte att särskilt många orkar läsa hela texten i första inlägget.
    Ett tips är att dela upp den i ännu flera stycken med blankrader emellan.
    Låt dom komma nu

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    vore det inte ännu lättare om han eller hon skrev på svenska ?

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Om texten varit på svenska hade du kanske orkat läsa :P
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    vore det inte ännu lättare om han eller hon skrev på svenska ?
    Lätt för någon som kan svenska att säga...

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Om texten varit på svenska hade du kanske orkat läsa :P
    Det handlar inte om det, och det handlar inte om mig.

Så, nu diskuterar vi inte det mer i den här tråden.
    Låt dom komma nu

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av loveavtryck Visa inlägg
    Var hos en tant idag som ba "Det bor en neger här bredvid mig och varje gång jag går förbi hans dörr och den är öppen så brukar jag kika in för att se om jag ser honom"
    Tyckte det var lite roligt
    Inte för att hon var rasistisk precis för hon sa att hon tyckte det var trevligt och brukade hälsa på honom, tyckte hennes nyfikenhet över att han var neger var rolig liksom bor ändå rätt mycket mörka i sverige nuförtiden så kan ju inte vara första gången hon ser en :-O
    Neger var i och för sig inte så neutralt att säga. Jag tror att många gamla människor släpper fram en del fördomar som de tidigare har skuffat undan.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Neger var i och för sig inte så neutralt att säga. Jag tror att många gamla människor släpper fram en del fördomar som de tidigare har skuffat undan.
    Eller så heter en etnisk afrikan just neger.
    Det är vad de lärt sig.
    Jag lärde mig också i skolan att det heter neger.

Rebecka95
    Guest

Standard

... det stod i en bok jag läste med en gång i tiden, i skolan, hämtat från skolbiblioteket...

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Clive_Burrs_granne Visa inlägg
    Eller så heter en etnisk afrikan just neger.
    Det är vad de lärt sig.
    Jag lärde mig också i skolan att det heter neger.
    Svarta och vita kan man ju säga. Blanco och negro på spanska. Jag lärde mig inte att säga neger i skolan.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Rebecka95
    Guest

Standard

Jag kan erkänna att jag säger blatte. inte stolt över det, men alla gör ju det, så då blir det lätt så.

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Svarta och vita kan man ju säga. Blanco och negro på spanska. Jag lärde mig inte att säga neger i skolan.
    Vad säger du om en som är rasblandad då?
    Duger mulatt?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •